Основи психологічної самодопомоги

ID: 7939
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
5.00.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Преподаватель: 
кандидат психологічних наук, доцент Колот С.О.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

 забезпечити опанування комплексом знань та їх практичним застосуванням щодо закономірностей впливу професійної діяльності на особистість психолога, визначення головних компонент особистісно-професійної взаємодії та особливостей профілактики і корекції негативних наслідків взаємодії на основі вирішення професійних та особистісно значущих проблем  з урахуванням ресурсів індивіда та групи. 

Завдання дисципліни:
  • вдосконалити уявлення про предмет, завдання та функції психологічної самодопомоги, основні закономірності впливу соціальних професій на професійно-особистісний розвиток працівника; визначити вимоги, що висуваються до професійної діяльності та формування професіоналізму з точки зору проблематики професійної відповідності;
  • сформувати уявлення про основні закономірності та фактори соціальних професій, які є необхідними для виявлення робочої напруги;
  • сформувати вміння визначати організаційні та індивідуальні умови і характеристики синдрому вигоряння у моделях психологічної самодопомоги;
  • сформувати вміння аналізувати результати дослідження впливу професійної діяльності на особистість працівника і проектувати організаційні програми профілактики і корекції негативних наслідків роботи психолога.

 

Основні результати навчання

  • Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу.
  • Мати навички взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах.
  • Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у соціальній діяльності.
  • Знати методи оцінювання потенційних небезпек на виробництві; розробляти заходи охорони праці та безпеки життєдіяльності. 
  • Пропонувати способи вирішення психологічних проблем міжособистісної взаємодії.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛЗ – лабораторні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Психологічна самодопомога і проблема здоров'я у професійній діяльності психолога.
    • ЛЗ1. Визначення психологічної самодопомоги як основи ефективного професійного та особистісного функціонування. Поняття психологічної самодопомоги психолога. Здоров'я людини, психологічні фактори здоров'я. 
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Моделювання професійно-особистісного розвитку психолога. 
    • ЛЗ2. Моделювання професійно-особистісного розвитку фахівця. Поняття соціальної професії. Значущі чинники професійної діяльності психолога як соціальної професії. Особистісні якості спеціаліста. Модель професійно-особистісного розвитку.
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Професійне самовизначення особистості.
    • ЛЗ3. Дослідження синдрому вигоряння. Поняття синдрому вигоряння. Значущі фактори та критерії оцінки синдрому вигоряння. Методики визначення синдрому.
    • СРС. К. РГР, етап 1.
  • 4 тиждень
    • Л4. Професійний розвиток фахівця.
    • ЛЗ4. Дослідження професійного становлення особистості. Напрями професійно-особистісного розвитку.
    • СРС. К. РГР, етап 1.
  • 5 тиждень
    • Л5. Емоційна трудова діяльність як основа соціальних професій.
    • ЛЗ5. Визначення рівнів професіоналізму і рольового репертуару. Поняття професіоналізму. Рівні професіоналізму. Рольовий професійний репертуар. Професіоналізм і кар'єрне зростання. .
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Функціонування професійної діяльності психолога як емоційної трудової діяльності.
    • ЛЗ6. Визначення емоційної роботи як основи соціальних професій. Дослідження емоційного життя людини. Поняття емоційної роботи. Особливості процесу емоційної трудової діяльності. Ідентифікація емоційної трудової діяльності в організаціях. 
    • СРС. К. РГР, етап 2.
  • 7 тиждень
    • Л7. Психологічний стрес і синдром вигоряння.
    • ЛЗ7. Моделювання соціальної / емоційної роботи. Модель емоційної трудової діяльності. Антецеденти емоційної роботи. Особливості емоційної роботи як процесу. Емоційна регуляція емоційної трудової діяльності. Наслідки емоційної роботи. 
    • СРС. К. РГР, етап 2.
  • 8 тиждень
    • Л8. Негативні наслідки соціальної емоційної роботи.
    • ЛЗ8. Визначення стресу та вигоряння як негативних наслідків соціальної роботи. Поняття і джерела професійного стресу. Стрес-фактори професійної діяльності. Негативні наслідки і симптоми стресу. Синдром вигоряння як наслідок робочих стресів..
    • МКР1. СРС. К. РГР, етап 2.
  • 9 тиждень
    • Л9. Змістовна характеристика чинників, що сприяють вигорянню.
