Редагування медіатекстів

ID: 7286
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття (денна форма навчання) 4 аудиторні години – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма навчання).

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

забезпечити майбутніх фахівців знаннями щодо оволодіння теоретичними та методичними основами редагування медіатекстів; сформувати практичні навички наукової оцінки та виправлення оригіналів різних видів медіапродуктів; навчити методиці роботи з композиційною, тематичною і фактологічною структурами медіатексту, його лексико-стилістичним оформленням; сформувати вміння  працювати із зверстаним текстом.

Завдання  дисципліни:
  • дати знання про особливості редакторського аналізу тексту як методу їх об’єктивної характеристики й оцінки, а також визначення шляхів удосконалення рукопису в процесі його підготовки до друку;
  • визначити специфіку професійної діяльності редактора медіатекстів;
  • опанувати  нормативну базу редагування медіатекстів;
  • забезпечити оволодіння  методикою редагування, прийомами і засобами реалізації рекомендацій, сформульованих упродовж редакторського аналізу: різними видами правки (вичитування, доопрацювання, переробки, скорочення), технікою аналізу тематичної, композиційної і логічної організації тексту, роботою з фактологічним матеріалом, коректурними знаками для виправлення текстової та ілюстраційної частин тексту;
  • розкрити особливості редагування медіатекстів різних видів та жанрів;
  • забезпечити оволодіння здобувачами методикою редакційно-технічної обробки рукопису і коректурних відбитків, навчити працювати із зверстаним текстом, ознайомити із загальними і спеціальними нормами верстання. 

 

Основні результати навчання

Оцінювати свій або чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована й проведена самостійно або  з колегами.

Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою.

Критично оцінювати, редагувати авторські матеріали з метою ефективного впливу на масову аудиторію.

Створювати грамотний  медіапродукт на задану тему, визначеного жанру, з урахуванням каналу поширення чи платформи оприлюднення.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РР – реферативна робота;
  • К – консультації;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 1. Предмет і завдання редагування медіатекстів як наукової та навчальної дисципліни
    • ПЗ 1. Предмет і завдання редагування медіатекстів як наукової та навчальної дисципліни
    • СРЗ, К
  • 2 тиждень
    • Л 2. Історія розвитку редагування: становлення редагування як практичної діяльності
    • ПЗ 2. Історія розвитку редагування: становлення редагування як практичної діяльності
    • СРЗ, К, РР – початок 1 етапу
  • 3 тиждень
    • Л 3. Поняття та фундаментальні цінності академічної доброчесності
    • ПЗ 3. Поняття та фундаментальні цінності академічної доброчесності
    • СРЗ, К
  • 4 тиждень
    • Л 4. Природа діяльності редактора: медіатекст як об’єкт та результат його роботи
    • ПЗ 4. Природа діяльності редактора: медіатекст як об’єкт та результат його роботи
    • СРЗ, К, РР – початок 2 етапу
  • 5 тиждень
    • Л 5.  Помилки та їх види
    • ПЗ 5. Помилки та їх види
    • СРЗ, К
  • 6 тиждень
    • Л 6. Логічні основи редагування медіатекстів
    • ПЗ 6. Логічні основи редагування медіатекстів
    • СРЗ, К
  • 7 тиждень
    • Л 7. Норми та методи редагування медіатекстів 
    • ПЗ 7. Норми та методи редагування медіатекстів
    • СРЗ, К, МКР №1
  • 8 тиждень 
    • Л 8. Робота редактора над заголовками
    • ПЗ 8. Робота редактора над заголовками
    • СРЗ, К
  • 9 тиждень
    • Л 9. Прийоми редакторського аналізу композиції
    • ПЗ 9. Прийоми редакторського аналізу композиції
    • СРЗ, К
  • 10 тиждень
    • Л 10. Методичні прийоми редагування рубрикацій
    • ПЗ 10. Методичні прийоми редагування рубрикацій
    • СРЗ, К, РР – початок 3 етапу
  • 11 тиждень
    • Л 11. Аналіз тексту щодо розкриття теми
    • ПЗ 11. Аналіз тексту щодо розкриття теми
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень
    • Л 12.  Методика роботи редактора над фактичним матеріалом
    • ПЗ 12. Методика роботи редактора над фактичним матеріалом
    • СРЗ, К
  • 13 тиждень
    • Л 13. Загальна методика правки медіатекстів
    • ПЗ 13. Загальна методика правки медіатекстів
    • СРЗ, К
  • 14 тиждень
    • Л 14. Види та техніка правки медіатексту
    • ПЗ 14. Види та техніка правки медіатексту
    • СРЗ, К, РР – початок 4 етапу
  • 15 тиждень
    • Л 15. Методика мовностилістичного аналізу медіатексту
    • ПЗ 15. Методика мовностилістичного аналізу медіатексту
    • СРЗ, К, МКР №2

