Історія України та української культури

ID: 6031
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Содержит реферативную работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

забезпечити розвиток загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, розвити здатність використовувати отримані вміння аналізувати і узагальнювати історичний матеріал у певній системі, оцінювати найважливіші події та явища української історії та культури в контексті світової історії; порівнювати історичні події, орієнтуватися в науковій періодизації історії, формувати вміння знаходити і критично аналізувати потрібну інформацію з минулої та сучасної історії та культури України; застосовувати набуті знання для прогнозування суспільних процесів; формування і розвиток гуманістичного світогляду,  поваги до людини будь-якої національності, виховання національної самосвідомості і гідності, патріотизму.

Завдання дисципліни:
  • показати студентам, що минуле України має тисячолітню традицію і є історією одного з найбільших європейських народів;
  • навчити студентів аналізувати історичні та культурні джерела, пам’ятки минулого, що дозволяють аналітично мислити й об'єктивно сприймати події історії України;
  • навчити студентів розуміти історичні процеси, що відбувалися в Україні з найдавніших часів, показати розвиток державотворчої діяльності, суспільних та культурних процесів;
  • в ході викладання курсу “Історія України та української культури” формувати із студентів свідомих громадян України з почуттям відповідальності за історичну долю своєї держави.

 

Основні результати навчання

Мати навички спілкування, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та хоча б однією із поширених європейських мов. Навички вербального та письмового репрезентування практичних розробок. Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз; сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури. Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у соціальній діяльності. Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо. Здатність пристосовуватись до обставин, що постійно змінюються в сфері професійної діяльності. Вміти використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, застосовувати це в презентаціях, есе та дипломній роботі. Обговорювати проблематику аксіології культурних форм у просторі традиційної та сучасної культури. Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморіалізації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо). Оцінювати соціокультурну ситуацію в сучасній Україні, діяти з позицій культурного діалогу та толерантності. Досліджувати культурні феномени та процеси їх трансформації в контексті теоретико-методологічного апарату сучасної культурології. Порівнювати дослідницькі стратегії, що вироблені в межах провідних культурологічних напрямів та шкіл. Оцінювати роль історичних діячів, які сприяли змінам в історії світової культурі. Сприймати інноваційні форми й технології культурної практики сучасності.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РР – реферативна робота;
  • Кз – самостійні контрольні завдання;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Вступ до курсу «Історія України та української культури». Первісне суспільство і перші державні утворення на території України 
    • СРЗ.
  • 2 тиждень
    • Л2. Київська Русь Державотворчі процеси у східних слов’ян. Передумови утворення та теорії походження Київської Русі. 
    • ПЗ. 1 Київська Русь
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л.3 Роздроблення Русі. Галицько-Волинська держава 
    • ПЗ.2. Українські землі у часи польсько-литовського панування (ХІV – перша половина ХVІІ ст.) 
    • СРЗ. Кз.
  • 4 тиждень
    • Л.4. Українські землі у складі Литви та Польщі (ХІV-XVI ст.) Виникнення українського козацтва (ХІV – ст. ХVІІ ст.)
    • ПЗ.3. Українська національна революція 1648 – 1676 рр. Козацько-гетьманська держава 
    • СРЗ. К.з.
  • 5 тиждень
    • Л.5. Українська національна революція (1648-1676 рр.). Створення української козацької держави
    • СРЗ. РР.
  • 6 тиждень
    • Л6. Українські землі під владою Російської імперії наприкінці ХVІІ – ХVІІІ ст. Ліквідація козацької державності: 
    • ПЗ.4. Україна наприкінці ХVII – XVIII ст.
    • СРЗ.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Правобережні і західноукраїнські землі в останній чверті ХVІІ – ХVІІІ ст. Заселення Південної України.
    • МКР.1. К. СРЗ.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Українські землі під владою Російської та Австрійської імперій у першій половині ХІХ ст.
    • СРЗ. Кз.
  • 9 тиждень
    • Л 9. Українські землі в другій половині ХІХ – початку ХХ ст. Реформи 1860-1870-х рр. в Російській імперії та Україна. Соціально- економічний розвиток.
    • ПЗ.5. Україна у XIX ст. – на початку ХХ ст. 
    • СРЗ.К.
  • 10 тиждень
    • Л. 10. Боротьба за відновлення державності України (1917-1920 рр.)
    • СРЗ. Кз.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Міжвоєнний період в історії українського народу
    • ПЗ. 6. Україна у 20 – 80-ті рр. ХХ ст.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л. 12. Україна в роки Другої світової війни (1939-1945 рр.)
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л 13. Розвиток УРСР у 1945-1985 рр.
    • ПЗ. 7. Українське державотворення в умовах незалежності 
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л. 14. Україна і процес перебудови в СРСР (квітень 1985 – серпень 1991 р.)
    • СРЗ. Кз.
  • 15 тиждень
    • Л. 15. Розвиток незалежної України (від 1991 р. до сучасності)
    • МКР2.
    • СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота

Виконується РР. 

Мета РР: набуття загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, поглиблення теоретичних знань з історії та культури України, проведення власного дослідження на історичну тематику 

  • 1–7 тижні Отримання завдання. Аналіз літератури. Складення плану роботи, завдання та мети дослідження. 
  • 8–14 тижні Виконання мінімум трьох розділів РР, складення висновків роботи.
  • 15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 46 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 18 годин;
  • підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 14 годин;
  • виконання РР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та 4 індивідуальних контрольних завдання.
Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 5 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • Кз1. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 3 тиждень.
  • Кз2. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 5 тиждень.
  • РР.(ч.1) Оцінка за виконання – 15 балів. Термін надання – 8 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • Кз3. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 10 тиждень.
  • Кз4. Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 13 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 15 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).
  • Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (4 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання задач на МКР та екзамені дозволяється користуватися хімічними довідниками.