Етнокультурологія

ID: 6233
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.00.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
к.і.н., доцент Тхоржевська Т,В.
Количество аудиторных занятий: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття; 16 аудиторних годин- лабораторні заняття..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

надання студентам базових теоретичних і методологічних знань і навичок, необхідної ерудиції й розуміння глобальних і локальних етнічних процесів.

Завдання дисципліни:
  • ознайомитися з  процесами антропо- й етногенези, з історичним та етнічним різноманіттям культур, дізнатися про роль етнічного фактору в еволюції світової культури, про особливості етнічної самосвідомості, про сутність етнічної ідентичності, про форми й засоби міжетнічної комунікації, про причини етнічних конфліктів і принципи їхнього регулювання й вирішення

 

Основні результати навчання

Відтворювати типологію культур та динаміку культурних форм. Впорядковувати множинність емпіричних фактів у відповідності з логікою становлення культури. Інтерпретувати задачі теоретичної, історичної та практичної культурології. Обговорювати проблематику аксіології культурних форм у просторі традиційної та сучасної культури. Ідентифікувати місце соціокультурних інститутів в етапах становлення культури.  Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморіалізації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо). Бути здатним творчо оперувати історичними і культурологічними фактами з метою визначення провідних тенденцій динаміки розвитку європейської культури в ХХІ ст.. Вміти вільно орієнтуватися у різноманітних стилях і напрямах європейського мистецтва. Оцінювати соціокультурну ситуацію в сучасній Україні, діяти з позицій культурного діалогу та толерантності. Впроваджувати практику командної роботи для організації, планування та управління інноваційними культурно-мистецькими проектами. Визначати вплив глобалізаційних процесів на міжнаціональні та міжетнічні відносини. Знати і визначати релігійні впливи на різноманіття релігійних традицій, вірувань та переконань різних народів світу на формування самоідентифікації індивідів. Аргументувати актуальність теми обраного культурного проекту, встановлювати її зв’язок з пріоритетними напрямами розвитку сучасної науки. Сприймати інноваційні форми й технології культурної практики сучасності.  Знати принципи і вміти організувати ділові ігри, що моделюють ситуацію, яка наближена до реальної професійної сфери культуролога.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • ЛЗ – лабораторні заняття
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • РГР – розрахунково-графічна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Етнокультурологія в системі сучасного знання.
    • ПЗ1. Етнокультурологія як наука. Предметне поле науки.
    • СРЗ, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Етнокультурологія як синтез знань про етнічний сегмент культури.
    • ЛЗ1. Етнічна й національна культури.
    • СРЗ, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Основні джерела і методи дослідження етнокультурології.
    • ПЗ2. Етнос, народ, нації як соціокультурні феномени.
    • СРЗ, К.
  • 4 тиждень
    • Л4 Багатомірність категорії етнос.
    • ЛЗ2. Фактори формування етнічної культури.
    • СРЗ, К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Етнос – народність – нація – історична варіативність «етнічних утворень».
    • ПЗ3 Динаміка етнокультурних спільнот.
    • СРЗ, К.
  • 6 тиждень
    • Л6 Типологія культури: домінуюча, етнічна й національна культури.
    • ЛЗ3.Формування етнокультурної ідентичності в структурної організації етносу: етнокультурний аспект міфологічних типів культур.
    • СРЗ, К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Мова і географічна сфера як фактори формування етнічної культури.
    • ПЗ4.Основні теорії етносу. Етнос і етничність.
    • СРЗ, К, МКР1.
  • 8 тиждень
    • Л8 Етнонім, релігія і психологічний фактори формування етнічної культури.
    • ЛЗ4. Етнокультурні процеси й характер етнічних взаємодій.
    • СРЗ, К.
  • 9 тиждень
    • Л9. Теорії етнічності, що об’єднують природу й сутність етносу.
    • ПЗ5. Основні теорії етносу. Етнос і етничність.
    • СРЗ,  К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Інструменталізм і конструктивізм – методологічні підходи до розгляду етносу й етнічності.
    • ЛЗ5. Системи споріднення і етнокультурна регуляція суспільного життя.
    • СРЗ,  К.
  • 11 тиждень
    • Л11.Ієрархічність структури етносу і етнічна самосвідомість.
    • ПЗ6. Структура етносу.
    • СРЗ, К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Етногенез і його основні фактори.
    • ЛЗ6.«Схід-Захід» к первинна типологія культур.
    • СРЗ, К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Групи й системи споріднення.
    • ПЗ6 Етнокультурні процеси та характер етнічних взаємодій.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. . Форми шлюбу й їхні етнічні варіації.
    • ПЗ7 Системы споріднення та їх роль щодо організації соціокультурних зв’язків в етнокультурних спільностях.
    • СРЗ, К МКР2. 
  • 15 тиждень
    • Л15. Захід і Схід як умовні значеннєві конструкції й моделі культурної ідентичності.
    • ПЗ8 Системы споріднення та їх роль щодо організації соціокультурних зв’язків в етнокультурних спільностях.
    • СРЗ, К.

 

Індивідуальна робота:

Розрахунково-графічна робота

Тематика розрахунково-графічних робіт розрахована на самостійну творчу роботу здобувачів вищої освіти і повинна проявити знання, вміння та навички здобувачів вищої освіти до поглиблення, узагальнення і закріплення знань здобувачів з навчальної дисципліни, а й застосування їх при вирішенні конкретного завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною літературою, використовуючи сучасні інформаційні засоби.

Метою розрахунково-графічної роботи з даної дисципліні є розвиток самостійності здобувачів у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалення вмінь обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому та робити висновки. Виконання РГР передбачає певний різновид дослідної роботи – самостійну роботу, засновану на аналітичному та описовому методах дослідження.

Етапи виконання:

  • Видача завдання. (1 тиждень)
  • Вступ: актуальність дослідження, проблеми дослідження. (4 тиждень)
  • Перший розділ основної частини. (7 тиждень)
  • Другий розділ основної частини. (10 тиждень)
  • Висновки. (11 тиждень)
  • Оформлення РГР. (13 тиждень)
  • Захист РГР. (15 тиждень)

 

Самостійна робота

Самостійна робота складається з творчого сприйняття й осмислення навчального матеріалу протягом лекцій, підготовки до практичних занять, виконання індивідуальних контрольних завдань та реферативної роботи.

Самостійна робота складає 60 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 0 годин;
  • підготовка до практичних занять  - 15 годин
  • підготовка до лабораторних занять – 15 годин;
  • написання РГР – 15 годин;
  • підготовка до іспиту – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: виконання лабораторних робіт – 12 балів, поточне контрольне оцінювання – 8 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. Виконання РГР за семестр оцінюється 20 балами.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання  заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Під час Л, ПЗ, МКР, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.