Журналістське розслідування

ID: 7340
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
22 аудиторних годин – лекційні заняття; 22 аудиторних годин – практичні заняття (денна форма). 4 аудиторних годин – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма)..

Анотація навчальної дисципліни

Мета:

дати уявлення про журналістське розслідування як специфічний вид журналістської діяльності, ознайомити з українським та світовим досвідом у розсліду вальній журналістиці, дослідити етико-правові засади журналістського розслідування; сприяти засвоєнню методів та прийомів написання текстів, роботою з інформацією, базами даних, системами збору інформації, стратегією журналістського розслідування.

Завдання навчальної дисципліни:
  • знати сутність, призначення та історичний досвід журналістських розслідувань;
  • усвідомлювати правові наслідки журналістської розслідувальної діяльності;
  • вміти працювати в ситуаціях конфлікту, володіти технічними засобами журналістської діяльності, використовувати мультимедійні інструменти та сервіси для проведення журналістського розслідування та знати прийоми створення коректного журналістського тексту.

 

Основні результати навчання

  • Встановлювати комунікацію із суб’єктами інформаційних послуг, користувачами, партнерами, органами влади та управління на засадах професійної етики і доброчесності: навички ефективного спілкування з представниками влади, правоохоронцями, очевидцями та свідками; уміти вирішувати конфліктні ситуації, знати етичні засади журналістської праці.
  • Створювати мультимедійний продукт з використанням положень й методів соціологічно-психологічних та інформаційно-технологічних наук з метою ефективного впливу на масову аудиторію: володіти психологічними аспектами взаємодії у процесі журналістської діяльності; використовувати мультимедійні інструменти та сервіси для створення журналістського розслідування.
  • Знати основні теоретичні концепції та практичні проблеми різних сфер соціальних комунікацій: працювати з різними джерелами інформації, відкритими базами даних та відкритими державними реєстрами для проведення журналістського розслідування.
  • Добирати затребувані суспільством теми для журналістських матеріалів та розслідувань із урахуванням морально-етичних принципів фахової діяльності: знаходити тему розслідування, якісно визначати гіпотезу; проводити інтерв’ю; володіти структурою матеріалу; перевіряти інформацію за допомогою інструментів фактчекінгу.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до заняття й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • КР – курсова робота;
  • К – консультації викладача.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Журналістське розслідування в системі жанрів сучасних мас-медіа.  
    • ПЗ1. Основні відмінності журналістського розслідування від інших жанрів.
    • СРЗ. К. КР початок етапу 1
  • 2 тиждень
    • Л2. Традиції журналістського розслідування в світовій практиці.
    • ПЗ2. Історія жанру: Вотергейтський скандал. Зарубіжний досвід розслідування.
    • СРЗ. К
  • 3 тиждень
    • Л3. Розслідувальна журналістика в Україні.
    • ПЗ3. Основні тенденції розсліду вальної журналістики в Україні.
    • СРЗ. К. КР початок етапу 2
  • 4 тиждень
    • Л4. Особливості проведення розслідувань в різних сферах суспільного життя.
    • ПЗ4. Сфери тематичного пошуку для журналістських розслідувань. Види журналістських розслідувань.
    • СРЗ. К
  • 5 тиждень
    • Л5. Методика проведення журналістських розслідувань.
    • ПЗ5. Характеристика основних методів журналістського розслідування.
    • СРЗ.  К
  • 6 тиждень
    • Л6. Алгоритм проведення журналістського розслідування.
    • ПЗ6. Основна схема проведення журналістського розслідування. Основні етапи розслідування. Складання плану розслідування.
    • СРС. К
  • 7 тиждень
    • Л7. Текст журналістського розслідування.
    • ПЗ7. Розробка концепції і структура тексту розслідування. Жанрове оформлення розслідування.
    • СРЗ. К.  КР початок етапу 3
  • 8 тиждень
    • Л8. Фактчекінг мас-медіа.  
    • ПЗ8. Специфіка роботи з різними типами джерел інформації.
    • СРС. К 
  • 9 тиждень
    • Л9. Мультимедійні інструменти для підготовки журналістського розслідування.
    • ПЗ9. Створення відео сюжетів, аудіопідкастів, інфоргафіки для розслідування. Фото як частина журналістського розслідування.
    • СРЗ.  К
  • 10 тиждень
    • Л10. Правові та етичні обмеження під час проведення журналістського розслідування.
    • ПЗ10. Специфіка висвітлення тем, які відносяться до конфліктно-чутливої тематики.
    • СРЗ. К. КР етап 4
  • 11 тиждень
    • Л11.Юридична та фізична безпека журналістського розслідування.
    • ПЗ11. Журналістські розслідування та судові суперечки. Правила безпеки роботи журналіста у «гарячих» точках та принципи безпеки у мирний час.
    • СРЗ. К. МКР

