Міжнародна інтеграція та глобалізація у світовій політиці

ID: 8221
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
30 години – лекційні заняття; 30 години – практичні заняття .

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

розширення теоретико-методологічної і професійної підготовки студентів, які повинні визначати особливості, напрямки і параметри розвитку інтеграційних процесів у контексті глобалізації, засвоїти досвід формування та реалізації загальної стратегії розвитку світової політики.

Завдання навчальної дисципліни:
  • засвоєння студентами базових знань про світову політику, теоретичні школи і теорії світової політики та формування сучасної системи світової політики;
  • на основі аналізу відповідних концепцій з’ясувати природу й зміст розвитку інтеграційних процесів у контексті глобалізації;
  • розкрити зміст розвитку інтеграційних процесів як рушійної сили основних тенденцій сучасної глобалізації;
  • визначити шляхи формування державно-політичного курсу України в контексті розвитку сучасних інтеграційних та глобалізаційних процесів.

 

Основні результати навчання

Знати та розуміти основні напрями розвитку процесів інтеграції у світовій політиці в умовах  глобалізації

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації викладача.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Світова політика: поняття, риси, особливості.
    • ПЗ 1. Основні поняття у світовій політиці.
    • СРЗ, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Міжнародна інтеграція та глобалізація у світовій політиці: поняття, сутність та особливості.
    • ПЗ 2. Основні поняття міжнародної інтеграції та глобалізації у світовій політиці.
    • СРЗ, К, РГР початок етапу 1.
  • 3 тиждень
    • Л3. Теоретичні школи і теорії світової політики. Роль та місце інтеграції в сучасній світовій політиці..
    • ПЗ 3. Основні напрями  та види  теорій світової політиці.
    • СРЗ, К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Категорія інтеграції у сучасних міжнародних відносинах. Передумови розвитку і етапи становлення інтеграційних процесів.
    • ПЗ 4. Становлення інтеграційних процесів у сучасних міжнародних відносинах.
    • СРЗ, К, РГР початок етапу 2.
  • 5 тиждень
    • Л5. Інтеграційні об’єднання в сучасному світі.
    • ПЗ 5. Визначення та розгляд найбільших інтеграційних об’єднань в світі.
    • СРЗ, К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Розвиток інтеграційних процесів у Європі та на пострадянському просторі.
    • ПЗ 6. Європа та інтеграційні процеси.
    • СРЗ, К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Україна в європейських інтеграційних процесах.
    • ПЗ 7. Участь України в інтеграційних процесах. 
    • СРЗ, К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Глобалізація як процес всесвітньої інтеграції.
    • ПЗ 8. Сутність глобалізації.
    • СРЗ, К, МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Глобалізація та криза модернізму.
    • ПЗ 9. Процес глобалізації у  19-20ст.
    • СРЗ,  К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Глобалізація та світова цивілізація.
    • ПЗ 10. Сучасні світові цивілізації.
    • СРЗ, К, РГР початок етапу 3.
  • 11 тиждень
    • Л11. Глобалізація та антиглобалістський рух.
    • ПЗ11. Наукова концептуалізація  проблеми антиглобалізму.
    • СРЗ, К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Вплив глобалізації на країни Латино-Карибської Америки.
    • ПЗ 12. Карибо -Латинська Америка як географічне і політичне поняття.
    • СРЗ, К, РГР початок етап 4.
  • 13 тиждень
    • Л13. Сучасні тенденції та актуальні процеси міжнародних відносин та їх вплив на країни Африки.
    • ПЗ13. Динаміка економічного і політичного розвитку африканських країн.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Сучасні тенденції та актуальні процеси міжнародних відносин та їх вплив на країни Південно-Східної та Східної Азії.
    • ПЗ14. Історичні передумови та етнокультурні чинники процесів в Східній та Південно-Східній Азії.
    • К, СРЗ, МКР 2.
  • 15 тиждень
    • Л15. Місце і роль України в процесі глобалізації.
    • ПЗ 15. Образ України у сучасному світі, що глобалізується.
    • СРЗ, К.

