Психологія та педагогіка вищої школи

ID: 11628
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.00.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття.

Мета дисципліни:
забезпечити загальну теоретико-практичну психолого-педагогічну підготовку майбутніх
докторів філософії (PhD), яка слугуватиме основою для їхньої практичної роботи, що
пов’язана із науково-педагогічною діяльністю.
Завдання дисципліни:
– ознайомити з теоретичними засадами та практичними методами/прийомами педагогіки і
психології вищої школи;
– усвідомити психолого-педагогічних особливості науково-педагогічної діяльності та
шляхи її опанування;
– розвити здібності щодо визначення найбільш ефективних прийомів, форм, методів,
засобів і цілісних психолого-педагогічних технологій управління і самоуправління з метою
підвищення продуктивності науково-професійної діяльності;
– вивчити закономірності розвитку освіти, процесу навчання і виховання студентської
молоді, її наукової та професійної підготовки відповідно до державних та європейських
стандартів, потреб суспільства;

– ознайомити з інноваційними технологіями, формами організації, методами, засобами
навчання, виховання, управління в системі вищої освіти;
– сприяти розвитку професійно-наукової ідентичності, розвитку тих якостей особистості,
що мають для майбутнього доктора філософії (PhD) особистісне професійно-педагогічне
значення в контексті інтеграції у європейський освітній простір;
– навчити володіти сучасними методиками педагогічної діяльності у вищій освіті;
викладати професійно-орієнтовані дисципліни спеціальності на основі системних,
методологічних знань та результатів наукових досліджень;
– розвити лідерські якості щодо організації та проведення навчальних занять,
спеціалізованих наукових семінарів, застосовувати педагогічно-доцільні способи
організації навчально-пізнавальної та практичної діяльності.
Основні результати навчання
- вміти розробляти та презентувати обґрунтований план досліджень у відповідності до
наукового напрямку;
- вміти планувати та проводити експерименти, що мають відношення до проблем з галузі
знань, використовуючи належне програмне забезпечення, та знати, як аналізувати і
відображати результати досліджень;
- вміти визначати, аналізувати та поєднувати інформацію з різних джерел, виявити
аналітико-синтетичний зміст та підготовити нову форму вторинної інформації;
- знати основні концепції та розуміти теоретичні та практичні проблеми в сучасному
науковому напрямку досліджень;
- вміти працювати з фахівцями з різних галузей в рамках наукових проектів. Знати про
стимули та бар’єри в ефективній командній роботі;
- вміти працювати в інтернаціональній групі, ставитися з повагою до національних та
культурних традицій, способів роботи інших членів групи;
- мати професійну етичну поведінку при виконанні професійних досліджень;
- вміти ініціювати та виконувати оригінальні дослідження в напрямку діяльності та
досягати наукових результатів, які створюють нові знання;
- вміти вести спеціалізовані наукові семінари, організовувати та проводити навчальні
заняття;
- володіти способами організації навчально-пізнавальної та практичної діяльності;
- вміти управляти науковими проектами або писати пропозиції на фінансування наукових
досліджень;
- володіти загальнонауковими філософськими знаннями, необхідними для формулювання
наукового світогляду, професійної етики, та культурного кругозору;
- розуміти теоретичні та практичні проблеми, історію розвитку та сучасний стан наукових
знань в предметній області;
- вміти застосовувати на практиці знання та компетенції в предметній області та розуміння
потреб професії;
- вміти аналізувати та розв’язувати наукові протиріччі в предметній області;
- вміти обґрунтовувати актуальність проблем в предметної області, техніко-економічну та
екологічну доцільність практичної реалізації ідей та гіпотез;
- розуміти проблеми й вміти вирішувати наукові протиріччя предметної області на вибір
аспіранта за обраним науковим напрямком та освоєнням міждисциплінарних підходів:
- вміти використовувати сучасні методи розв’язування задач предметної області;
- володіти навичками організації технологічного процесу та вміти виявляти шляхи та
методи підвищення ефективності роботи елементів теплоенергетичного устаткування на
базі енергозберігаючих технологій;

- вміти використовувати та створювати програмне забезпечення для вирішення
різноманітних задач предметної області. Вміти приймати обґрунтовані рішення щодо
зменшення наслідків негативного впливу теплоенергетичного устаткування на довкілля;
- вміти застосовувати методи оптимізації використання паливно-енергетичних ресурсів в
технологічних процесах генерації та споживання теплової енергії;
- володіти навичками створення, організації та підтримки функціонування інноваційних
технологій генерації та споживання теплової енергії;
- вміти оцінювати впливи зовнішніх і внутрішніх факторів на перебіг фізичних процесів в
теплоенергетичному устаткуванні.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
Л – лекційні заняття;
ПЗ – практичні заняття;
СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
Із – обов’язкові індивідуальні завдання;
К – консультації викладача;
МКР – модульна контрольна робота.
Тематика та види навчальних занять
1 тиждень
Л1. Вища освіта та сучасні психологічні проблеми її розвитку.
К. СРЗ. Відмінності основних напрямів психології вищої школи.
2 тиждень
Л2. Методи дослідження психолого-педагогічних феноменів у вищій школі.
К. СРЗ. Визначення сутності та аналіз прикладів практичного використання психологічних
методів: спостереження, анкетування, незалежних характеристик.
Із.1. Ознайомлення з завданням та темами есе.
3 тиждень
Л3. Вікові особливості розвитку юнацтва та дорослої людини.
ПЗ1. Психологічні особливості підготовки спеціалістів.
К. СРЗ. Класифікація тестів та визначення їх особливостей.
4 тиждень
Л4. Вища школа як інститут соціалізації людини.
К. СРЗ. Характеристика стадій формування колективу.
5 тиждень
Л5. Психологічні особливості професійного становлення та розвитку особистості.
ПЗ2. Соціально-психологічні проблеми студентських та викладацьких колективів.
К. СРЗ. Сутність соціальної значущості процесів адаптації та дезадаптації.
Із1. Надання тексту есе «Психологічний портрет студента».
6 тиждень
Л6. Соціально-психологічні особливості студентських груп та науково-викладацьких
колективів.
К. СРЗ. Влада та її форми, психологія малих груп.

7 тиждень
Л7. Психологія спілкування та його особливості у вищій школі.
ПЗ3. Психологічні бар’єри і методи їх виявлення та подолання у студентів і викладачів.
К. СРЗ. Навички прийняття рішень у стандартних і нестандартних ситуаціях.
Із2. Методична розробка тестових завдань об’єктивного контролю результатів навчання за
профільним предметом.
8 тиждень
Л8. Психологічні проблеми розвитку навчальних закладів як соціальних організацій.
ПЗ4. Влада та її форми, психологія малих груп.
К. СРЗ. Креативність та лідерські якості. Прийняття рішень у нестандартних ситуаціях і
відповідальність при виконанні колективної роботи.
МКР1. Семестровий модуль No 1. «Основи психології вищої школи».
9 тиждень
Л9. Стан і тенденції розвитку вищої освіти України початку третього тисячоліття.
К. СРЗ. Дидактичні принципи в процесі педагогічної роботи у ЗВО.
10 тиждень
Л10. Методологія педагогіки вищої школи у світлі сучасної парадигми науки.
ПЗ5. Загальні основи педагогіки вищої школи.
К. СРЗ. Тенденції розвитку вищої освіти України початку третього тисячоліття.
11 тиждень
Л11. Дидактика як галузь педагогіки вищої школи. Зміст освіти у вищій школі .
К. СРЗ. Визначення та реалізація дидактичних принципів у процесі педагогічної роботи у
ЗВО.
12 тиждень
Л12. Принципи, методи та засоби навчання у ЗВО. Форми організації навчання у вищій
школі.
ПЗ6. Особливості та відмінності між технологіями і методиками навчання.
К. СРЗ. Ефективність видів навчання у залежності від модальності сприйняття й обробки
інформації.
Із3. Розробка авторського лекційного курсу РПНД дисципліни за фахом (самостійне
науково-дидактичне педагогічне дослідження).
13 тиждень
Л13. Значення та функції оцінювання навчальних досягнень студентів .
К. СРЗ. Застосування різних видів контролю і самоконтролю навчальних досягнень.
14 тиждень
Л14. Виховна робота зі студентською молоддю.
ПЗ7. Виховна функція вищої школи. Педагогічний менеджмент.
К. СРЗ. Стратегії управління в роботі викладача вищої школи.
Із4. Публічна презентація-захист наукового психолого-педагогічного дослідження у вигляді
творчого проекту міні-лекції.
15 тиждень

Л15. Основи управління у вищій школі. Специфіка професійно-педагогічної діяльності
викладача вищої школи.
К. СРЗ. Розробка стратегії професійного саморозвитку педагогічної майстерності викладача
вищої школи.
МКР2. Семестровий модуль No 2. «Педагогіка вищої школи».
Самостійна робота
Самостійна робота складає 76 годин.
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять (самостійне теоретичне наукове психолого-педагогічне
дослідження) – 30 годин;

2) підготовка до практичних занять (самостійне методично-практичне психолого-
педагогічне дослідження) – 16 годин;

3) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є
накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.
Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2
модульні контрольні роботи та 4 діагностовані індивідуальні завдання.
Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна контрольна робота
складається з теоретичної та практичної частини.
МКР1 – максимальна оцінка 20 балів.
МКР2 – максимальна оцінка 20 балів.
Із1. Оцінка за написання есе «Психологічний портрет студента» – максимальна оцінка 15
балів.
Із2. Оцінка за виконання методичної розробки для тестових завдань об’єктивного контролю
результатів навчання за профільним предметом – максимальна оцінка 15 балів.
Із3. Оцінка за розробку авторського лекційного курсу РПНД дисципліни за фахом (самостійне
науково-дидактичне педагогічне дослідження – максимальна оцінка 15 балів.
Із4. Оцінка за публічну презентацію-захист наукового психолого-педагогічного дослідження у
вигляді творчого проекту міні-лекції – максимальна оцінка 15 балів.
Умови допуску до підсумкового контролю
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних
елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж 60 %.
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.
Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим відділом аспірантури
розкладом.
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за
необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної
роботи питань, відвідувати консультації викладача.
Здобувачі зобов’язані дотримуватись принципів академічної доброчесності.
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
Відсутність здобувача на екзамені або на МКР відповідає оцінці «0».
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим відділом аспірантури розкладом.
Під час Л, ПЗ, Е користуватися ґаджетами заборонено.
Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок
під час проходження модульних контролів з дисципліни.