Стандартизація в інформаційній сфері 2

ID: 6912
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять; 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

забезпечити майбутніх фахівців базовим знанням основ стандартизації в контексті розвитку інформаційної сфери як пріоритетного напрямку в умовах інформаційного суспільства; вивчити систему національної стандартизації у сфері документної діяльності та інформаційних технологій; визначити роль національних стандартів інформаційно-документних технологій у системі міжнародної стандартизації; сприяти формуванню поглибленого розуміння теоретичного і практичного значення процесів уніфікації процесів використання, передачі й обміну інформаційних ресурсів сучасної організації для реалізації управлінських функцій.

Завдання дисципліни:
  • засовоїти знання щодо завдань та призначення стандартизації;
  • розкрити зміст національної системи стандартизації та визначити її місце у системі міжнародної стандартизації;
  • оволодіти знаннями про основні державні стандарти України щодо інформаційно-документних технологій та електронного документообігу;
  • освоїти комплекс стандартів із автоматизованих інформаційних систем та з інформаційних технологій;
  • навчити самостійно вивчати й аналізувати різноманітні документи з позицій стандартизації;
  • навчити оперувати національними стандартами в управлінні документаційними процесами організації;
  • розвити практичні навички використання стандартів в інформаційній діяльності, бібілотечній та архівній справах.

 

Основні результати навчання

Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем.
Застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.
Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання професійних завдань.
Знати і розуміти наукові засади організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в інформаційній, бібліотечній та архівній діяльності.
Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи.
Оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва інформаційних продуктів і послуг.
Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення.
Приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення.
Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням.

Кількість аудиторних занять

30 годин лекційних занять; 30 годин практичних занять.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації,
  • РР – реферативна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Еволюція стандартів в бібліотечно-бібліографічній та інформаційній сфері.
    • ПЗ1. Еволюція стандартів в бібліотечно-бібліографічній та інформаційній сфері.
    • К. СРЗ. РР початок етапу 1.
  • 2 тиждень
    • Л2. Національні бібліотечно-бібліографічні стандарти.
    • ПЗ2. Національні бібліотечно-бібліографічні стандарти.
    • К. СРЗ.
  • 3 тиждень
    • Л3. Національні бібліотечно-бібліографічні стандарти, що адаптовані до міждержавних
    • ПЗ3. Національні бібліотечно-бібліографічні стандарти, що адаптовані до міждержавних.
    • К. СРЗ. РР початок етапу 2.
  • 4 тиждень
    • Л4. Національні стандарти ДСТУ ISO, що гармонізовані до міжнародних.
    • ПЗ4. Національні стандарти ДСТУ ISO, що гармонізовані до міжнародних.
    • К. СРЗ.
  • 5 тиждень
    • Л5. Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови.
    • ПЗ5. Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови.
    • К. СРЗ.
  • 6 тиждень
    • Л6. Стандарти створення електронних бібліотек.
    • ПЗ6. Стандарти створення електронних бібліотек.
    • К. СРЗ.
  • 7 тиждень
    • Л7. Стандарти управління інформаційними проектами, послугами та занннями.
    • ПЗ7. Стандарти управління інформаційними проектами, послугами та занннями.
    • К. СРЗ.
  • 8 тиждень
    • Л8. Стандарт безпеки інформаційних систем та обміну даними.
    • ПЗ8. Стандарт безпеки інформаційних систем та обміну даними.
    • К. СРЗ. МКР1. РР початок етапу 3.
  • 9 тиждень
    • ЛЗ9. Особливість уніфікації у книжковій справі та поліграфії (КВП).
    • ПЗ9. Особливість уніфікації у книжковій справі та поліграфії (КВП).
    • К. СРЗ.
  • 10 тиждень
    • Л10. Державні стандарти України в КВтаП. Частина 1.
    • ПЗ10. Державні стандарти України в КВтаП. Частина 1.
    • К. СРЗ.
  • 11 тиждень
    • Л11. Державні стандарти України в КВП. Частина 2.
    • ПЗ11. Державні стандарти України в КВП. Частина 2.
    • К. СРЗ.
  • 12 тиждень
    • Л12. Національні видавничі стандарти КВП, що адаптовані до міждержавних.
    • ПЗ12. Національні видавничі стандарти КВП, що адаптовані до міждержавних.
    • К. СРЗ.
  • 13 тиждень
    • Л13. Національні стандарти КВП, що адаптовані до міжнародних. ДСТУ ISO.
    • ПЗ13. Національні стандарти КВП, що адаптовані до міжнародних. ДСТУ ISO.
    • К. СРЗ. РР початок етапу 4.
  • 14 тиждень
    • Л14. Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови в КВП.
    • ПЗ14. Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови в КВП.
    • К. СРЗ.
  • 15 тиждень
    • Л15. Стандарти з безпеки підприємств та праці.
    • ПЗ15. Стандарти з безпеки підприємств та праці
    • К. СРЗ. МКР2

 

Індивідуальна робота 

Виконується РР. 

Мета РР: навчити здійснювати анотування стандартів, опанувати навичками інформаційного пошуку; критичного огляду відповідних джерел інформації (наукових публікацій, спеціалізованої літератури тощо); написання наукової роботи, підготовки доповіді на задану тему.

Тематика РР:

  • Методи стандартизації.
  • Об’єкти і суб’єкти стандартизації в Україні.
  • Нормативні документи стандартизації. Національні, європейські, міждержавні та міжнародні системи стандартів.
  • Робота з нормативними документами стандартизації.
  • Особливості проведення стандартизації у сфері інформації та документації.
  • Національні стандарти у сфері діловодства.
  • Міжнародні стандарти та технічні звіти в сфері керування документацією. 
  • Електронний документообіг: сутність, поняття, стандарти. Архітектура та структурна модель документа. Поняття про форми подання документів. 
  • Стандарти описування архівних документів. 
  • Стандарти в сфері збереження архівних документів.
  • Еволюція стандартів в бібліотечно-бібліографічній та інформаційній сфері.
  • Національні бібліотечно-бібліографічні стандарти, що адаптовані до міждержавних 
  • Національні стандарти ДСТУ ISO, що гармонізовані до міжнародних.
  • Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови.
  • Стандарти створення електронних бібліотек.
  • Стандарти управління інформаційними проектами, послугами та занннями.
  • Особливість уніфікації у книжковій справі та поліграфії (КВтП).
  • Державні стандарти України в КВтаП.
  • Національні видавничі стандарти КвтаП, що адаптовані до міждержавних.
  • Національні стандарти КВтаП, що адаптовані до міжнародних. ДСТУ ISO.
  • Галузеві стандарти, керівні документи зі стандартизації, технічні умови в КВтаП.
  • Стандарти інформаційних ресурсів. Дублінське ядро.
  • Стандарт безпеки інформаційних систем та обміну даними.

 Етапи виконання РР

  • 1−2 тиждень  Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3–7 тижні  Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8–12 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 13−15 тиждень Захист роботи.
     

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 20 годин;
  • підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 17 годин;
  • виконання РР – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу.

Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання).

  • Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами.
  • Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів.
  • Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль 1
ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.

  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1 – 25 балів (8 тиждень, верескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання– 12 тиждень. 
  • РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
  • МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання по 20 балів максимум) та практичної частини (1 завдання - 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Виконаний не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета здобувача не оцінюється.
 
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів − за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Підчас модульних тестувань та іспиту забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки.