Програмування та алгоритмічні мови

ID: 7672
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
6.00.
Содержит курсовую работу
Форма контроля: 
Экзамен. Защита курсовой работы.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування знань і здобуття навичок щодо розробки та вдосконалювання прикладного програмного забезпечення з використанням алгоритмічних мов. 

Завдання дисципліни: 
  • вивчення особливостей організації обчислювального процесу та структури апаратного і програмного забезпечення персонального комп’ютера;
  • вивчення теоретичних основ алгоритмізації та проектування прикладних програм;
  • оволодіння прийомами програмування алгоритмічною мовою Паскаль, навичками аналізу та оцінки ефективності програмного коду на мовах С++, Паскаль та інш;
  • здобуття навичок тестування, налагоджування та документування програм відповідно з вимогами сучасної технології програмування.

 

Основні результати навчання

  • Знати склад апаратного та програмного забезпечення персонального комп’ютера, організацію взаємодії із користувачем. 
  • Вміти використовувати існуюче програмне забезпечення ПК для розрахунків, моделювання, представлення результатів в процесі розробки конструкторсько-технологічних рішень.
  • Знати і вміти виконати типові етапи вирішення інженерної задачі на комп’ютері з розробкою власного програмного забезпечення.
  • Знати основи алгоритмізації задач, вміти розробити алгоритм і програму мовою високого рівня.
  • Уміти проектувати архітектуру програмного забезпечення, визначати вимоги до програми, аналізувати та оцінювати ефективність та простоту супроводження програмного коду, документувати вихідний код, виконувати оптимізацію та рефакторінг вихідного коду.
  • Знати основи технології програмування на ПК, вміти провести тестування розробленого програмного забезпечення, запустити програму на виконання, провести аналіз отриманих результатів і зробити відповідні висновки.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • Лз – лабораторні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – курсова робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Операційні системи ПК. 
    • Лз1. Застосування текстового процесору (ч.1).
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Операційна система MS Windows. 
    • Лз2. Застосування текстового процесору (ч.2).
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Інтегрований пакет MS Office.
    • Лз3. Застосування табличного процесору (ч.1).
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. СУБД MS Access.
    • Лз4. Застосування табличного процесору (ч.2).
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Апаратне забезпечення ПК.  
    • Лз5. Застосування СУБД (ч.1).
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Мікропроцесори.
    • Лз6. Застосування СУБД (ч.2).
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Інтерфейси та зовнішні пристрої.
    • Лз7. Розробка програми роботи зі строками мовою Паскаль (ч.1).
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Мова програмування Паскаль. Загальні положення.
    • Лз8. Розробка програми роботи зі строками мовою Паскаль (ч.2).
    • СРС. К.
    • МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Типи даних і основні операції мови Паскаль.
    • Лз9. Розробка програми роботи зі структурами мовою Паскаль (ч.1).
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Структура блока програми і консольний ввід-вивід у мові Паскаль.
    • Лз10. Розробка програми роботи зі структурами мовою Паскаль (ч.2).
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Основні оператори мови Паскаль.
    • Лз11. Розробка програми роботи зі строками мовою С++ (ч.1).
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Використання скалярних типів даних.
    • Лз12. Розробка програми роботи зі строками мовою С++ (ч.2).
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Використання масивів даних і покажчиків.  
    • Лз13. Розробка програми роботи зі структурами мовою С++ (ч.1).
    • СРС. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Підпрограми.  
    • Лз14. Розробка програми роботи зі структурами мовою С++ (ч.2).
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Модулі.
    • Лз15. Порівняльний аналіз коду програм на мові С ++ і Паскаль.
    • СРС. К.
    • МКР2.

 

Індивідуальна робота

Виконується курсова робота. 

Мета курсової роботи: отримання навичок розробки, тестування, налагоджування і документування програми алгоритмічною мовою для вирішення прикладної задачі. 

  • 1–7 тижні Отримання завдання на розробку програми розрахунку топології плівкових резисторів для електронних інтегральних схем. Розробка програми обраною алгоритмічної мовою з врахуванням основних вимог технології програмування. Обов'язкове включення до програми наступних елементів: використання власних підпрограм (функцій); використання масивів даних; організація контролю вхідних даних; організація взаємодії з користувачем. 
  • 8–14 тижні Виконання тестування і налагоджування програми. Складання плану тестування з виконанням всіх його пунктів, включаючи підготовку тестового прикладу, його розрахунок вручну і на комп’ютері. Виявлення помилок в програмі і усування причин їх появи. Розробка стислого опису розробленої програми у вигляді інструкції користувача. Оформлення пояснювальної записки. Формулювання висновків по роботі.
  • 15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 30 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 30 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин;
  • виконання курсової роботи – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують курсову роботу та 2 модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи №1 та №2 виконуються у письмовій формі з використанням контрольних запитань.  Максимальна оцінка за виконання роботи становить 30 балів. Модульна контрольна робота складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 7 балами, правильне розв’язання задачі оцінюється в 9 балів. 

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів, курсова робота – 100 балів:

Семестровий модуль № 1

  • Лз1…8. Оцінка за виконання чотирьох лабораторних завдань – 20 балів (по 5 балів за кожне завдання). 
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.
  • Курсова робота (ч.1). Оцінка за виконання – 30 балів. Термін надання – 8 тиждень.

Семестровий модуль № 2

  • Лз9…15. Оцінка за виконання чотирьох лабораторних завдань – 20 балів (по 5 балів за кожне завдання). 
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).
  • Курсова робота (ч.2). Оцінка за виконання – 30 балів, захист – 40 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні.

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни за семестр – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни за семестр є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Перескладання екзамену організується за встановленим деканатом ІІБРТ розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на екзамені відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.