Документознавство 2

ID: 6925
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять; 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

надбання здобувачами вищої освіти системного уявлення про суть, структуру, функції, властивості і різноманіття документів як складної інформаційної системи; отримання знань про способи документування, системи документації, документальні ресурси, фонди та комплекси, документальні комунікації та документальну діяльність в їхньому історичному розвитку, засвоєння методологічних основ дослідження документа та керування документацією. 

Завдання дисципліни:
  • підготовка здобувачів вищої освіти до подальшого навчання з високим рівнем автономності, постійного підвищення рівня інформаційної культури;
  • аналізувати закономірності розвитку, документно-інформаційних потоків та масивів, як штучно створеної підсистеми соціальних комунікацій; опановувати та застосовувати технології системного аналізу інформаційної діяльності;
  • здійснювати відбір, аналіз, оцінку, систематизацію, моніторинг, організацію, зберігання, розповсюдження та надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах; знати та розуміти предметну область та професійну діяльність.

 

Основні результати навчання

Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов.

Демонструвати знання та розуміння математичних основ інформаційної діяльності при вирішенні практичних завдань професійної сфери. 

Знати і розуміти наукові засади організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в інформаційній, бібліотечній та архівній діяльності

Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем. 

Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення.

Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи.

Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання професійних завдань.

Застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.

Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи.

Володіти технологіями створення документації та документування основних видів професійної діяльності.

Впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та вебмаркетингу.

Керувати документаційними процесами діяльності установ, користуватися засобами електронного документообігу, організовувати референтну та офісну діяльність.

Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням.

 

Кількість аудиторних занять

30 годин лекційних занять; 30 годин практичних занять (денна форма).

4 аудиторні години – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма).

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття; К – консультації;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • КР – курсова робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л 1. Документ як система. Класифікація документів; 
    • ПЗ 1. Класифікація документів; 
    • К. СРЗ. КР (1 етап).
  • 2 тиждень 
    • Л 2. Системи документації. 
    • ПЗ 2. Системи документації. 
    • К. СРЗ. КР (1 етап). 
  • 3 тиждень 
    • Л 3. Уніфіковані системи документації. 
    • ПЗ 3. Уніфіковані системи документації. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 4 тиждень 
    • Л 4. Видання: визначення, особливості, види. 
    • ПЗ 4. Видання. Видання за галузями використання. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 5 тиждень 
    • Л 5. Рукописна книга. 
    • ПЗ 5. Рукописна книга. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 6 тиждень 
    • Л 6. Документ як артефакт. 
    • ПЗ 6. Документ як артефакт. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). МКР 1. 
  • 7 тиждень 
    • Л 7. Документальна діяльність. 
    • ПЗ 7. Документальна діяльність та документальні комунікації. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 8 тиждень 
    • Л 8. Експертиза цінності документів. 
    • ПЗ 8. Експертиза цінності документів. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Керування документацією. 
    • ПЗ 9. Керування документацією в Україні та за кордоном. 
    • К. СРЗ. КР (2 етап). 
  • 10 тиждень 
    • Л 10. Документні потоки, канали та масиви. 
    • ПЗ 10. Документальні потоки, канали та масиви. 
    • К. СРЗ. КР (3 етап). 
  • 11 тиждень 
    • Л 11. Документні ресурси, фонди та комплекси. 
    • ПЗ 11. Документальні ресурси, фонди та комплекси. 
    • К. СРЗ. КР (3 етап). 
  • 12 тиждень 
    • Л 12. Документні системи та їхні документні ресурси. 
    • ПЗ 12. Документні системи та їхні документні ресурси. Захист документних ресурсів. 
    • К. СРЗ. КР (3 етап). 
  • 13 тиждень. 
    • Л 13. Захист документних ресурсів. 
    • ПЗ 13. Захист документних ресурсів. 
    • К. СРЗ. КР (3 етап). 
  • 14 тиждень 
    • Л 14. Електронний документ: поняття, суть, особливості
    • ПЗ 14. Електронний документ: поняття, суть, особливості.
    • К. СРЗ. КР (4 етап) МКР 2. 
  • 15 тиждень 
    • Л 15. Електронні документи у складі документальної спадщини сучасного суспільства; 
    • ПЗ 15. Електронні документи у складі документальної спадщини сучасного суспільства. 
    • К. СРЗ. КР (4 етап).

 

Індивідуальна робота

Виконується курсова робота.

Мета КР:  практичне використання здобувачами вищої освіти теоретичних знань з дисципліни «Документознавство». 
Завдання курсової роботи:  закріплення, поглиблення, узагальнення знань, одержаних здобувачами вищої освіти за час вивчення дисципліни; підтвердження оволодіння методиками пошуку, відбору, аналізу документальних джерел, понятійним апаратом; розвинути навички аналізу і систематизації інформації, вміння формулювати власні висновки та пропозиції на основі знань, отриманих під час вивчення дисципліни «Документознавство». 

