Етнографія України

ID: 8470
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Содержит расчетно-графическую работу
Форма контроля: 
Зачет.
Преподаватель: 
Количество аудиторных занятий: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни
 
Мета дисципліни: формування у студентів комплексу знань і умінь щодо закономірностей розвитку та формування етнічного складу населення України, регіональних особливостей, виявлення специфіки міжетнічних відносин в багатонаціональній державі, аналізу спільного та відмінного у соціальній роботі із представниками різних етносів. 
Завдання дисципліни:  ознайомити з найбільш важливими концепціями сучасної етнографії, що дають широке уявлення про історичний розвиток науки; систематизувати знання про формування полінаціонального населення України та етнічні характеристики інтелектуальної активності представників різних етнокультур; отримати уявлення про специфіку етнічних настанов та механізми формування етностереотипів та штучні методи впливу на них з політичною метою; сформувати вміння орієнтуватися у навчальному потоці інформації та поєднувати досягнення різних наук під час дослідження складних явищ життя; оволодіти навичками оцінки специфіки мотивацій представників різних етносів та аналізу стану міжнаціональних відносин; проводити порівняльне (кроскультурне) вивчення особливостей різних етносів України.
 
 
Основні результати навчання
 
Уміти використовувати знання методів обробки інформації та комунікаційних технологій при вирішенні професійних завдань (управління інформацією). 
Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. 
Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. 
Мати навички взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах. 
Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз; сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури. 
Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку. 
Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо. 
Критично оцінювати результати досліджень, формулювати аргументовані висновки.
 
 

 
 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
 
Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; РГР – розрахунково-графічна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.
 
 
Тематика та види навчальних занять
 
1 тиждень 
Л1. Національне відродження в контексті історичного досвіду.
ПЗ1.  Предмет, об'єкт, завдання та функції етнографії.
РГР (І етап), СРС, К.

2 тиждень
Л2. Методологічні та  методичні засади етнографічного дослідження. 
ПЗ2. Становлення етнографії як науки. 
РГР (І етап), СРС, К.

3 тиждень
Л3. Етнос як об'єкт дослідження. Класифікація народів світу.
ПЗ3. Географічна класифікація - за континентами й регіонами.
РГР (І етап), СРС. К.

4 тиждень
Л4. Антропологічна класифікація; раси.
ПЗ4. Мовна класифікація: мовні сім'ї, окремі мови.
РГР (І етап), СРС. К.

5 тиждень
Л5. Етнографічне районування України. Склад населення України. 
ПЗ5. Етнографічні особливості різних частин України. 
РГР (І етап), СРС. К.

6 тиждень
Л6. Етнічні меншини як невід’ємна складова державного та культурного становлення України.
ПЗ6. Терміни "національна меншина", "корінний народ", "українська нація", "український народ".
РГР (І етап), СРС. К.

7 тиждень
Л7. Етнічна культура як основний чинник диференціації народів.
ПЗ7. Різні тлумачення поняття “культура” в науковій літературі.
МК№1. РГР (І етап), СРС. К.

8 тиждень
Л8. Етнічна культура. Ознаки  етнічної культури.
ПЗ8. Зовнішні прояви етнічної культури. 
РГР (ІІ етап), СРС. К.

9 тиждень 
Л9. Етнічні символи. Класифікація етнічних символів за походженням. 
ПЗ9. Механізми етнічної символізації. 
РГР (ІІ етап), СРС. К.

10 тиждень
Л10. Етнічні традиції як одна з складових етнопсихологічної картини світу.
ПЗ10. Поняття  «традиція» та її функціонування в суспільстві.
РГР (ІІ етап), СРС. К.

11 тиждень
Л11. Актуалізація традиції: обрядодії та звичаї, популярна культура.
ПЗ11. Місце традиції у «етнічному я» окремої людини.
РГР (ІІ етап), СРС. К.

12 тиждень
Л12. Етнічна свідомість та самосвідомість. Етнічна самоідентифікація.
ПЗ12. Етнічна ідентичність як розуміння своєї приналежності до певної етнічної спільноти. 
РГР (ІІ етап), СРС. К.

13 тиждень
Л13. Сучасні уявлення про національну (етнічну) настанову. 
ПЗ13. Формування етнічних та міжетнічних настанов у процесі соціалізації особистості.
РГР (ІІ етап), СРС, К.

14 тиждень
Л14. Етнічні стереотипи: причини та механізми стереотипізації, методи дослідження. 
ПЗ14. Шляхи трансформації етнічних стереотипів. 
РГР (ІІІ етап), СРС. К.

15 тиждень
Л15. Рівні міжетнічної взаємодії. 
ПЗ15. Етнічні конфлікти: причини, наслідки.
МК№2. СРС, К. 
 
 
Індивідуальна робота
 
Виконується РГР “Характеристика етносу”. 
Мета РГР: виробити у здобувачів вміння застосовувати знання, отримані в ході вивчення дисципліни, для аналізу психологічних рис обраного народу, вміння обирати матеріал та толерантно ставитися до традицій та звичаїв інших етносів. 
1-7 тижні — І етап. Отримання завдання. Вибір етносу. Написання теоретичної частини 1 «Загальна характеристика етносу. (Етногенез, розселення, класифікація. Психологічні особливості)». 
8-13 тижні — ІІ етап. Написання практичної частини 2 «Вияв психологічних особливостей в культурі та міжетнічному спілкуванні». 
14 тиждень — ІІІ етап. Захист РГР.
 
 
Самостійна робота
 
Самостійна робота складає  30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до практичних занять –  15 годин;
2) виконання РГР – 15 годин.
 
 
Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи  та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (15 тестових запитань) та практично-теоретичної частини (2 завдання-роздуми). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів: 
Семестровий модуль № 1 
ПЗ1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень). 
ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень). 
ПЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень). 
ПЗ4. Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень). 
ПЗ5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень). 
ПЗ6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень). 
ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень). 
РГР (І етап). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 7 тиждень. 
МКР1. Модульна контрольна робота – 25 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій. 
Семестровий модуль № 2. 
ПЗ8. Оцінка за виконання – 2 бали (8 тиждень). 
ПЗ9. Оцінка за виконання – 2 бали (9 тиждень). 
ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бали (10 тиждень). 
ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень). 
ПЗ12. Оцінка за виконання – 2 бали (12 тиждень). 
ПЗ13. Оцінка за виконання – 2 бали (13 тиждень). 
ПЗ14. Оцінка за виконання – 3 бали (14 тиждень). 
ПЗ15. Оцінка за виконання – 3 бали (15 тиждень). 
РГР (ІІ-ІІІ етап). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання та захист – 14 тиждень.  
МКР2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень). 
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 
 
 
Умови допуску до підсумкового контролю 
 
Залік виставляється здобувачам вищої освіти за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менш ніж на 60 %.
 
 
Політика освітнього процесу
 
Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.
 
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.
 
Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів.