Вступ до фаху

ID: 7438
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2018.
Кількість кредитів ЄКТС: 
5.00.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Залік.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: сформувати сучасне уявлення про журналістику, її професійні засади; умови роботи журналістів; специфіку професії журналіста серед інших соціономічних  професій. 

Завдання дисципліни: визначати основні напрямки творчої діяльності всіх видів ЗМК; характеризувати особливості інформаційного виробництва та внутрішньо редакційних комунікацій; аналізувати аспекти діяльності ЗМК через врахування інтересів аудиторії, системи рейтингового вимірювання якості інформаційного продукту; досліджувати методики роботи журналіста кожного виду ЗМІ. 

Основні результати навчання

Знати нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність.
Оперативно здобувати інформацію, використовуючи традиційні техніки збору фактів і методи дослідження: творчо використовувати мовне багатство відповідно до способу поширення інформації, використовуючи різні техніки збору інформації та методи дослідження.
Участь у формуванні ефективних внутрішніх комунікацій, націлених на створення і підтримання сприятливого психологічного клімату в колективі, мотивацію співробітників на активну діяльність і розвиток організації: планувати діяльність редакції залежно від виду медіа, структури колективу та редакційної політики.

Кількість аудиторних занять

30  годин – лекційних занять, 30 годин – практичних занять.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача; РР – реферативна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень
Л1. Журналістика як наука та предмет вивчення.
ПЗ1. Вступ до навчального предмету.
СРЗ, К

2 тиждень
Л2. Журналіст як суб’єкт інформаційної діяльності.
ПЗ2. Журналіст як суб’єкт інформаційної діяльності.
СРЗ, К РР початок етапу 1

3 тиждень
Л3. Національна та державна ідеологія у ЗМІ.
ПЗ3. Відображення національної ідеології у ЗМІ.
СРЗ, К

4 тиждень
Л4. Свобода слова та діяльність журналіста.
ПЗ4. Види діяльності журналіста.
СРЗ, К, РР початок етапу 2

5 тиждень
Л5. Функції журналістики.
ПЗ5. Основні та спеціальні функції журналістики.
СРЗ, К

6 тиждень
Л6. Принципи журналістики.
ПЗ6. Принципи діяльності журналіста.
СРЗ, К

7 тиждень
Л7. Інформаційні джерела в журналістиці.
ПЗ7. Джерела та методи збору суспільно значущої інформації у журналістиці.
СРЗ, К, МКР1

8 тиждень
Л8. Види та функції ЗМІ.
ПЗ8. Види ЗМІ за способом поширення інформації. 
СРЗ, К

9 тиждень
Л9. Зародження та розвиток друкованих ЗМІ.
ПЗ9. Газетно-журнальна періодика.
СРЗ, К

10 тиждень
Л10. Специфіка радіомовлення в умовах сьогодення. 
ПЗ10. Радіомовлення у системі сучасних засобів комунікації.
СРЗ, К, РР початок етапу 3

11 тиждень
Л11. Особливості сучасного телебачення. 
ПЗ11. Сучасне телебачення: досвід, проблеми, стратегії.
СРЗ, К

12 тиждень
Л12. Інтернет-журналістика як галузь сучасних ЗМІ.
ПЗ12. Інтернет-журналістика: специфіка та форми подачі інформації.
СРЗ, К

13 тиждень
Л13. Суть і специфіка роботи власного кореспондента.
ПЗ13. Робота власкорів.
СРЗ, К, РР початок етапу 4

14 тиждень
Л14. Становлення та розвиток світових та українських інформаційних агенств.
ПЗ14. Агенційна журналістика.
К, СРЗ, МКР 2

15 тиждень
Л15. Віддалена робота журналіста як вільна форма організації трудового процесу.
ПЗ15. Фрилансер – сам собі журналіст.
СРЗ, К

Індивідуальна робота: 

Виконується РР. 

Мета РР: навчити здійснювати анотування біографій, опанувати навичками інформаційного пошуку; критичного огляду відповідних джерел інформації (наукових публікацій, спеціалізованої літератури тощо); написання наукової роботи, підготовки доповіді на задану тему.

Тематика РР:
Журналіст як суб’єкт інформаційної діяльності
Національна та державна ідеологія у ЗМІ
Свобода слова та діяльність журналіста
Функції журналістики
Принципи журналістики
Зародження та розвиток друкованих ЗМІ
Газетно-журнальна періодика
Радіомовлення у системі сучасних засобів комунікації
Сучасне телебачення: досвід, проблеми, стратегії
Інтернет-журналістика: специфіка та форми подачі інформації
Робота власкорів
Становлення та розвиток світових та українських інформаційних агенств
Агенційна журналістика
Віддалена робота журналіста як вільна форма організації трудового процесу
Фрилансер – сам собі журналіст

Етапи виконання РР

12 тиждень 
Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
3–7 тижні 
Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
8–12 тижні
Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
1315 тиждень
Захист роботи.

Самостійна робота

Самостійна робота складає 90 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 30 годин;
2) підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом – разом 52 години;
3) виконання РР – 8 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1
ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
(Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
МКР1 – 25 балів (7 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2
ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
(Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
МКР2 – 25 балів (14 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Умови допуску до підсумкового контролю

Підсумковим контролем із дисципліни є залік. 
Залік виставляється, якщо здобувачі вищої освіти виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж 60 %.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.