Теорії сучасного суспільства

ID: 8337
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.50.
Содержит реферативную работу
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
Відводиться 30 годин лекційних занять та 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: формування комплексу знань щодо законів та закономірностей функціонування сучасного суспільства, тенденцій розвитку соціальних процесів та специфіки життєдіяльності особистості у сучасному суспільстві.
Завдання дисципліни: оволодіння сучасними теоріями суспільства, знаннями про основні етапи розвитку соціологічної думки в XX ст.; аналіз та оцінка різних соціальних явищ та процесів сучасного суспільства, вимірювання їх впливу на тенденції суспільного розвитку; аналіз проблем сучасного суспільства та окремої людини в ньому; опис та пояснення сучасного суспільства та процесів, що в ньому відбуваються; оволодіння різними стратегіями виявлення і оцінки соціальних процесів сучасного суспільства; виявлення перспектив суспільного розвитку.

Основні результати навчання

Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
Ідентифікувати, формулювати й розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. 
Розробляти перспективні та поточні плани, програми проведення заходів, оперативно приймати ефективні рішення у складних ситуаціях. 
Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; РР – реферативна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації, Е - екзамен.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень.
Л1. Вступ до курсу «Теорії сучасного суспільства»
ПЗ 1. Визначення категоріального апарату як базису курсу «Теорії сучасного суспільства».
СРС. К.

2 тиждень.
Л2. Зміни соціальних процесів в сучасному суспільстві.
ПЗ 2. Зміни соціальних процесів в сучасному суспільстві.
СРС. К.

3 тиждень.
Л3. Економіко-політичні перетворення в сучасному суспільстві.
ПЗ 3. Економіко-політичні перетворення в сучасному суспільстві.
СРС. К.

4 тиждень.
Л4. Культурно-соціальні зміни в сучасному суспільстві.
ПЗ 4. Культурно-соціальні зміни в сучасному суспільстві.
СРС. К.

5 тиждень.
Л5. Основні парадигми сучасної соціологічної теорії.
ПЗ 5. Основні парадигми сучасної соціологічної теорії.
СРС. К.

6 тиждень.
Л6. Символи та колективна поведінка (пояснення суспільних явищ в символічному інтеракціонизмі та етнометодології).
ПЗ 6. Символи та колективна поведінка (пояснення суспільних явищ в символічному інтеракціонизмі та етнометодології).
СРС. К.

7 тиждень.
Л7. Подвійне конструювання реальності в соціології П. Бурд’є.
ПЗ 7. Подвійне конструювання реальності в соціології П. Бурд’є.
МКР №1. СРС. К.

8 тиждень.
Л8. Критика масового суспільства представниками Франкфуртської школи.
ПЗ 8. Критика масового суспільства представниками Франкфуртської школи.
СРС. К.

9 тиждень.
Л9. Доля людини в масовому суспільстві.
ПЗ 9. Доля людини в масовому суспільстві.
СРС. К.

10 тиждень.
Л10. Виникнення інформаційного суспільства.
ПЗ 10. Виникнення інформаційного суспільства.
СРС. К. Робота над першим етапом написання РР.

11 тиждень.
Л11. Становлення теорії інформаційного суспільства.
ПЗ 11. Становлення теорії інформаційного суспільства.
СРС. К. Робота над другим етапом написання РР.

12 тиждень.
Л12. Комунікативні процеси в конституюванні сучасного суспільства.
ПЗ 12. Комунікативні процеси в конституюванні сучасного суспільства.
СРС. К. Робота над третім етапом написання РР.

13 тиждень.
Л13. Сучасність: основні тенденції.
ПЗ 13. Сучасність: основні тенденції.
СРС. К. Робота над четвертим етапом написання РР.

14 тиждень.
Л14. Кризові теорії сучасності.
ПЗ 14. Кризові теорії  сучасності.
МКР №2. СРС. К. 

15 тиждень.
Л15. Теорія суспільства споживання.
ПЗ 15. Теорія суспільства споживання.
СРС.

Індивідуальна робота

Виконується РР. 
Мета РР: поглиблення, узагальнення і закріплення знань з навчальної дисципліни, застосування їх при вирішенні конкретного фахового завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною і науковою літературою. Графік виконання: 1 етап – розробка попереднього плану роботи, збір наукового матеріалу (10 тиждень); 2 етап – написання вступу та обґрунтування обраних факторів (11 тиждень); 3 етап – опис аналітичної частини дослідження за обраним інструментарієм (12 тиждень); 4 етап – написання висновків, оформлення списку літератури та додатків (за наявністю), оформлення презентації для захисту роботи (13 тиждень).

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин Розподіл зазначеної роботи: підготовка до лекційних занять – 15 годин; до практичних занять – 22 годин; виконання РР – 8 годин; підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (у формі тестових запитань) та практичної частини (у формі 2 завдань). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МК№1 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів) та 20 запитань у МК№2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів). Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
Семестровий модуль № 1
ПЗ1. Оцінка за виконання – 4 балів (1 тиждень).
ПЗ2. Оцінка за виконання – 4 балів (2 тиждень).
ПЗ3. Оцінка за виконання – 4 балів (3 тиждень).
ПЗ4. Оцінка за виконання – 4 балів (4 тиждень).
ПЗ5. Оцінка за виконання – 4 балів (5 тиждень).
ПЗ6. Оцінка за виконання – 5 балів (6 тиждень).
ПЗ7. Оцінка за виконання – 5 балів (7 тиждень).
МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
ПЗ8. Оцінка за виконання – 3 балів (8 тиждень).
ПЗ9. Оцінка за виконання – 3 балів (9 тиждень).
ПЗ10. Оцінка за виконання –3 балів (10 тиждень).
ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 балів (11 тиждень).
ПЗ12. Оцінка за виконання – 2 балів (12 тиждень).
ПЗ13. Оцінка за виконання – 2 балів (13 тиждень).
ПЗ14. Оцінка за виконання – 2 балів (14 тиждень).
ПЗ15. Оцінка за виконання – 2 балів (15 тиждень).
РР. Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Опис оцінювання відповідей на питання екзаменаційного білету.
Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 
Бали розподіляються наступним чином: 60 балів – теоретична частина та 40 балів – практична. За бездоганну відповідь на кожне теоретичне питання здобувач отримує 20 балів. При цьому відповідь є бездоганною, якщо здобувач повністю розкрив суть питання, послідовно і логічно його доповів, обґрунтував висновки, навів визначення, приклади, проілюстрував відповідь необхідною і достатньою кількістю записів. Якщо здобувачем наведено лише коротке формулювання поняття/твердження, він отримує 10 балів. Якщо разом з формулюванням наведені приклади використання поняття/твердження для рішення відповідних завдань, здобувач отримує 15 балів.
За бездоганне виконання завдання практичної частини здобувач отримує – 40 балів. При цьому виконання практичного завдання вважається бездоганним (залежно від характеру завдання), якщо отримана правильна кількісна відповідь на поставлене питання чи наведено обґрунтований доказ запропонованого твердження, висновку, властивості, тощо.
Екзамен вважається не складеним, якщо здобувач отримав незадовільну оцінку. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 
Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
Відсутність здобувача на екзамені або модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».
Складання/перескладання екзамену – за встановленим деканатом розкладом.
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.
Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання екзамену з дисципліни.