 

Індивідуальна робота

Мета РГР – сприяння поглибленому вивченню студентом теоретичного матеріалу, закріпленню і узагальненню отриманих знань, формуванню вмінь використання знань для комплексного вирішення відповідних професійних завдань. Завдання РГР – навчити студентів самостійно відбирати, аналізувати і систематизувати потрібну літературу та джерела; застосовувати отримані знання при вирішенні практичних завдань; формулювати висновки  з предмета дослідження.

Виконання РГР складається з 4 етапів:

  • 1-2 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 3-8 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту реферативної роботи.
  • 9-11 тиждень – етап 3 – отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 12-14 тиждень – етап 4 – публічний захист.

Тематика розрахунково-графічних робіт:

  • Еволюція регіонального співробітництва між країнами Середземномор’я.
  • Регіон Північної Америки як один з ключових центрів формування нової політичної та економічної системи світу.
  • Геоекономічні процеси в країнах Південно-Східної Азії в сучасних світових умовах.
  • Ідея «тихоокеанського співтовариства» в зовнішній політиці Японії.
  • Передумови й чинники формування інтеграційних процесів у АТР.
  • Історичні передумови та етнокультурні чинники регіональної інтеграції в Східній та Південно-Східній Азії.
  • Формування політичних федерацій Центральної Америки. Латиноамериканські асоціації вільної торгівлі (ЛАВТ, ЛАІ, ЦАСР, КАРІФТА, КАРІКОМ).
  • Політичні аспекти розвитку інтеграційних процесів в Східній та Південно-Східній Азії.
  • Латинська Америка як географічне і політичне поняття.
  • Латиноамериканські держави у питанні створення загальноконтинентальної зони вільної торгівлі.
  • Зовнішньополітична активність провідних держав та організацій регіону Латино-Карибської Америки.
  • Безпекові питання в контексті реалізації регіонального співробітництва ЄС.
  • Демографічна криза у країнах Африки як фактор міжнародної політики.
  • Політика ЄС з регіональної взаємодії з країнами та організаціями Південно-Східної Азії.
  • Порівняльний аналіз регіональних ініціатив ЄС щодо балканського та східноєвропейського регіонів
  • Перспективи політизації та секюрітизації середземноморського вектору політики ЄС
  • Енергетичний чинник політики ЄС з регіональної взаємодії
  • Співробітництво України з країнами Азіатсько-Тихоокеанського регіону.
  • Діалог ЄС з МЕРКОСУР та НАФТА
  • Європейський Союз та НАТО у сучасній системі міжнародних відносин
  • Основні напрямки зовнішньої політики Китаю та Японії.
  • Особливості процесів глобалізації, інтеграції та регіоналізації в сучасних міжнародних відносинах.
  • Регіональні та субрегіональні організації: причини створення та особливості функціонування.
  • Регіоналізм та Європейський Союз в сучасній системі міжнародних відносин.
  • Політика регіональної та міжрегіональної взаємодії в політиці Європейського Союзу.
  • Інтереси та пріоритети політики ЄС щодо посилення (між-)регіонального співробітництва.
  • Інструменти та механізми ЄС у реалізації (між-)регіональної взаємодії. 

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 10 годин;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 20 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові запитання) та практичної частини. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Перескладання можливе на  протязі 9–11 тижнів за розкладом консультацій. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1-3. Оцінка за вирішення практичних завдань на ПЗ – 15 балів.
  • Етапи 1-2 РР - 5 балів.
  • ПЗ № 4 (МКР № 1). Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). 

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 5-7. Оцінка за вирішення практичних завдань на ПЗ – 15 балів.
  • Етапи 3-4 РР - 5 балів.
  • ПЗ 8 (МКР № 2). Модульна контрольна робота – 30 балів (14 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумкова форма контролю з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання по 20 балів максимум) та практичної частини (1 завдання - 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Індивідуальна робота, яку виконано після встановлених викладачем термінів вважається «не зарахованою» та оцінюється, відповідно, на оцінку «0».

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 
Під час Л, ПЗ, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та екзамену з дисципліни.