 

Індивідуальна робота

Мета РР: навчити самостійності здобувачів у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалити вміння обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому, формулювати пропозиції та висновки.

Тематика РР:

  • Законодавство України про видавничу справу
  • Видавничі стандарти в Україні
  • Міжнародний знак охорони авторського права 
  • Ретроперспектива перекладного видання в Україні
  • Особливості редагування медіатекстів за допомогою комп’ютерних програм
  • Основні сфери застосування редакторських професій
  • Медіатекст як предмет редакторського аналізу
  • Види медіатекстів та способи викладу
  • Вимоги до оформлення службової частини видання
  • Вимоги до оформлення змістової частини видання
  • Технічні вимоги до правки медіатекстів
  • Редакційно-видавничий процес
  • Види редагування та його термінологічні і творчі засади
  • Організація та зміст процесу редагування медіатекстів
  • Методика редагування наукових, науково-популярних, довідкових видань
  • Особливості редагування навчальних та художніх видань
  • Особливості редакторської підготовки складових медіатексту: цитат та заголовків
  • Загальна схема процесу редагування медіатексту
  • Основні характеристики міжнародних стандартних нумерацій книг та серійних видань
  • Сучасний стан із застосування чинних та розробкою нових видавничих стандартів в Україні
  • Технічні вимоги до правки медіатекстів
  • Засоби створення експресивності заголовків у конкретному органі масової комунікації
  • Іншомовна лексика в сучасній масовій комунікації 
  • Межі втручання редактора в авторський текст
  • Мова і стиль сучасних Інтернет-видань
  • Мова і стиль сучасної реклами
  • Мовний експеримент: помилка чи знахідка? 
  • Особливості редагування аналітичних жанрів журналістики
  • Особливості редагування інформаційних жанрів журналістики
  • Особливості редагування публіцистичних жанрів журналістики

Етапи виконання РР:

  • 2−3 тиждень вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження
  • 4–9 тижні обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту реферативної роботи
  • 10–13 тижні отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь);
  • 14−15 тиждень публічний захист

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 

  • підготовка до лекційних занять – 24 години; 
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом  58 годин; 
  • виконання РР – 8 годин; 
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 25 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу  25 балів. Вони містять теоретичну частину (10 балів) у формі теоретичних питань (по 5 балів кожне) і практичну частину (15 балів) у формі практичних завдань (3 завдання рівної складності по 5 балів). 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 бали
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • (Термін надання виконаних робіт – 7 тиждень)
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 4 бали. Термін надання – 3 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 9 тиждень.
  • МКР1. Оцінка за виконання – 25 балів (7 тиждень, перескладання можливе протягом 8–10 тижнів).

Семестровий модуль № 2 

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали..
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • (Термін надання виконаних робіт – 15 тиждень)
  • РР(ч.3). Оцінка за виконання – 4 бал. Термін надання  – 13 тиждень. 
  • РР(ч.4). Оцінка за виконання – 5 бал. Термін надання та захист – 15 тиждень.
  • МКР2. Оцінка за виконання – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання МКР здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час модульних тестувань забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки.