Світоглядні парадигми в культурі

ID: 7888
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Містить курсову роботу.
Форма контрою: 
Екзамен. Захист курсової роботи.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття .

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

підготовка висококваліфікованих фахівців з культурології, які сполучатимуть фундаментальну професійну підготовку із плюралістичним мисленням та високою методологічною культурою творчого пізнання й практичною діяльністю;  введення до навчального процесу базової системи теоретичних понять;  оволодіння студентами всіх форм навчання системою філософських знань, науковою методологією, а також формування  світогляду, творчого мислення й високої духовної культури.

Завданнями дисципліни є:

  • формування теоретико-методологічних світоглядних знань студентів у мейнстримі предмету філософії культури «людина - світ»;
  • вміння самостійно мислити на основі ґрунтовного знання курсу;
  • аналізувати прочитані першоджерела, застосовувати філософську методологію для вирішення практичних завдань;
  • вміння застосовувати  специфіку філософського мислення для осягнення дійсності;
  • володіння навичками формування власної позиції, застосовувати набуті знання при аналізі нагальних проблем сьогодення;
  • володіння навичками організації процесу самостійної роботи з освітньою та науковою літературою;
  • формування уміння аналізувати особливості розвитку культури у межах зміни світоглядної парадигми;
  • вміння критично осмислювати основні світоглядні ідеї та формувати власну теоретичну позицію.

 

Основні результати навчання

Оцінювати історичні здобутки та новітні досягнення культурології. Аналізувати культурні права та свободи людини, форми та механізми їхньої ідентифікації, інкультурації, культурної адаптації з врахуванням регіональної специфіки. Приймати ефективні рішення щодо розв’язання складних задач і практичних проблем культурного розвитку суспільства. Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів, та смислів, а також критично оцінювати можливості їхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем. Розуміти і застосовувати для розв’язання складних задач і проблем культурології методи та засоби стратегічного планування, прогнозування, моделювання культурних політик. Вміти використовувати методи та методики проведення наукових та прикладних досліджень.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • К – консультації викладача;
  • КР – курсова робота;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Історичні типи світогляду. Передумови виникнення філософії як світогляду. 
    • ПЗ№1. Історичні типи світогляду. Передумови виникнення філософії як світогляду.
    • СРЗ, К, КР початок 1 етапу
  • 2 тиждень
    • Л2. Антропологічний поворот у філософії софістів та Сократа
    • ПЗ№2. Антропологічний поворот у філософії софістів та Сократа
    • СРЗ, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Філософія Платона. Світ ідей.
    • ПЗ№3. Філософія Платона. Світ ідей.
    • СРЗ, К
  • 4 тиждень
    • Л4. Аристотель як систематизатор античної думки. Основні риси еліністичного світогляду.
    • ПЗ№4. Фундаментальні проблеми античного світогляду.
    • СРЗ, К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Світогляд людини середньовічної доби
    • ПЗ№5. Світогляд людини середньовічної доби
    • СРЗ, К, КР початок етапу 2
  • 6 тиждень
    • Л6. Обґрунтування нових, християнських світоглядних принципів Середньовіччя
    • ПЗ№6. Світогляд людини середньовічної доби. Обґрунтування християнських світоглядних принципів Середньовіччя
    • СРЗ, К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Філософсько-світоглядна парадигма Відродження
    • ПЗ№7. Філософсько-світоглядна парадигма Відродження
    • СРЗ, К, МКР1
  • 8 тиждень
    • Л8. Світоглядна парадигма ранньомодерної доби
    • ПЗ№8. Філософсько-світоглядна парадигма Відродження.
    • СРЗ, К.
  • 9 тиждень
    • Л9. Людина Модерну – експериментатор  та науковець
    • ПЗ№9. Людина Модерну – експериментатор  та науковець
    • СРЗ,  К, КР початок етапу 3
  • 10 тиждень 
    • Л10. Розуміння людини як частини природи. Трактування ідеї прогресу як прогресу розуму
    • ПЗ№10. Розуміння людини, суспільства та держави у світоглядній парадигмі Модерну
    • СРЗ, К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Німецька класична філософія як вершина модерного класичного осягнення буття європейської культури
    • ПЗ№11. Німецька класична філософія як вершина модерного класичного осягнення буття європейської культури
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень
    • Л12. Розуміння людської сутності як духовності, що реалізується через діяльність свідомості
    • ПЗ№12. Німецька класична філософія як вершина світоглядних орієнтацій доби Модерну
    • СРЗ, К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Людина як соціальна істота: від марксизму до неомарксизму.
    • ПЗ№13. Людина як соціальна істота: від марксизму до неомарксизму.
    • СРЗ, К, КР етап 4    
  • 14 тиждень
    • Л14. Осягнення людини класичним психоаналізом та неофройдизмом
    • ПЗ№14. Тенденції критичного переосмислення класичної парадигми мислення
    • СРЗ, К. МКР2
  • 15 тиждень
    • Л15.  Людське існування як «заброшеність» людини у абсурдний світ. Філософія екзистенціалізму.
    • ПЗ№15.  Людське існування як «заброшеність» людини у абсурдний світ. Філософія екзистенціалізму.
    • СРЗ, К

