Архівні інформаційні системи

ID: 7117
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Форма контрою: 
Залік.
Викладач: 
старший викладач Масі Н.І.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

забезпечити розвиток загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, розвити здатність використовувати отримані теоретичні знання з досвіду комп’ютеризації архівної справи в Україні та зарубіжжі, концепції розбудови Національної архівної інформаційної системи, оцифрування архівних та бібліотечних фондів

Завдання дисципліни:
  • визначити наукові засади організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в інформаційній, бібліотечній та архівній діяльності;
  • сформувати розуміння теоретичних засад організації та комплектування електронних архівного та бібліотечного фондів;
  • розвити здатність використовувати знання та розуміння предметної області та професійної діяльності;
  • сформувати навички впроваджувати автоматизовані інформаційно-пошукові системи, організовувати електронні бібліотеки та архіви для вивчення та задоволення інформаційних потреб користувачів; 
  • навчити узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням;
  • розвити здатність використовувати методи систематизації, пошуку, збереження інформації для різних типів контенту та носіїв.

 

Основні результати навчання

Володіти знаннями з теорії та практики інформаційної діяльності щодо шляхів витоку інформації та її захисту.

Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді.

Демонструвати обізнаність в сучасних інформаційних технологіях при виконанні завдань професійного характеру.

Володіти розумінням теоретичних засад організації та комплектування бібліотечного та архівного фондів, складати опис документного фонду, використовувати інноваційні технології для вивчення та задоволення інформаційних потреб користувачів.

 

Кількість аудиторних занять

30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РР – реферативна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Архівні інформаційні системи як навчальна дисципліна: предмет, об’єкт, завдання.
    • ПЗ1. Інформатизація архівної справи: проблеми створення Національної архівної інформаційної системи (НАІС).
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Архівна та рукописна Україніка: об’єкт інформаційного опису в системі НАІС.
    • ПЗ2. Проблеми археографічного та інформаційного опису в системі НАІС.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Український державний науково-дослідний інститут архівної справи та документознавства (УНДІАСД): сучасні виклики інформатизації архівної справи.
    • ПЗ3. Основні напрями діяльності УНДІАСД в галузі інформатизації архівної справи.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. ЗУ «Про Національний архівний фонд та архівні установи»: зміни і доповнення у зв’язку із створенням НАІС та інших автоматизованих систем.
    • ПЗ4. ЗУ «Про Національний архівний фонд та архівні установи»: завдання створення НАІС.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Програмно-технологічні аспекти розбудови НАІС у законодавчих актах України.
    • ПЗ5. Законодавство та нормативно-правова документація щодо створення автоматизованих архівних систем в Україні.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Національний архівний фонд: склад і структура електронної підсистеми у НАІС.
    • ПЗ6. Електронний архівний документ як складова архівної інформаційної системи.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Гіпертекстові та гіпермедіальні технології: перспективність їх використання в архівних інформаційних системах
    • ПЗ7. Сучасні технології АІС в національному й зарубіжному просторі. 
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Український та зарубіжний досвід комп’ютеризації архівної справи. 
    • ПЗ8. Формування Національної архівної інформаційної системи в країнах СНД.
    • СРЗ. К. РР(1 етап). МКР1
  • 9 тиждень
    • Л9. Автоматизована інформаційно-пошукова система (АІПС) «Фондовий каталог».
    • ПЗ9. Веб-портал Державного комітету архівів України: змістовний аналіз висвітлення процесу інформатизації архівної справи.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Галузеві архіви: розробка та впровадження АІПС в різних сферах суспільної діяльності
    • ПЗ10. Створення цифрових галузевих архівів.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Державна програма «Книжкова спадщина України: бібліографічний реєстр як складова Національної АІС.
    • ПЗ11. Створення бібліографічного реєстру та системи збереження й загальнодоступності.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Державна програма «Книжкова спадщина України: електронна енциклопедія як складова Національної АІС.
    • ПЗ12. Центральний Державний архів-музей літератури і мистецтва: процес впровадження автоматизованої інформаційно-пошукової системи (АІПС). 
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Національна АІС «Архівна та рукописна Україніка»: зведена національна система документальної інформації.
    • ПЗ13. Принципи побудови структурної моделі реєстрової частини архівних фондів.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Правила уніфікованої каталогізації архівних та рукописних документів.
    • ПЗ14. Електронні каталоги у складі Національної АІС.
    • СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Робота спеціальної комісії з стандартів опису документів щодо розбудови НАІС.
    • ПЗ15. Українська та зарубіжна анотована бібліографія в Національній архівній інформаційній системі: захист РР. 
    • СРЗ. К. РР(2 етап). МКР2.

 

Індивідуальна робота

Виконується РР.

Мета РР: набуття загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, поглиблення у них теоретичних знань шляхом вивчення досвіду створення АІПС на матеріалі «Українська та зарубіжна анотована бібліографія в Національній архівній інформаційній системі» щодо придбання практичних навичок впровадження інноваційних технологій виробництва інформаційних продуктів, обслуговування користувачів інформаційних, бібліотечних та архівних установ.

Тематика РР:

  • Інституціоналізація електронної архівознавчої галузі в сучасній Україні.    
  • Архівознавство та архівна справа як перспективні галузі збереження інформації.
  • Електронне архівознавство: термінологічна система в історичному і сучасному аспектах.
  • Проблеми традиційного і комп’ютерного опрацювання архівних документів.
  • Реституція архівної україніки з країн зарубіжжя: сучасний стан.
  • Склад і структура електронної підсистеми Національного архівного фонду України. 
  • Функціонування Національного електронного архівного фонду.
  • Зарубіжний досвід формування Національного електронного архівного фонду.
  • Формування Національного електронного архівного фонду в країнах СНД.
  • Сучасні технології зберігання електронних архівів. 
  • Організація веб-архівування. 
  • Аналіз офіційного веб-порталу Держкомархіву України. http://www.archives.gov.ua.
  • Цифрові архіви: організаційно-технологічні особливості створення та функціонування.
  • 14. Аналітичний огляд «Впровадження вітчизняного проекту «internet archive».  
  • 15. Цифровий архів української періодики онлайн «Libraria».

Етапи виконання РР:

  • 1–7 тижні Отримання завдання. Скласти довідку про ресурс: дата створення, засновники, учасники, партнери проекту, форма фінансування, характер презентованих матеріалів та ін. Ознайомитись з функціоналом інформаційного джерела, інтерактивними можливостями роботи з ним, описати досліджений матеріал. 
  • 8–14 тижні Схарактеризувати створені анотовані бібліографічні описи (за вибором – 3 одиниці): хронологічні межі, тематика, джерела поповнення. Визначити особливості здійснення процесів оцифрування документів: описати технічні характеристики обладнання для архівного та бібліотечного сканування. Встановити можливості долучення користувачів до процесів створення та популяризації проекту. Надати власні пропозиції щодо використання представлених на ресурсі електронних джерел широкими колами користувачів в професійній діяльності та повсякденному житті. Сформулювати висновки.
  • 15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 20 годин;
  • підготовка до практичних занять – 47 годин;
  • виконання РР – 8 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум в 7 балів. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 6 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ8. Оцінка за виконання – 16 балів. РР(1ч.).
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2

  • ПЗ9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ10. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ11. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ15. Оцінка за виконання – 18 балів. РР(2ч.). Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на заліковій або контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання диференційованого заліку з дисципліни.