Культура і влада

ID: 7218
Вибіркова дисципліна
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Форма контрою: 
Залік.
Викладач: 
к.іст.н., доцент Краснокутський Г.Є.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: осмислення феномену влади як складного продукту знаково-символічної діяльності суспільства, інкорпорованого в усталену суспільну практику, з використанням проблемно-історичного підходу до висвітлення предмету на основі матеріалів інших культурознавчих та мистецтвознавчих дисциплін, що вивчалися протягом попередніх семестрів, а також знань і навичок, здобутих студентами під час ознайомлення з вищезазначеними курсами, й узагальнення корпусу знань культурологічного спрямування щодо європейських країн та історико-культурних регіонів.

Завдання дисципліни: встановлення закономірностей становлення, культурної трансформації феномена влади та владних інститутів з урахуванням національно-культурної специфіки, стадіального стану еволюції культурних систем та з огляду на основні категорії, механізми й типологічні особливості авторитарних маніфестацій, осмислення культурних взаємовпливів різних суспільств у проекції на кристалізацію владних систем, усвідомлення складних діалектичних зв’язків між владою та культурою на всіх рівнях їх функціонування.
 
 
Основні результати навчання
 
Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. 
Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у соціальній діяльності. 
Здатність пристосовуватись до обставин, що постійно змінюються в сфері професійної діяльності. 

Кількість аудиторних занять 
 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття.
 
 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
Л – лекційні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; ПЗ – практичні заняття; К – консультації викладача; МКР – модульна контрольна робота.
 
 
Тематика та види навчальних занять
 
1 тиждень
Л1. Феномен влади і культура: співвідношення понять. Поняття влади, її сутність та характер: перше наближення. 
ПЗ1. «Феномен влади і культура: співвідношення понять. Сутність і структура політичної культури» 
СРЗ. К.
 
2 тиждень
Л2. Сутність і структура політичної культури. Влада як одна з детермінантних і домінантних сфер культури. 
СРЗ. К.
 
3 тиждень
Л3. Культура і влада: проблема співвідношення та взаємовпливів. 
ПЗ2. «Культура і влада: проблема співвідношення та взаємовпливів. Матеріально-символічна інфраструктура культури як продукт самоствердження владних структур у суспільстві» 
СРЗ. К.
 
4 тиждень
Л4. Цивілізаційні витоки влади. 
СРЗ. К.
 
5 тиждень
Л5. Інкультурація, культурна експансія і культурний імперіалізм як принципи структуризації історії влади, державності й культури. 
ПЗ3 «Асиміляція, соціалізація та інкультурація, культурна експансія і культурний імперіалізм як принципи структуризації історії влади, державності й культури» 
СРЗ. К.
 
6 тиждень
Л6. Основи феноменології влади. Влада як культурно-історичний атрибут людського суспільного буття. 
СРЗ. К.
 
7 тиждень
Л7. Образи судді та отця як авторитарні маніфестації вічності й минулого та культурні архетипи влади. 
ПЗ4. «Основи феноменології влади. Влада як культурно-історичний атрибут людського суспільного буття» 
СРЗ. К.
 
8 тиждень
Л8. Образи володаря та вождя як авторитарні маніфестації й культурні архетипи влади сьогодення й майбутнього. 
СРЗ. К. МКР1
 
9 тиждень
Л9. Антиетатистські та антипотестарні концепції влади. 
ПЗ5. «Авторитарні маніфестації темпоральної структури влади і культурні архетипи влади» 
СРЗ. К.
 
10 тиждень
Л10. Культурно-семіотичний аспект влади. 
СРЗ. К.
 
11 тиждень
Л11. Зовнішньо-символічний характер влади. 
ПЗ6. «Відображення каузальної структури історичного часу суспільства в культурно-архетипальних образах влади» 
СРЗ. К.

12 тиждень
Л12. Поняття легітимної мови. Легітимна мова як засіб символічної реалізації влади. 
СРЗ. К.
 
13 тиждень
Л13. Концепція дисциплінарної влади як поглиненості культури владою або влади культурою. 
ПЗ7. «Антиетатистські та антипотестарні концепції влади»
СРЗ. К.
 
14 тиждень
Л14. Ієрархічний нагляд, нормалізуюча санкція, огляд/іспит як універсальні засоби уніфікації образу людини в умовах дисциплінарної влади. 
К. СРЗ. МКР 2
 
15 тиждень
Л15. Система освіти як проекція влади й держави на суспільство та культуру. 
СРЗ. К.

 
Самостійна робота
 
Самостійна робота складає 46 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 10 годин;
2) підготовка до практичних занять – разом 36 годин.
 
 
Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модулі – по 20 балів, а саме: у 1 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (14 балів), активна робота на практичному занятті (6 балів); у 2 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (12 балів), активна робота на практичному занятті (8 балів). Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів.

Умови допуску до підсумкового контролю
 
До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.
 
 
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 
 
Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом. 
 
Під час Л, ПЗ, З користуватися ґаджетами заборонено.