Етика медіадіяльності

ID: 7283
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30  годин – лекційних занять, 30 годин – практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

сформувати уявлення про основні етичні концепції, поняття, методи гуманістичної та власне професійної етики фахівця у медіадіяльності.

Завдання  дисципліни:
  • сформувати знання специфіки професійної етики у сфері медіа;  
  • визначити норми правового регулювання професійної етики медіа в Україні та за кордоном;
  •  розвивати навички засвоєння основних принципів і факторів професійної етики, які сприяють формуванню моральної культури фахівця;
  • навчити самостійного стилю мислення, власної етичної позиції, вміння робити власний моральний вибір;
  • застосовувати набуті знання у сфері професійної життєдіяльності і особистого самовдосконалення.

 

Основні результати навчання

Пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань: знати основні поняття та терміни професійної етики, що функціонують у галузі медіадіяльності; норми правового та етичного регулювання журналістської, рекламної та PR-індустрії у вітчизняному та міжнародному контексті.

Оцінювати діяльність колег як носіїв прав і обов’язків членів суспільства, представників громадянського суспільства: виявляти етичні аспекти проблемних ситуацій у галузі журналістики.

Забезпечувати громадськість якісною щодо змісту, форми та впливу мас-медійною продукцією: аналізувати типові помилки й порушення журналістської етики.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Етика в системі наукових знань. 
    • ПЗ1. Ґенеза етики: етапи становлення та розвитку у суспільстві. Етичні вчення Давнього світу. Антична етика: особливості становлення, представники та їхні теоретичні погляди. Представники етики Нового часу: теоретичні підходи та ключові ідеї. Сучасні етичні концепції.
    • СРС. К. РР (початок етапу 1).
  • 2 тиждень 
    • Л2. Мораль як об’єкт етики. Професійна мораль журналіста.
    • ПЗ2. Природа, походження, сутність моралі як об’єкту етики. Поняття про мораль. Нормативний, ціннісний та імперативний характер моралі. Етичний аналіз комунікативної поведінки компаній на інформаційному та операціональному рівнях.
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Професійні принципи та норми медіадіяльності.
    • ПЗ3. Професійні принципи, норми журналістської, рекламної та PR-діяльності. Дефініція понять «професійний принцип» та «професійна норма». Загальні професійно-етичні принципи професійної діяльності. Професійні принципи у сфері журналістики, реклами та зв'язків з громадськістю.
    • СРС. К. РР (початок етапу 2).
  • 4 тиждень 
    • Л4. Фейк як форма поширення інформації: загрози та маркери розпізнавання.
    • ПЗ4.  Етичні проблеми у сфері журналістики, реклами та зв’язків із громадськістю. Дотримання правдивості та відкритості, реалізація відповідальності та соціального піклування як головні етичні проблеми в діяльності журналістів. Професійні маніпуляції: сутність, ознаки та елементи захисту.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Проблема свободи творчості і свободи совісті в сучасній медіадіяльності.
    • ПЗ5. Проблема свободи творчості і свободи совісті в сучасній журналістській, рекламній і PRдіяльності.  Основні чинники реалізації свободи в сучасному світі. Економічна і політична свобода людини. Вчинок як першоелемент моральної діяльності, як практичний акт цілеспрямованого утвердження моральних цінностей.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Професійні принципи етики і моралі журналіста.
    • ПЗ6. Професійні принципи етики і моралі журналіста, рекламіста та фахівця зв’язків з громадськістю. Права і обов’язки фахівця медіадіяльності в контексті норм етики. Конфлікт інтересів. Етична проблема компілятивності, заангажованості, плагіату в медіадіяльності. Механізми впливу пропаганди на масову та індивідуальну свідомість та психіку людини.
    • СРС.  К.
  • 7 тиждень 
    • Л7. Етико-моральні критерії журналістської, рекламної і PR-діяльності в інформаційному суспільстві.
    • ПЗ7. Етико-моральні критерії медіадіяльності. Фахівець масових комунікацій і джерела інформації. Етичні вимоги в процесі роботи з фактами і джерелами інформації. Переваги дотримання етичних норм.
    • МКР1. СРС. К. 
  • 8 тиждень 
    • Л8. Професійна діяльність журналіста й приватне життя людини.
    • ПЗ8. Позиція журналіста відносно моральної свідомості. Поняття моральної свідомості та моральної діяльності у системі етичних учень. Моральна свідомість журналіста у сучасних економічних і соціокультурних умовах.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень. 
    • Л9. Робота журналіста в надзвичайних ситуаціях.
    • ПЗ9. Моральні цінності людини. Моральні цінності як синтез знань, почуттів і прагнень. Система особистих цінностей журналіста; поняття ціннісні орієнтації у системі аксіології. Поняття моральної культури журналіста; концепт духовність у структурі моральної культури.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Журналістська діяльність й інформаційно-психологічна безпека суспільства.
    • ПЗ10. Журналістська діяльність й інформаційно-психологічна безпека суспільства. Корупційні медіа практики. Загальні етичні вимоги до журналістської праці у процесі роботи з інформацією. Етика творчої обробки й викладу матеріалу. Основні професійно-моральні принципи роботи з джерелами інформації. 
    • СРС. К.  РР ( початок етапу 3).
  • 11 тиждень
    • Л11. Рекламне саморегулювання в Європі.
    • ПЗ11. Рекламне саморегулювання в Європі. Саморегулювання в рекламній сфері: сутність, загальні принципи. Роль європейських професійних громадських організацій у формуванні системи рекламного саморегулювання: напрями діяльності та здобутки. Основні етичні кодекси професійної діяльності та професійних стандартів фахової поведінки рекламістів у Європі.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Етико-правові аспекти функціонування реклами в Україні.
    • ПЗ12. Етико-правові аспекти функціонування реклами в Україні. Характеристика системи рекламного регулювання в Україні. Професійні вітчизняні організації в галузі реклами та напрями їхньої діяльності. Контроль рекламної діяльності органами державної влади. Закон України «Про рекламу»: історія ухвалення, внесення змін та доповнень.
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Етика зв’язків з громадськістю: формування та становлення в міжнародному контексті. ПЗ13. Етика зв’язків з громадськістю: формування та становлення в міжнародному контексті. Діяльність міжнародних професійних організацій в галузі зв'язків з громадськістю. Міжнародні етичні кодекси в галузі PR: спектр головних проблем та шляхи їхнього вирішення.
    • СРС. К. РР (етап 4).
  • 14 тиждень
    • Л14. Діловий етикет. Особливості етикету журналіста, рекламіста і фахівця зв’язків з громадськістю.
    • ПЗ14. Діловий етикет в медіадіяльності. Особливості та форми етикету журналіста, рекламіста і фахівця зв’язків з громадськістю. Етикет бесіди, інтерв’ю, прес-конференції. 
    • Мовленнєвий етикет і його формули.
    • МКР2. К. СРС.
  • 15 тиждень
    • Л15. Мережева етика: нові вимоги до професійно-етичних стандартів. 
    • ПЗ15. Мережева етика: нові вимоги до професійно-етичних стандартів. Мережева журналістика: становлення та розвиток в умовах постмодерної культури. Поняття комп’ютерної етики та мережевої етики спеціаліста в медіадіяльності. Поняття нетикету.
    • СРС. К.

