Інформаційне обслуговування користувачів бібліотек, архівів та інформаційних установ

ID: 6933
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Количество аудиторных занятий: 
30 лекційних, 30 практичних годин.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

надання теоретичних знань та практичних навичок із застосування в професійній діяльності технологій організації та підтримки процесів обслуговування користувачів бібліотек, архівів, інших інформаційних установ, методологію вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів. 

Завдання дисципліни:
  • сприяти набуттю знань із впровадження інноваційних технологій виробництва інформаційних продуктів і послуг, підвищення якості інформаційного обслуговування користувачів інформаційних, бібліотечних та архівних установ;
  • сформувати здатність аналізувати закономірності розвитку, документно-інформаційних потоків та масивів, як штучно створеної підсистеми соціальних комунікацій;
  • виробити вміння здійснювати відбір, аналіз, оцінку, систематизацію, моніторинг, організацію, зберігання, розповсюдження та надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах; сприяти розвитку здатності застосовувати знання у практичних ситуаціях; виробити здатність використовувати професійно профільовані знання для статистичної обробки даних діяльності інформаційних, бібліотечних та архівних установ;
  • сприяти розвитку здатності спілкуватись іноземною мовою.

 

Основні результати навчання

Застосовувати у професійній діяльності технології інформаційного менеджменту, створення і підтримки функціонування електронних бібліотек та архівів, методологію вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів.

Кваліфіковано використовувати типове комп’ютерне та офісне обладнання. 

Приймати обґрунтовані  управлінські та технологічні рішення.

Застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.

Демонструвати розуміння основних методів інформаційного аналізу і синтезу (бібліографічного опису, предметизації, систематизації, анотування, реферування).

Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням.

 

Кількість годин аудиторних занять

30 лекційних, 30 практичних годин

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • КР − курсова робота;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Інформаційна установа як об’єкт процесів організації інформаційного обслуговування
    • ПЗ1. Виробники інформаційних товарів і послуг (інформаційні установи). 
    • СРЗ. К. КР початок етапу 1 
  • 2 тиждень
    • Л 2. Загальне уявлення про інформаційні продукти і послуги.
    • ПЗ2. Інформаційні ресурси та бази даних.
    • СРЗ. К. КР початок етапу 2 
  • 3 тиждень
    • Л 3. Бібліографічна інформація як основа обслуговування в бібліотеці, її функції та форми. ПЗ3. Визначення функцій бібліографічної інформації. Поняття про бібліографічну продукцію.
    • СРЗ. К. 
  • 4 тиждень
    • Л 4. Завдання і зміст практичної бібліографічної діяльності в бібліотеках та інформаційних центрах. 
    • ПЗ4. Мета, завдання і зміст практичної бібліографічної діяльності. Структура і включеність бібліографії у різні сфери людської діяльності.
    • СРЗ. К.  
  • 5 тиждень
    • Л 5. Технології організації бібліографічних баз даних. 
    • ПЗ5. Види та типи бібліографічних баз даних. Бібліографічні бази даних в бібліотечному обслуговуванні. 
    • СРЗ. К. 
  • 6 тиждень
    • Л 6. Організація каталогів та картотек.
    • ПЗ6. Організація каталогів. Структурні особливості картотек.
    • СРЗ. К.  
  • 7 тиждень
    • Л 7. Бібліографічний опис. Методика складання.
    • ПЗ7. Бібліографічний опис за стандартами України та світу. Систематизація. Індексування документів.
    • СРЗ. К.  
  • 8 тиждень
    • Л 8. Класифікація та методика складання бібліографічних посібників. 
    • ПЗ 8. Класифікація бібліографічних посібників. Загальна методика складання бібліографічних посібників.
    • СРЗ. К. МКР1. 
  • 9 тиждень
    • Л 9. Основи довідково-бібліографічного обслуговування.
    • ПЗ9. Загальне уявлення про довідково-бібліографічне обслуговування. Технологічні особливості складання довідок окремих видів.
    • СРЗ. К. 
  • 10 тиждень
    • Л 10. Бібліографічне інформування.
    • ПЗ10. Групове та індивідуальне бібліографічне інформування. Інформаційний запит споживача.
    • СРЗ. К. КР початок етапу 3 
  • 11 тиждень
    • Л 11. Рекомендаційно-бібліографічні технології.
    • ПЗ 11. Методи роботи з рекомендаційними посібниками. Рекомендаційно-бібліографічні ресурси мережі Інтернет. 
    • СРЗ. К.  
  • 12 тиждень
    • Л 12. Організація користування документами архіву.
    • ПЗ 12. Основні форми користування документами архіву. Видача архівних довідок.
    • СРЗ. К.  
  • 13 тиждень
    • Л 13. Видача документів у тимчасове користування за межі архіву.
    • ПЗ13. Специфіка видачі архівних документів у тимчасове користування працівникам структурних підрозділів установи-фондоутворювача або її правонаступникаів та іншим установам. 
  • СРЗ. К.  
  • 14 тиждень.
    • Л 14. Обслуговування користувачів у читальному залі архіву. 
    • ПЗ 14. Допущення користувачів з інших установ до роботи з документами архіву. Ознайомлення громадськості з документами архіву. 
    • СРЗ. К. КР початок етапу 4 
  • 15 тиждень
    • Л 15. Сучасні web-технології в обслуговуванні користувачів архівних установ.
    • ПЗ 15. Web-сайти архівних установ. Web-портал «Архіви України».
    • К, СРЗ, МКР 2.

