Журналістська майстерність

ID: 7106
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Зачет.
Преподаватель: 
к.п.н., доц. Панькевич О.О.
Количество аудиторных занятий: 
30  годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

сформувати цілісне уявлення про журналістську майстерність як діяльність, засвоєння основних законів і методів журналістської майстерності.

Завдання дисципліни:
  • опанування механізмами майстерності;
  • окреслення критеріїв майстерності;
  • засвоєння структурно-композиційних особливостей журналістського тексту;
  • визначення місця професійного аналізу журналістського тексту; окреслення творчого процесу журналіста;
  • визначення методів і прийомів журналістської майстерності;
  • вироблення навичок роботи з жанрами журналістики. 

 

Основні результати навчання

Продукувати, аналізувати, редагувати та критично оцінювати журналістські, рекламні та PR-тексти і просувати їх на різних медіаплатформах.

 

Кількість аудиторних занять

30  годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Журналістика як вид творчої діяльності.
    • ПЗ1. Способи теоретичного осмислення журналістської майстерності. Журналістика як творчість і ремесло. Характеристика творчої особистості журналіста. Індивідуальна та колективна журналістська майстерність.Праці відомих журналістикознавців про журналістську майстерність.
    • К. СРЗ.
  • 2 тиждень
    • Л2. Об’єктивна реальність і шляхи її відображення у журналістиці.
    • К. СРЗ.
  • 3 тиждень
    • Л3. Співвідношення понять текст та твір як журналістська майстерність.
    • ПЗ2. Мова журналістськихтекстів як основа майстерності. Стилістика. Терміни, архаїзми. Неологогізми, професіоналізми у журналістиці. Журналістські штампи. Правило побудови текстів. Зовнішня подача журналістського матеріалу. Заголовки журналістськихматеріалів, їхнітипи. Інформацій та привабливий заголовки. Номінативний та предикативний заголовки. Лід та закінчення.
    • К. СРЗ.
  • 4 тиждень
    • Л4. Робота над текстом журналістського твору.
    • К. СРЗ.
  • 5 тиждень
    • Л5. Майстерність змінювати зміст і форму журналістського тексту відповідно до аудиторії.
    • ПЗ3. Поняттяаудиторії. Впливаудиторії на зміст і форму журналістського тексту. Аудиторія ЗМІ. Види аудиторії ЗМІ та їх характеристики.Журналістська майстерність в утриманні та розширенні аудиторії.
    • К. СРЗ.
  • 6 тиждень
    • Л6. Методикипідготовки до написанняжурналістськихматеріалів.
    • К. СРЗ.
  • 7 тиждень
    • Л7. Інформаційні джерела в журналістиці.
    • ПЗ4. Джерела та методизборусуспільнозначущоїінформації у журналістиці. Варіативність підходів до типології інформаційних джерел у журналістиці. Види збереження інформації. Типи й функціїосновнихінформаційнихресурсів для журналіста. 
    • К. СРЗ. МКР1
  • 8 тиждень
    • Л8. Класичнийподіл на жанри.
    • К. СРЗ.
  • 9 тиждень
    • Л9. Новинні жанри журналістики. 
    • ПЗ5. Техніка та методика проведення інтерв’ю. Поняття інтерв’ю та його типи. Класифікація запитань. Техніка інтерв’ю. Методика підготовка до інтерв’ю. Проведення інтерв’ю. Опрацювання тексту. Проблема затвердження інтерв’ю.
    • К. СРЗ.
  • 10 тиждень
    • Л10. Інтерв’ю як особливий жанр журналістської майстерності.
    • К. СРЗ.
  • 11 тиждень
    • Л11. Жанри раціональної публіцистики.
    • ПЗ6. Раціональна публіцистика. Ньюз-фіче. Розповідь про тенденції за одиничними подіями. Аналітична стаття. Коментар. Роз'яснення та оцінка вже відомої події. Видикоментарів. Експертнеінтерв’ю.
    • К. СРЗ.
  • 12 тиждень
    • Л12. Жанри емоційної публіцистики.
    • К. СРЗ.
  • 13 тиждень
    • Л13. Робота з персональними даними.
    • ПЗ7. Емоційнапубліцистика. Репортаж. Оповідь з місця події. Ефект присутності. П’ять відчуттів. 
    • Фіче. Портрет. Холодне і гаряченаписання портрету. Особистіснеінтерв’ю. Розкриттялюдини через їїсудження і розказані нею епізоди з життя.
    • К. СРЗ.
  • 14 тиждень
    • Л14. Фотоілюстрації та принципироботи з ними.
    • К. СРЗ. МКР2
  • 15 тиждень
    • Л15. Авторський стиль.
    • ПЗ8. Робота з технікою як важлива умова оптимізації творчого процесу. Використання техніки на стадії пізнавальної діяльності журналіста.
    • К. СРЗ.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 44 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 

  • підготовка до лекційних занять – 22 години;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 22 години.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною.Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрових модулі. 

Кожен модуль оцінюється у 50 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів.Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи.Модульні контрольні роботи виконуються письмово. Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання у повному обсязі передбачає оцінювання в 5 балів. Тестових завданьіз виборомоднієїправильноївідповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів.Виконання  практичного завдання у повному обсязі передбачає оцінювання в 10 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль 1

  • ПЗ1-3. Оцінка за виконання – 20 балів (включає виконання практичних завдань та активну роботу на практичних заняттях). Термін виконання визначено розкладом навчальних занять.МКР1. Оцінка за виконання – 30 балів (7 тиждень). Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання в повному обсязі передбачає оцінювання у 5 балів. Тестових завданьіз виборомоднієїправильноївідповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів. Виконання  практичного завдання в повному обсязі передбачає оцінювання у 10 балів.Перескладання можливе протягом 8–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2

  • ПЗ4-7. Оцінка за виконання – 20 балів (включає виконання практичних завдань та активну роботу на практичних заняттях). Термін виконання визначено розкладом навчальних занять.МКР2. Оцінка за виконання – 30 балів (15 тиждень). Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання в повному обсязі передбачає оцінювання у 5 балів. Тестових завданьіз виборомоднієїправильноївідповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів. Виконання  практичного завдання в повному обсязі передбачає оцінювання у 10 балів.

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання МКР здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під часмодульних тестувань забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспектилекцій, шпаргалки.