Тематика КР:

  • Аналіз розвитку документознавства як науки: характеристика окремих етапів.
  • Внесок вітчизняних та зарубіжних науковців до процесу формування документознавства.
  • Терміносистема документознавства як науки (складання загального глосарія).
  • Представлення документованої інформації шляхом використання традиційних та новітніх засобів її фіксації.
  • Значення термінологічної грамотності для становлення фахівця документознавчої сфери діяльності (складання тезаурусу ).
  • Характеристика процесів міжнародного співробітництва у галузі документознавства.
  • Функціональна складова уявлення документа як системи.
  • Аналіз масиву публікацій з документознавства за останній рік (за Бредфордом)
  • Характеристика новітніх засобів документування та розповсюдження документів.
  • Порівняльна характеристика носіїв інформації.
  • Формуляр документа: еволюція та стандартизація. Формулярний аналіз документа.
  • Функціональні та жанрові особливості текстів письмових документів. Функціональний аналіз документа.
  • Інтертекстуальність та гіпертекст. Розробка гіпертекстового документа.
  • Особливості редагування документів.
  • Порівняльний аналіз класифікацій документів та сфер їх застосування.
  • Розвиток української рукописної книги.
  • Книжкові пам’ятники Європи.
  • Системи документації: розвиток, уніфікація, стандартизація.
  • Упорядковані масиви документованої інформації.
  • Інформаційно-пошукові системи: визначення алгоритмів пошуку документів.
  • Аналіз засобів збереження документованої інформації.
  • Електронний документ: право на існування.
  • Кількісний та якісний аналіз професійних Web-сайтів з документознавства та інформаційної діяльності за країнами світу.
  • Історичніетапирозвиткуінформаційнихтехнологій.
  • Документ в умовах інформаційногосуспільства: проблеми таперспективирозвитку.
  • Становлення і розвитокдокументознавства як науковоїдисципліни.
  • Соціальнасуть документа.Хроніка найважливіших документів України.
  • Інформаційнірівні документа.
  • Поняття «документ». Визначення документа в державних стандартах, нормативних актах і словниках.
  • Технічнедокументування.
  • Засобидокументування, їхісторичнийрозвиток і сучаснакласифікація.
  • Історіяпаперу і паперовоговиробництва.
  • Сучасніматеріальніносіїдокументованоїінформації, їхкласифікація і характеристика.
  • Фальсифікаціядокументів: видифальсифікації, історіяпідробок.
  • Варіанти і копіїдокументів: історія, функції, перспективи.
  • Стандартизація і уніфікаціядокументів.
  • Документообіг: теорія, історія, сучасна практика. Оцінка ефективності документообігу ораганізації.
  • Захист документованої інформації від несанкціонованого доступу (в соціальних мережах, в базах даних, в традиційному документообігу).
  • Експертизацінностідокументів.
  • Управліннядокументацією в Україні.
  • Традиційні та новітні концепції документознавства.
  • Розвиток комп’ютерних систем розпізнавання та текстового запису мови як автоматичних засобів складання та виготовлення документів.
  • Законодавчі акти, що забезпечують захист інформації.
  • Проблеми та перспективи розвитку голографії як способу документування.
  • Документний процес як форма існування та розповсюдження соціальної інформації.
  • Еволюція методів та засобів документування інформації.
  • Документні ресурси України: основні види та особливості.
  • Організація та управління документними ресурсами в Україні та за кордоном: порівняльна характеристика.
  • Сучасні тенденції формування документних фондів в Україні та за кордоном: порівняльна характеристика.
  • Сучасні тенденції розвитку потоку періодичних видань України.

Етапи виконання КР: 

  • Вибір теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження – 1-2 тиждень. 
  • Визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту курсової роботи – 3-9 тиждень. 
  • Редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь) – 10-13 тиждень. 
  • Захист курсової роботи – 14-15 тиждень.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 21 година;
  • підготовка до практичних занять – 39 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин;
  • виконання курсової роботи – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Модульна робота складається з теоретичної частини 20 б. та практичної частини  10 б. Якісно виконана і захищена курсова робота оцінюється максимально 100 балами. 

Семестровий модуль 3

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  •  (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • МКР3. Оцінка за виконання – 25 балів (8 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів).

Семестровий модуль 4

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 2 балів.
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • МКР4. Оцінка за виконання – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, у яких зараховано другий семестровий модуль і накопичувальну частину третього семестрового модулю (при її виконанні не менш ніж на 60%). Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Загальна оцінка за екзамен - 100 балів. Екзаменаційний білет з дисципліни складається з двох частин: теоретичної та практичної.

Мінімальна кількість балів, що зараховується як позитивний результат, дорівнює 60 (за 100-бальною шкалою). 

Бали розподіляються наступним чином: 50 балів – теоретична частина та 50 балів – практична. Теоретична частина містить 2 питання рівної складності, практична – 2 питання.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається. 

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом. 

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється. 

Під час модульних тестувань забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки.