Основи психотерапії

ID: 7808
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

Опанування знаннями з основ психотерапії, розвиток здатності використовувати отримані теоретичні знання з основ психотерапії для вирішення професійних психологічних завдань.

Завдання дисципліни: 
  • Розвити навички міжособистісної взаємодії. Сформувати:
  • здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
  • здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову);
  • здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну діяльність відповідно до запиту.

 

Основні результати навчання

  • Емпатійно взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно -вікові особливості.
  • Демонструвати відповідальне ставлення до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
  • Знати та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;  
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Введення в дисципліну «Основи психотерапії». Предмет та завдання психотерапії.
    • ПЗ1. Невроз як об’єкт роботи психотерапевта. Фрустрація як об’єкт роботи психотерапевта.
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Психоаналітичний напрямок класичної психотерапії. Основні положення психоаналізу. Структура особистості по З.Фрейду.
    • ПЗ2. Захисні механізми свідомості по З. Фрейду. Основні техніки класичного психоаналізу.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Аналітична психологія К.Юнга. Характеристика архетипів. Основні психотерапевтичні підходи К.Юнга.
    • ПЗ3. Основні стадії психотерапії по К. Юнгу. Метод спрямованих асоціацій.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Індивідуальна психологія А. Адлера. Комплекс неповноцінності. Самоаналіз К. Хорні.
    • ПЗ4. Основні положення психотерапії по А .Адлеру. Складання програми психоаналізу самого себе.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Поведінкова психотерапія. Основні принципи біхевіоризму.
    • ПЗ5. Практикум з поведінкової психотерапії. Вправи групової поведінкової психотерапії.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Тілесна психотерапія. Напрямки тілесно орієнтованої терапії. Основні положення тілесно орієнтованої терапії В. Райха.
    • ПЗ6. Практикум з тілесної психотерапії. Вправи, які пропонував В.Райх для звільнення від м’язового панцира.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Гештальттерапія. Основні положення гештальттерапії.
    • ПЗ7. Практикум по гештальттерапії. Вправи групової гештальттерапії.
    • МКР№1. СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Концепція трансакційного аналізу. Сутність трансакційного аналізу.
    • ПЗ8. Дії психотерапевта по руйнуванню ролей батька і дитини. Антитеза гри.
    • СРЗ. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Гуманістична психотерапія. Терапія, яка центрована на клієнті.
    • ПЗ9. Основні послідовні кроки психотерапевтичної допомоги по К.Роджерсу. Робота ескаунтер-груп.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Психотерапія А. Маслоу. Теорія самоактуалізації. 8 визначень самоактуалізації з позиції шляхів її досягнення.
    • ПЗ10. Концепція ієрархії фундаментальних потреб. Модель допомоги даоса.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Екзістанційна психотерапія. Логотерапія В. Франкла.
    • ПЗ11. Основні методи логотерапії. Допомога у подоланні фобій.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Нейролінгвістичне програмування. Етапи НЛП.
    • ПЗ12. Завдання психотерапевта НЛП.  6 ступенів рефреймінгу.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Медитативна психотерапія. Головне завдання медитації.
    • ПЗ13.Основні етапи медитативного тренування. Приведіть власний приклад активної медитації.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Психодрама. Основні поняття психодрами.
    • ПЗ14. Основні стадії розвитку психодрами. Типові вправи психодрами.
    • МКР№2. СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Позитивна психотерапія. Філософотерапія.
    • ПЗ15. 5 рівнів техніки позитивної психотерапії. Терапевтичні казки.
    • СРЗ. 

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 30 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин;

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять: виконання практичних завдань оцінюється у 1,5-2 бали при правильному виконанні. Також здобувачі протягом семестру виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна контрольна робота № 1 складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (2 відкритих питання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання  практичної частини оцінюється в 5 балів (повна відповідь — 2,5 бали за кожне відкрите питання). Модульна контрольна робота № 2 складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (2 відкритих питання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання  практичної частини оцінюється в 5 балів (повна відповідь — 2,5 бали за кожне відкрите питання).

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання –3бала (1 тиждень).
  • ПЗ2. Оцінка за виконання –3бала (2тиждень).
  • ПЗ3. Оцінка за виконання –3бала (3 тиждень).
  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 4 бала (4 тиждень).
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 4 бала (5 тиждень).
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 4 бала (6 тиждень).
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 4 бала (7 тиждень).
  • МК1. Модульна контрольна робота – 25 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ8. Оцінка за виконання – 3 бала (8 тиждень).
  • ПЗ9. Оцінка за виконання – 3 бала (9 тиждень).
  • ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бала (10 тиждень).
  • ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 бала (11 тиждень).
  • ПЗ12. Оцінка за виконання – 3 бала (12 тиждень).
  • ПЗ13. Оцінка за виконання – 4 бала (13 тиждень).
  • ПЗ14. Оцінка за виконання – 3 бала (14 тиждень).
  • ПЗ15. Оцінка за виконання – 3 бала (15 тиждень).
  • МК2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен.

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспитів організується за встановленим методичним відділом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання іспиту або на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання модулів, іспиту – за встановленим деканатом розкладом 

Під час Л, ПЗ, МКР, І здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни