Книгознавство

ID: 7100
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Форма контрою: 
Екзамен.
Викладач: 
канд. н. із соц. ком., доц, Бірюкова Т. Л.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних, 30 годин практичних.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

надання теоретичних знань та практичних навичок із застосування в книжковій та видавничій справі інформаційних і комунікативних технологій, вмінь визначати й теоретично обґрунтовувати закономірності розвитку видавничої та книжкової справи, прогнозувати стан книжкового ринку, динаміку, тенденції поширення друкованої продукції. 

Завдання дисципліни:
  • сприяти виробленню навичок оцінювання можливостей застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва книжкової продукції;
  • сформувати здатність проектувати та створювати книжкові, видавничі та книгознавчі ресурси; 
  • виробити навички використання видавничіх інформаційних і комунікативних технологій;
  • сформувати здатність визначати й теоретично обґрунтовувати закономірності розвитку видавничої та книжкової справи, прогнозувати стан книжкового ринку, динаміку, тенденції поширення друкованої продукції;
  • знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи;
  • демонструвати обізнаність в сучасних інформаційних технологіях при виконанні завдань професійного характеру;
  • сформувати здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності, постійного підвищення рівня інформаційної культури.

 

Основні результати навчання

Демонструвати обізнаність в сучасних інформаційних технологіях при виконанні завдань професійного характеру.

Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи.

Визначати й теоретично обґрунтовувати закономірності розвитку видавничої та книжкової справи, прогнозувати стан книжкового ринку, динаміку, тенденції поширення друкованої продукції.

Оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення  практик виробництва інформаційних продуктів і послуг.

 

Кількість аудиторних занять

30 годин лекційних, 30 годин практичних

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • К – консультації викладача;
  • РР – реферативна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Виникнення та еволюція науки про книгу.
    • ПЗ1. Розвиток книгознавства як науки, витоки українського книгознавства.
    • СРЗ. К. РР етап 1.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Книгознавчі школи та концепції кінця XIX – початку XX століття.
    • ПЗ2. Основні напрями розвитку сучасного книгознавства.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Історичні та теоретичні проблеми розвитку книгознавства. 
    • ПЗ3. Проблема наукового визначення понять «книга» та «книжкова справа»
    • СРЗ. К. 
  • 4 тиждень
    • Л 4. Книга та книжкова справа як об’єкти книгознавства. 
    • ПЗ4. Книгознавство та суміжні науки. 
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Типологія книги як книгознавча проблема.
    • ПЗ5. Книга як феномен матеріальної та духовної діяльності.
    • СРЗ. К. 
  • 6 тиждень
    • Л 6. Книга як продукт духовної та матеріальної діяльності людини. 
    • ПЗ6. Структурні особливості книги. 
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Апарат книги.
    • ПЗ7. Основні конструктивні елементи книги. 
    • СРЗ. К. 
  • 8 тиждень
    • Л 8. Стандартизація видавничої термінології.
    • ПЗ 8. Стандарти видавничої справи.
    • СРЗ. К.
    • МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л 9. Спеціальне книгознавство як комплекс наукових дисциплін.
    • ПЗ9. Кодикологія, кодикографія та книжкове памяткознавство як спеціальні книгознавчі дисципліни.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Книжкова справа як система.
    • ПЗ10. Книговидання. Книгорозповсюдження.Музеї книг.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Мистецтво книги.
    • ПЗ 11. Художнє оздоблення книги. 
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. Авторська робота над книгою.
    • ПЗ 12. Технології створення книги.
    • СРЗ. К
  • 13 тиждень
    • Л 13. Книговидавничі проекти.
    • ПЗ13. Новітні технології у створенні та виданні книги.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень.
    • Л 14. Web-технології в книжковій справі.
    • ПЗ 14. Використання видавничих Web-платформ для створення книг.
    • СРЗ. К. РР етап 2.
  • 15 тиждень
    • Л 15. Видавничі організації україни та світу.
    • ПЗ 15. Web-сайти видавництв та видавничіх, книготорговельних, книгознавчих спілок.
    • К. СРЗ. МКР 2.

 

Індивідуальна робота 

Виконується РР

Мета РР Практичне використання здобувачами теоретичних знань з дисципліни «Книгознавство». 

Тематика РР:

  • Витоки українського книгознавства.
  • Книга та книжкова справа як об’єкти книгознавства.
  • Книга як феномен матеріальної та духовної діяльності людини.
  • Характеристика структурних особливостей книги.
  • Характеристика основних конструктивних елементів книги.
  • Стандартизація у видавничій справи.
  • Особливості книговидання та книгорозповсюдження в Україні.
  • Музеї книг в Україні та світі.
  • Художнє оздоблення книги: від інкунабул до сьогодення.
  • Технології створення книги.
  • Новітні технології у виданні книги.
  • Використання видавничих Web-платформ для створення книг.
  • Видавничі організації україни та світу.

Основні етапи:

  • 1 тиждень  Вибір та затвердження теми, попередній відбір наукових джерел, складання плану, підготовка чорнового варіанту реферативної роботи.
  • 14 тиждень Отримання відзиву від наукового керівника, редагування, захист.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120/75 (денна скорочена 2 роки 10 міс.) годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 40/15 (денна скорочена 2 роки 10 міс.) годин;
  • підготовка до практичних занять – 42/22 (денна скорочена 2 роки 10 міс.) години;
  • реферативна робота – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожен модуль оцінюється у 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів у кожному модульному контролі 20 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. 

Семестровий модуль 1

  • ПЗ1.  Оцінка за виконання - 1 бали.
  • ПЗ2.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ3.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ4.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ5.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ6.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ7.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ8.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • (Термін надання виконаних робіт - до 8 тижня)
  • РР (етап 1).  Оцінка за виконання - 2,5 балів.  Термін надання - 2 тиждень.
  • РР (етап 2).  Оцінка за виконання - 2,5 балів.  Термін надання - 7 тиждень.
  • МКР1 - 30 балів (8 тиждень, перездача можлива протягом 9 - 11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2

  • ПЗ9.  Оцінка за виконання - 2 бали.
  • ПЗ10.  Оцінка за виконання - 2 балів.
  • ПЗ11.  Оцінка за виконання - 2 балів.
  • ПЗ12.  Оцінка за виконання - 2 балів.
  • ПЗ13.  Оцінка за виконання - 2 балів.
  • ПЗ14.  Оцінка за виконання - 2 балів.
  • ПЗ15.  Оцінка за виконання - 3 балів.
  • (Термін надання виконаних робіт - до 15 тижнів)
  • РР (етап 3).  Оцінка за виконання - 2,5 балів.  Термін предоставленія- 12 тиждень.
  • РР (етап 4).  Оцінка за виконання - 2,5 балів.  Термін надання та захист - 15 тиждень.
  • МКР2 - 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни за кожним семестром – 100 балів.

Оцінювання відповідей на питання екзаменаційного білету залежить від бездоганної відповіді на два теоретичних питання (30 балів за кожне) та виконання практичного завдання (40 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60%. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Виконаний не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється. Під час лекцій, практичних занять, екзаменів користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.