 

Індивідуальна робота

Передбачається курсова робота.

Мета КР: демонстрація знань, вмінь та навичок здобувача з використання сучасної гуманітарної методології, новітніх культурологічних дискурсів при аналізі історичних та сучасних парадигм культури, стану сучасних соціокультурних процесів та прогнозування основних напрямів розвитку у регіоні, Україні та світі. Теми курсових робіт щороку змінюються, обговорюються на науково-методичному семінарі та затверджуються на засідання кафедри культурології, мистецтвознавства та філософії культури. 

Тематика КР.

  • Бінарні структури світу: живе і мертве, чоловіче і жіноче. 
  • Древні культи і божества: первісна магія. 
  • Обряди і ритуали. 
  • Людина в язичеській культурі України-Русі. 
  • Людина як проблема в пізній античній філософії.
  • В чому сутність людини і природи в Лукреція.
  • Турбота про себе в наставляннях Сенеки.
  • Теоцентрична антропологія Середньовіччя.
  • Пантеїзм і містицизм в середньовічному світогляді 
  • Символи та образи, моделі та картини світу. 
  • Екзистенція людини та її екзистенціали.
  • Поняття особи та особистості. 
  • Роль особистості в історії.
  • Ціннісні аспекти людського буття. 
  • Поняття та різновиди свободи: свобода як цінність.
  • Проблема людського безсмертя у світогляді людства.
  • Аспекти і складності людського існування. 
  • Роль духовних чинників у життєдіяльності людини. 
  • Місце  та роль традицій в духовному житті суспільства. 
  • Проблема спілкування «Я» і «Ти».

Виконання курсової роботи складається з 4 етапів: 

  • 1-3 тиждень – етап 1 Вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 5-7 тиждень – етап 2 Обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту реферативної роботи.
  • 9-11 тиждень – етап 3 Отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 13-15 тиждень – етап 4 Публічний захист.

 

Самостійна робота

Самостійна робота становить 120 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 45 година;
  • підготовка курсової роботи – 30 годин;
  • підготовка до іспиту – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять.

Кожна з 2 Модульних контрольних робіт складається з теоретичних та теоретико-практичних питань трьох рівнів складності. Максимальна оцінка за правильне виконання кожного з рівнів становить 10 балів. Загальна оцінка за кожну з модульних робіт може складати 30 балів. 

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • ПЗ2 Оцінка за виконання – 6 балів. Термін надання – 4 тиждень.
  • ПЗ3 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 6 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4 Оцінка за виконання – 6 балів. Термін надання – 8 тиждень.
  • ПЗ5 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 10 тиждень.
  • ПЗ6-7 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 12-14 тиждень.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. 

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 30 балів максимум) та теоретично-практичної частини (1 завдання - 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 45 %. Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, МКР, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.