Соціальна медіація

ID: 5869
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Преподаватель: 
кандидат соціологічних наук, доцент Лисенко О.М.

Кількість аудиторних занять: 30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

 

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

освоєння основних теоретичних знань про медіацію як технологію врегулювання конфліктів, а також формування навичок і вмінь її ефективного використання у процесі професійної діяльності. 

Завдання дисципліни:

розкрити сучасні погляди на природу конфлікту; ознайомити з основними принципами і методами управління конфліктами, сучасними методами врегулювання конфліктів; сформувати базові знання про полідисциплінарний характер процедури медіації; сформувати знання про основні категорії, поняття, принципи, фази медіації; оволодіти навичками організації медіації як самостійного способу врегулювання суперечок, конфліктів; розширити можливості використання міждисциплінарних науково-практичних та прикладних досліджень в сфері гармонізації соціальних відносин, вирішення спорів альтернативними способами.

 

Основні результати навчання

Розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.

Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для професійного зростання, опановувати її, засвоювати та продукувати нові знання, розвивати професійні навички та якості.

Самостійно будувати та підтримувати цілеспрямовані, професійні взаємини з широким колом людей, представниками різних спільнот і організацій, аргументувати, переконувати, вести конструктивні переговори, результативні бесіди, дискусії, толерантно ставитися до альтернативних думок.

Вміти аналізувати конфлікти, знати процедури регулювання конфліктів та сучасні методи ведення переговорів.

 

Основні результати курсової роботи

Критично оцінювати результати наукових досліджень і різні джерела знань про практики соціальної роботи, формулювати висновки та рекомендації щодо їх впровадження.

Показувати глибинне знання та системне розуміння теоретичних концепцій, як із галузі соціальної роботи, так і з інших галузей соціогуманітарних наук.

Вміти аналізувати конфлікти, знати процедури врегулювання конфліктів і сучасні методи ведення переговорів.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – курсова робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації;
  • Е – екзамен.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Теоретико-методологічні основи вивчення дисципліни.
    • ПЗ1. Нормативно-правові засади впровадження медіативних практик.
    • СРС,
    • КР етап 1,
    • К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Історія розвитку медіації як міждисциплінарної галузі знань щодо врегулювання конфліктів.
    • ПЗ2. Медіація як технологія альтернативного врегулювання спорів, конфліктів.
    • СРС,
    • К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Конфлікти в соціальній сфері.
    • ПЗ3. Соціально-психологічні аспекти конфліктологічного консультування.
    • СРС,
    • К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Альтернативні методи регулювання спорів: система і принципи.
    • ПЗ4. Методи (форми) альтернативного вирішення спорів: різноманітність і характеристика.
    • СРС,
    • К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Медіація як альтернативний метод регулювання конфліктів.
    • ПЗ5. Посередництво та медіація.
    • СРС,
    • К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Різні школи і підходи в медіації. Технологія нарративної медіації.
    • ПЗ6. Переговорний процес. Технологія ведення переговорів.
    • СРС,
    • К.
  • 7 тиждень
    • Л7 Медіатор та процедура медіації.
    • ПЗ7. Професійна етика медіаторів. Безпристрасність і нейтральність медіатора.
    • СРС,
    • КР етап 2,
    • К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Принципи медіації.
    • ПЗ8. Підготовка до процедури медіації. Критерії розгляду спору за допомогою процедури медіації.
    • СРС,
    • К,
    • МКP №1.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Процедура медіації та її фази.
    • ПЗ9. Цілі і завдання медіатора на кожній стадії (фазі) процедури медіації.
    • СРС,
    • К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Техніки ефективної комунікації.
    • ПЗ10. Модель чотири вуха.
    • СРС,
    • К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Угода в медіації. Правова природа угоди про врегулювання спору.
    • ПЗ11. Інструментарій медіатора.
    • СРС,
    • К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Результат процедури медіації.
    • ПЗ12. Вироблення механізмів реалізації медіативної угоди.
    • СРС,
    • КР етап 3,
    • К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Примірні процедури.
    • ПЗ13. Медіація при вирішенні цивільно-правових спорів. 
    • СРС,
    • К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Медіація в соціальній роботі.
    • ПЗ14. Захист КР.
    • СРС.
    • КР етап 4,
    • К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Перспективи розвитку медіації в Україні.
    • ПЗ15.
    • СРС,
    • К,
    • МКP №2.

 

Індивідуальна робота

Мета КР: поглиблення теоретичних знань з аналізу конфліктів, соціальних і соціально-психологічних наслідків конфліктів; розуміння процедури регулювання конфліктів і сучасних методів ведення переговорів.

  • 1-2 тижні: отримання завдання, розробка плану роботи.
  • 3-7 тижні: підготовка теоретико-дослідницької частини роботи «Теоретико-методологічний аналіз конфлікту».
  • 8-12 тижні: підготовка практико-аналітичної частини роботи «Методи регулювання конфліктів».
  • 13 тиждень: остаточне оформлення роботи.
  • 14 тиждень: захист КР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;  
  • підготовка до лабораторних занять – 45 годин; 
  • виконання КР – 30 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та курсову роботу. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 відкритих запитання, 9 тестових завдань) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне відкрито запитання оцінюються максимум в 3 бали. Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

  • Семестровий модуль № 1
    • ПЗ1. Оцінка за виконання – 5 бали (1 тиждень).
    • ПЗ2. Оцінка за виконання – 5 бали (2 тиждень).
    • ПЗ3. Оцінка за виконання – 5 бали (3 тиждень).
    • ПЗ4. Оцінка за виконання – 5 бали (4 тиждень)
    • ПЗ5. Оцінка за виконання – 5 бали (5 тиждень).
    • ПЗ6. Оцінка за виконання – 5 бали (6 тиждень).
    • КР (ч. 1). Оцінка за виконання – 30 балів. Термін надання – 7 тиждень.
    • МКР№1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–10 тижнів за розкладом консультацій.
  • Семестровий модуль № 2
    • ПЗ9. Оцінка за виконання – 6 бали (10 тиждень).
    • ПЗ10. Оцінка за виконання – 6 бали (12 тиждень).
    • ПЗ11. Оцінка за виконання – 6 бали (14 тиждень).
    • ПЗ12. Оцінка за виконання – 6 бали (11 тиждень)
    • ПЗ13. Оцінка за виконання – 6 бали (13 тиждень)
    • КР (ч. 2). Оцінка за виконання – 70 балів. Термін надання та захист – 14 тиждень. 
    • МКР№2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 завдання). Максимальна оцінка за правильні відповіді на запитання теоретичної частини становить 60 балів, за правильне виконання завдань практичної частини – 40 балів, загалом 100 балів. 

Процедура оцінювання КР:

  • повнота літературного огляду, наявність авторського аналізу літературних джерел, грамотність цитування – 30 балів;
  • правильність представлення емпіричних результатів та якість їхньої інтерпретації, аналіз методів регулювання конфліктних ситуацій – 40 балів;
  • публічний захист курсової роботи – 30 балів.

Максимальна оцінка за виконання курсової роботи – 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, МКР, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.