Журналістська майстерність

ID: 8223
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

сформувати цілісне уявлення про журналістську майстерність як діяльність, засвоєння основних законів і методів журналістської майстерності.

Завдання дисципліни:
  • опанування механізмами майстерності;
  • окреслення критеріїв майстерності;
  • засвоєння структурно-композиційних особливостей журналістського тексту;
  • визначення місця професійного аналізу журналістського тексту;
  • окреслення творчого процесу журналіста;
  • визначення методів і прийомів журналістської майстерності;
  • вироблення навичок роботи з жанрами журналістики. 

 

Основні результати навчання

Продукувати, аналізувати, редагувати та критично оцінювати журналістські, рекламні та PR-тексти і просувати їх на різних медіаплатформах.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Журналістика як вид творчої діяльності.
    • ПЗ1. Способи теоретичного осмислення журналістської майстерності. Журналістика як творчість і ремесло. Характеристика творчої особистості журналіста. Індивідуальна та колективна журналістська майстерність.Праці відомих журналістикознавців про журналістську майстерність.
    • К. СРЗ.
  • 2 тиждень
    • Л2. Об’єктивна реальність і шляхи її відображення у журналістиці.
    • К. СРЗ.
  • 3 тиждень
    • Л3. Співвідношення понять текст та твір як журналістська майстерність.
    • ПЗ2. Мова журналістськихтекстів як основа майстерності. Стилістика. Терміни, архаїзми. Неологогізми, професіоналізми у журналістиці. Журналістські штампи. Правило побудови текстів. Зовнішня подача журналістського матеріалу. Заголовки журналістськихматеріалів, їхнітипи. Інформацій та привабливий заголовки. Номінативний та предикативний заголовки. Лід та закінчення.
    • К. СРЗ.
  • 4 тиждень
    • Л4. Робота над текстом журналістського твору.
    • К. СРЗ.
  • 5 тиждень
    • Л5. Майстерність змінювати зміст і форму журналістського тексту відповідно до аудиторії.
    • ПЗ3. Поняття аудиторії. Вплив аудиторії на зміст і форму журналістського тексту. Аудиторія ЗМІ. Види аудиторії ЗМІ та їх характеристики. Журналістська майстерність в утриманні та розширенні аудиторії.
    • К. СРЗ.
  • 6 тиждень
    • Л6. Методики підготовки до написання журналістських матеріалів.
    • К. СРЗ.
  • 7 тиждень
    • Л7. Інформаційні джерела в журналістиці.
    • ПЗ4. Джерела та методи збору суспільнозначущої інформації у журналістиці. Варіативність підходів до типології інформаційних джерел у журналістиці. Види збереження інформації. Типи й функції основних інформаційних ресурсів для журналіста. 
    • К. СРЗ. МКР1.
  • 8 тиждень
    • Л8. Класичний поділ на жанри.
    • К. СРЗ.
  • 9 тиждень
    • Л9. Новинні жанри журналістики. 
    • ПЗ5. Техніка та методика проведення інтерв’ю. Поняття інтерв’ю та його типи. Класифікація запитань. Техніка інтерв’ю. Методика підготовка до інтерв’ю. Проведення інтерв’ю. Опрацювання тексту. Проблема затвердження інтерв’ю.
    • К. СРЗ.
  • 10 тиждень
    • Л10. Інтерв’ю як особливий жанр журналістської майстерності.
    • К. СРЗ.
  • 11 тиждень
    • Л11. Жанри раціональної публіцистики.
    • ПЗ6. Раціональна публіцистика. Ньюз-фіче. Розповідь про тенденції за одиничними подіями. Аналітична стаття. Коментар. Роз'яснення та оцінка вже відомої події. Види коментарів. Експертне інтерв’ю.
    • К. СРЗ.
  • 12 тиждень
    • Л12. Жанри емоційної публіцистики.
    • К. СРЗ.
  • 13 тиждень
    • Л13. Робота з персональними даними.
    • ПЗ7. Емоційна публіцистика. Репортаж. Оповідь з місця події. Ефект присутності. П’ять відчуттів. 
    • Фіче. Портрет. Холодне і гаряче написання портрету. Особистісне інтерв’ю. Розкриття людини через її судження і розказані нею епізоди з життя.
    • К. СРЗ.
  • 14 тиждень
    • Л14. Фотоілюстрації та принципи роботи з ними.
    • К. СРЗ. МКР2
  • 15 тиждень
    • Л15. Авторський стиль.
    • ПЗ8. Робота з технікою як важлива умова оптимізації творчого процесу. Використання техніки на стадії пізнавальної діяльності журналіста.
    • К. СРЗ.

 

Індивідуальна робота

Не передбачена

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 44 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 4 години;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 10 годин.
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрових модулі. Кожен модуль оцінюється у 50 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи виконуються письмово. Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання у повному обсязі передбачає оцінювання в 5 балів. Тестових завданьіз виборомоднієїправильноївідповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів.Виконання  практичного завдання у повному обсязі передбачає оцінювання в 10 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль 1
ПЗ1-3. Оцінка за виконання – 20 балів (включає виконання практичних завдань та активну роботу на практичних заняттях). Термін виконання визначено розкладом навчальних занять.МКР1. Оцінка за виконання – 30 балів (7 тиждень). Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання в повному обсязі передбачає оцінювання у 5 балів. Тестових завдань із вибором однієї правильної відповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів. Виконання  практичного завдання в повному обсязі передбачає оцінювання у 10 балів. Перескладання можливе протягом 8–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2
ПЗ4-7. Оцінка за виконання – 20 балів (включає виконання практичних завдань та активну роботу на практичних заняттях). Термін виконання визначено розкладом навчальних занять.МКР2. Оцінка за виконання – 30 балів (15 тиждень). Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання).Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання в повному обсязі передбачає оцінювання у 5 балів. Тестових завдань із вибором однієї правильної відповіді– 5: за кожне – 2 бали, всього – 10балів. Виконання  практичного завдання в повному обсязі передбачає оцінювання у 10 балів. Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспитів організовується за встановленим методичним відділом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання МКР здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час модульних тестувань забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспектилекцій, шпаргалки.