    • ЛЗ9. Виявлення негативних наслідків соціальної/емоційної роботи і способів їхнього запобігання. Чинники, що сприяють прояву негативних наслідків соціальної/емоційної роботи. Засоби запобігання. 
    • СРС. К. РГР, етап 3.
  • 10 тиждень
    • Л10. Організаційний стрес і моделі вигоряння.
    • ЛЗ10. Визначення багатофакторних моделей вигоряння, профілактика вигоряння в умовах організаційного стресу. Суб'єктивні причини і прояви організаційного стресу у відповідності з моделями вигоряння. Багатофакторні та процесуальні моделі вигоряння. Профілактичні підходи до вигоряння на засадах організаційного стресу.
    • СРС. К. РГР, етап 3.
  • 11 тиждень
    • Л11. Дослідження особливостей професійної діяльності психолога.
    • ЛЗ11. Визначення стратегій і моделей долаючої поведінки. Підходи і проблеми подолання. Типи ресурсів подолання. Моделі поведінки. 
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12 Стратегії і моделі долаючої поведінки.
    • ЛЗ12. Моделі мобілізації копінг-зусиль. Активні і пасивні стратегії подолання. Моделі поведінки. Визначення засобів і методів психічної саморегуляції. Класифікація методів саморегуляції. 
    • СРС. К. РГР, етап 4.
  • 13 тиждень
    • Л13. Психічна саморегуляція як внутрішній ресурс (раціонально-емоційна терапія).
    • ЛЗ13. Визначення раціонально-емоційної терапії та позитивного мислення як ефективних методів антистресової терапії. Раціональні та іраціональні переконання. Розвиток позитивного мислення. Використання раціонально-емоційної терапії та позитивного мислення при побудові тренінгів антивигоряння. 
    • СРС. К. РГР, етап 4.
  • 14 тиждень
    • Л14. Ресурси профілактики та психокорекції вигоряння.
    • ЛЗ14. Визначення ресурсів, технологій і технік профілактики і психокорекції негативних наслідків вигоряння. 
    • СРС. К. РГР, етап 5.
  • 15 тиждень
    • Л15. Принципи профілактики і психокорекції негативних наслідків вигорання.
    • ЛЗ15. Визначення особливостей побудови програм профілактики негативних наслідків стресу та вигоряння. Основні складові програми профілактики негативних наслідків стресу та вигоряння. Методика складання програми.
    • МКР2. СРС. К. РГР, етап 5.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР - набуття вміння самостійно працювати з навчальною і науковою літературою, проводити дослідження, використовуючи сучасні соціально-психологічні засоби та технології.

  • 1-8 тижні Отримання завдання. Написання частин 1.1 і 1.2 «Дослідження особливостей професійної діяльності і умов роботи досліджуваного». 
  • 9-13 тижні Написання частини 1.3 «Результати дослідження особистісних характеристик досліджуваного» і частини 2 «Аналіз результатів дослідження»  і «Розробка програми профілактики або корекції негативних наслідків професійної діяльності».
  • 14-15 тижні Захист/презентація РГР.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 90 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 30 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (12 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 4 бали.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ЛЗ1. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ЛЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ4. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ5. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ6. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ8. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • РГР(ч.1). Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 7-8 тижні.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7-8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛЗ9. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ЛЗ10. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ЛЗ11. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ЛЗ12. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ЛЗ13. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ14. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ЛЗ15. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • РГР(ч.2). Оцінка за виконання – 7 балів, оцінка захисту – 6 балів. Термін надання та захист – 14-15 тижні. 
  • МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 питання) і практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білета становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів організовується за встановленим навчально-методичним відділом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим навчально-методичним відділом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання задач на МКР та екзамені не дозволяється користуватися будь-якими  інформаційними джерелами.