 

Індивідуальна робота

Виконується РР.

Мета РР: розвиток самостійності здобувачів вищої освіти у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалення вмінь обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому та робити висновки.

Бездоганне та своєчасне виконання та захист РР оцінюється у 5 балів (1 бал в семестровому модулі 1 та 4 бали в семестровому модулі 2), які складаються зі змістовного розкриття теми, наочного аналізу наукової думки з проблематичного питання відповідно до тематики РР та публічного захисту роботи. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Етапи 1-2 РР оцінюється максимум у 3,5 бали, етап 3 та 4– 1,5 бали за представлення результатів роботи через доповідь та відповідь на додаткові запитання під час захисту.

Тематика реферативних робіт:

  • Проблеми фахової моралі і їх інтерпретація у медіадіяльності.
  • Основні етичні принципи професійної діяльності в сфері масових комунікацій.
  • Політика і мораль: діалектика гуманізму та демократії.
  • Етичні цінності медіадіяльності.
  • Духовність і моральне самовдосконалення журналіста.
  • Захист суспільної моралі в медіадіяльності.
  • Проблема сенсу життя і шляхи самовдосконалення журналіста.
  • Професіоналізм як моральна риса особистості.
  • Професіоналізм як моральна риса особистості.
  • Пропаганда як засіб ведення інформаційно-психологічних операцій.
  • Етно-національні культурні традиції у медіадіяльності.
  • Етика зв’язків з громадськістю в мультикультурному середовищі.
  • Типи національних і регіональних ділових культур як фактор комунікації у медіадіяльності.
  • Специфіка і проблемність національного інформаційного простору України і вплив його факторів на медіадіяльність.
  • Морально-етичні норми психологічної безпеки реклами.
  • Проблема маніпулювання інформацією у контексті норм і принципів професійної етики й моралі.
  • Захист суспільної моралі в медіадіяльності.
  • Конфлікт інтересів у фаховій практиці журналіста.
  • Основні критерії і правила поведінки журналіста при збиранні інформації в умовах екстремальних ситуацій.
  • Етичні принципи реклами в умовах суспільно-політичного життя в Україні.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 32 години;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 50 годин;
  • виконання РР – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи №1 та №2 виконуються письмово. Модульна контрольна робота складається із теоретичної частини (у формі запитань та тестів) та практичної частини (завдання). Кількість теоретичних питань у модульних роботах – 2. Виконання  одного теоретичного питання у повному обсязі передбачає оцінювання в 5 балів. Тестових завдань із вибором однієї правильної відповіді – 5: за кожне – 2 бали, всього – 10 балів. Виконання  практичного завдання у повному обсязі передбачає оцінювання в 10 балів. 

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Індивідуальна робота. Бездоганне та своєчасне виконання та захист РР оцінюється у 5 балів (3 бали в семестровому модулі 1 та 2 бали в семестровому модулі 2), які складаються зі змістовного розкриття теми, наочного аналізу наукової думки з проблематичного питання відповідно до тематики РР та публічного захисту роботи. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Етапи 1-2 РР оцінюється максимум у 3,5 бали, етап 3 та 4 – 1,5 бали за представлення результатів роботи через доповідь та відповідь на додаткові запитання під час захисту.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання – 20 балів кожне) та практичної частини (1 завдання – 60 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзаменів та КР відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання екзамену з дисципліни.