Комп’ютерне моделювання економічних процесів та систем

ID: 9073
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2017.
Количество кредитов ЭКТС: 
3.00.
Форма контроля: 
Экзамен.
Количество аудиторных занятий: 
Всього 30 аудиторних годин – 16 лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття.

Мета дисципліни: формування комплексу знань стосовно сучасних напрямків комп’ютерного моделювання складних економічних систем, а також набуття прикладних навичок щодо застосування методів імітаційного моделювання до розв’язання економічних задач.
Завдання дисципліни: вивчення аспірантами основних підходів, методів та алгоритмів комп’ютерного моделювання складних економічних систем та процесів.

Основні результати навчання

Вміти планувати та проводити експерименти, що мають відношення до проблем з галузі знань, використовуючи належне програмне забезпечення та знати як аналізувати і відображати результати досліджень.

Вміти визначати, аналізувати та поєднувати інформацію з різних джерел, виявити аналітико-синтетичний зміст та підготовити нову форму вторинної інформації. 

Знати методологічні принципи, методи та інструменти економічних досліджень.

Розуміти та визначати доцільність їх застосування в обраній спеціальній сфері. 

Знати можливості інформаційних та комунікаційних технологій, сучасних програмних продуктів для забезпечення реалізації завдань дослідження та професійної діяльності в економці та управлінні. 

Володіти методами спостереження, опису, ідентифікації, класифікації та критичної оцінки інформації; інструментарієм аналізу, моделювання, проектування для виконання завдань дослідження та/або управління. 

Використовувати відповідну термінологію у власних дослідженнях та професійній діяльності рідною мовою та/або іноземною.

Спілкуватися в діалоговому режимі в галузі наукової та професійній діяльності. 

Вміти презентувати результати власних досліджень та описувати їх у фахових публікаціях використовувати сучасні інформаційні та комунікативні технології.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ЛЗ – лабораторні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача; ЛР – лабораторна робота; Ко – контрольне опитування; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень

Л1. Складні процеси і системи та методи їх дослідження СРЗ. К.

3 тиждень

Л2. Сучасні методологічні підходи (парадигми) комп’ютерного моделювання.
ЛЗ1. Специфіка використання методологічних підходів комп’ютерного моделювання. СРЗ. К.

5 тиждень

Л3. Технологія планування модельних експериментів.
ЛЗ2. Особливості планування модельних експериментів. Ко1 За матеріалами змістовних модулів №1 та №2.
СРЗ. К.

7 тиждень

Л4. Програмні засоби реалізації імітаційних експериментів.
ЛЗ3. Вступ до технології моделювання Ithink. Набуття навиків використання інструментів пакету.
МКР1.
ЛР1. Створення моделі на рівні причинно-наслідкової діаграми. СРЗ. К.

9 тиждень

Л5. Концептуальні основи пакету реалізації системної динаміки Ithink. ЛЗ4. Моделювання бізнес-процесів різної природи в середовищі Ithink. СРЗ. К.
11 тиждень

Л6. Прикладні моделі системної динаміки, реалізовані на базі Ithink. ЛЗ5. Основи моделювання у середовищі Anylogiс.
СРЗ. К.

13 тиждень

Л7. Програмна платформа AnyLogic – база багатопідходного моделювання.
ЛЗ6. Створення простої моделі у середовищі Anylogic: елементів бізнес-процесів підприємства; елементів маркетингової стратегії підприємства; оцінки інвестиційної альтернативи підприємства.
Ко2 За матеріалами змістовних модулів №3 та №4. СРЗ. К.

15 тиждень

Л8. Прикладні моделі на базі AnyLogic.
ЛЗ7. Проведення імітаційних експериментів та аналіз результатів на побудованих моделях. МКР2.
ЛР2. Побудова моделі на програмній платформі (Ithink/AnyLogic), проведення стандартних (простих) імітаційних експериментів.
СРЗ. К.

Самостійна робота

Самостійна робота складає 60 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 10 годин;
2) підготовка до лабораторних занять –20 години;
3) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять; виконують 2 модульні контрольні роботи, 2 лабораторні роботи та проходять контрольні опитування.
Модульна контрольна робота №1 та № 2 оцінюється в 20 балів.
Модульна контрольна робота № 1 складається з теоретичної частини (2 теоретичних питання) та практичної частини (задача). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів (по 5 балів за кожне теоретичне питання), за правильне виконання практичної частини  10 балів.
Модульна контрольна робота № 2 складається з теоретичної частини (2 теоретичних питання) та практичної частини (задача). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів (по 5 балів за кожне теоретичне питання), за правильне виконання практичної частини  10 балів.
Лабораторна робота представляється як результат проведених лабораторних занять: 1 лабораторна робота протягом семестрового модулю. Максимальна кількість балів за виконання лабораторної роботи – 20 балів.
Кількість лабораторних робіт у семестрі – 2.
Контрольне опитування проводиться після опанування лекційним матеріалом семестрового модулю. Кількість контрольних опитувань у семестрі – 2. Максимальне оцінювання кожного опитування – 10 балів.

Кожний семестровий модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

Ко1. Оцінка за опитування – 10 балів. Термін проведення – 5 тиждень. ЛР1. Оцінка за виконання – 20 балів. Термін надання – 7 тиждень.
МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–13 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

Ко2. Оцінка за опитування – 10 балів. Термін надання – 13 тиждень. ЛР2. Оцінка за виконання – 20 балів. Термін надання – 15 тиждень. МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен з використанням комп’ютерної бази. Екзаменаційний білет складається з теоретичної частини (2 запитання), та практичної частини (1 практичне завдання). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів здійснюється за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0». Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Документи (файли), що додаються: Робоча програма навчальної дисципліни.