 

Індивідуальна робота

Виконується КР. 

Мета КР: розвиток самостійності у набутті практичних навичок при проведенні якісного розслідування в різних сферах (політичні, економічні, екологічні, кримінальні та ін. розслідування); уміти класифікувати та ефективно використовувати різні типи джерел для підготовки журналістського розслідування; працювати з відкритими базами даних; володіти інструментами фактчекінгу; редагувати тексти; користуватися мультимедійними інструментами в процесі створення журналістського розслідування. 

Тематика КР:

  • Сучасний стан розслідувальної журналістики: український та світовий досвід.
  • Українська розслідувальна журналістика: джерела і методи.
  • Розробка проекту журналістського розслідування.
  • Розслідувальні структури у сучасних ЗМІ.
  • Розслідувальні сайти в інтернеті.
  • Розслідувальні телепередачі.
  • Особливості інтерв’ю під час ведення журналістського розслідування.
  • Журналістське розслідування щодо дотримання прав людини в Україні.
  • Журналістське розслідування медійної міфотворчості.
  • Журналістське розслідування політичних чуток.
  • Розслідування злочинів у екологічній сфері.
  • Розслідування історичних таємниць.
  • Особливості журналістського розслідування справ, пов’язаних з корупцією.
  • Розслідування у сфері громадського здоров’я.
  • Особливості журналістського розслідування в економічній проблематиці.
  • Сrowd-sharing – використання джерел та можливостей інтернету для розповсюдження матеріалів розслідування
  • Професійні та етичні стандарти в журналістських розслідуваннях.
  • Мультимедійне розслідування.
  • Інструменти візуалізації інформації через створення мультимедійного контенту.
  • Організаційна та бізнес-моделі розслідувальної журналістики.

Етапи виконання КР

  • 1-2 тиждень – етап 1 Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3-6 тиждень – етап 2 Написання першого теоретичного розділу КР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 7-9 тиждень – етап 3 Написання другого (аналітичного, практичного) розділу КР. Перевірка на спеціальній програмі щодо доброчесності, редагування тексту та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 10-11 тиждень – етап 4 Публічний захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 136 годин.  

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 

  • підготовка до лекційних занять – 11 годин; 
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 65 годин; 
  • виконання КР – 30 годин; 
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі освіти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують одну модульну контрольну роботу та курсову роботу. 

Семестровий модуль 

  • ПЗ1. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ2. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ3. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ4. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ5. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ6. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ7. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ8. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ9. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ10. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ11. Оцінка за виконання практичних завдань 6 балів.
  • (Термін надання виконаних робіт – до 11 тижня)
  • МКР1 – 40 балів (11 тиждень)

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. 

  • Виконання КР – 1 етап – 20 балів
  • Виконання КР –  2 етап – 30 балів 
  • Виконання КР  –  3 етап – 20 балів
  • Виконання КР – 4 етап – 30 балів

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаної курсової роботи – 100 балів. 

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання по 20 балів) та практичної частини (1 завдання 40 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. 

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.