Радіаційний контроль та моніторинг на АЕС

ID: 9092
Выборочная дисциплина
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Год внедрения: 
2020.
Количество кредитов ЭКТС: 
4.00.
Форма контроля: 
Зачет.
Количество аудиторных занятий: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 16 аудиторних годин – практичні заняття.

Мета - дати аспірантам основи методології (принципи, методи, засоби ) проведення радіаційного контролю (РК) та радіоекологічного моніторингу (РЕМ) на АЕС та в навколишньому середовищі для забезпечення радіаційної безпеки людини і навколишнього середовища та забезпечити загальну теоретико-практичну підготовку майбутніх докторів філософії (PhD) в галузі радіаційної безпеки АЕС, яка слугуватиме основою для їхньої практичної роботи, що пов’язана із науковою та педагогічною діяльністю.
Завданням дисципліни є формування систематизованих знань про основні теоретичні та прикладні питання радіаційної безпеки та захисту персоналу АЕС, населення та навколишнього середовища, а саме про:
 -          радіаційний контроль стану захисних бар'єрів;
радіаційно-технологічний контроль ЯЕУ;
радіаційно-дозиметричний контроль;
контроль радіаційної обстановки в навколишньому середовищі;
  радіаційний контроль за умов відмінних від режиму нормальної  експлуатації;
-           контроль забруднення радіонуклідами об'єктів навколишнього 
середовища;
 -          радіоекологічний  моніторинг територій розташування АЕС;
-           нормативно-правове забезпечення РК та РЕМ.

Основні результати навчання.

ПРН16. Вміти використовувати знання в галузі радіоекології та інформаційних технологій в практиці ведення радіоекологічного моніторингу навколишнього середовища в районах розміщення об’єктів ядерної енергетики. 
ПРН18. Володіти засобами аналізу методів і засобів радіаційного контролю, ядерної безпеки, фізичної безпеки та якості водно-хімічного контролю. 

 

Тематика та види навчальних занять*.
1 тиждень. Мета і завдання курсу. Зміст курсу. Основні поняття, визначення, термінологія, одиниці виміру (Л, СРС)
2 тиждень. Радіоактивне забруднення технологічних середовищ АЕС (Л, СРС, К)
3 тиждень. Основні шляхи формування забруднення об'єктів навколишнього середовища викидами та скидами АЕС (Л,СРС, К)
4 тиждень. Нормативно-правове забезпечення радіаційного контролю (Л, ПКЗ1, СРС).
5 тиждень.  Об’єкти та види радіаційного контролю на АЕС (Л, ПЗ1, СРС, К).
6 тиждень. Регламент і обсяг  радіаційного  контролю на АЕС (Л, СРС).
7 тиждень. Методи реєстрації іонізуючих випромінювань (Л, ПЗ2, ПКЗ2, СРС).
8 тиждень. Прилади радіаційного контролю (Л, ПЗ3, СРС, К).
9 тиждень. Технічні методи вимірювання іонізуючого випромінювання, газоаерозольних, рідких та твердих радіоактивних відходів (Л, МКР1, СРС).
10 тиждень. Методи дозиметричних вимірювань (Л, ПЗ4,ПКЗ3, СРС).
11 тиждень. Методи радіометричних вимірювань (Л, ПЗ5, СРС).
12 тиждень. Гамма-спектрометричні методи контролю  (Л, ПЗ6, СРС, К).
13 тиждень. Методичні та організаційні основи контролю радіаційної обстановки на проммайданчику АЕС, в санітарно-захисній зоні і зоні спостереження (Л, ПКЗ4).
14 тиждень. Концепція, принципи та методи радіоекологічного моніторингу (Л, ПЗ7, СРС, К).
15 тиждень. Методи та системи аналізу результатів радіоекологічного моніторингу у районах розташування АЕС та управління станом навколишнього середовища у районах розташування АЕС (Л, МКР2, ПЗ8).

* Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять:
Л – лекційні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; ПЗ –практичні заняття, ПКЗ – поточний контроль знань, МКР - модульна контрольна робота, К – консультації викладача.

Самостійна робота.
Самостійна робота складає 74 години.
Для самостійно роботи при підготовці до лекцій та практичних занять аспірантам пропонуються теми, які допоможуть їм засвоїти навчальний матеріал.

Процедура оцінювання.
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи, кожна з яких оцінюється у 25 балів. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у 50 балів.
Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – 25 балів: поточні контрольні опитування - 10 балів, практичні роботи - 15 балів.

Умови допуску до підсумкового контролю

До складання заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання заліку організовується за встановленим навчально-методичним відділом розкладом.

Політика освітнього процесу.
Здобувач ступеню PhD зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.
Всі види навчальних робіт, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0».

Відсутність здобувача на заліку або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання заліку – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекцій, практичних робіт, складання екзамену користуватися телефонами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання заліку з дисципліни.

Документи (файли), що додаються: Робоча програма навчальної дисципліни.