 

Індивідуальна робота 

Виконується КР

Мета КР: практичне використання студентами теоретичних знань з дисципліни «Інформаційне обслуговування користувачів бібліотек, архівів та інформаційних установ». 

Тематика КР:

  • Характеристика інформаційних ресурсів та баз даних.
  • Аналіз бібліографічної продукції бібліотек.
  • Місце бібліографічних баз даних в бібліотечному обслуговуванні.
  • Особливості організації каталогів та картотек в ОУНБ.
  • Бібліографічний опис за стандартами України та світу: зміни у ХХІ ст.
  • Особливості індексування документів.
  • Класифікація бібліографічних посібників.
  • Особливості  складання бібліографічних посібників окремого виду.
  • Технологічні особливості складання довідок окремих видів.
  • Довідково-бібліографічне обслуговування в НТБ.
  • Групове та індивідуальне бібліографічне інформування в ЦБС.
  • Характеристика рекомендаційно-бібліографічних ресурсів мережі Інтернет.
  • Основні форми користування документами архіву.
  • Особливості технології видачі архівних довідок.
  • Форми ознайомлення громадськості з документами архіву.
  • Сучасні web-технології в обслуговуванні користувачів архівних установ.
  • Особливості обслуговування користувачів архівних установ.

Етапи виконання КР

  • 1−2 тиждень Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3–6 тижні Написання першого теоретичного розділу КР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 10–13 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу КР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 14  тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • 1) підготовка до лекційних занять – 20 годин;
  • 2) підготовка до практичних занять – 40 години;
  • 3) курсова робота – 30 годин;
  • 4) підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожен модуль оцінюється у 50 балів. 

Максимальна сума накопичувальних балів у кожному модульному контролі 20 балів, вона складається із оцінювання активної роботи на практичних заняттях. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. 

Семестровий модуль 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • КР(етап 1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • КР(етап 2). Оцінка за виконання – 20 балів. Термін надання – 9 тиждень.
  • МКР1. Оцінка за виконання – 30 балів (8 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів).

Семестровий модуль 2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 5 балів. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 2 бали.
  •  ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 балів. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • КР(етап 3). Оцінка за виконання – 50 балів. Термін надання та захист – 13 тиждень. 
  • КР(етап 4). Оцінка за виконання – 20 балів. Термін надання та захист – 14 тиждень.
  • МКР2. Оцінка за виконання – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни за кожним семестром – 100 балів.

Оцінювання курсової роботи здійснюється за 100-бальною системою. Максимальна оцінка за 1 семестровий модуль 30 балів, за другий семестровий модуль 70 балів. Максимальна оцінка із захистом – 100 балів.

Оцінювання відповідей на питання екзаменаційного білету залежить від бездоганної відповіді на два теоретичних питання (30 балів за кожне) та виконання практичного завдання (40 балів).

Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60%. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Виконаний не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється. Під час лекцій, практичних занять, екзаменів користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.