Групова робота з дітьми та підлітками

ID: 8026
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
5.00.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 години лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

Опанування знаннями, які стосуються психологічної роботи з дітьми та підлітками, розвиток здатності використовувати отримані теоретичні знання для вирішення професійних психологічних завдань.

Завдання дисципліни: 
  • сформувати уявлення про  методи групової психологічної роботи з дітьми та підлітками; 
  • сформувати навички складання програми психопрофілактичних та просвітницьких дій;
  • розвити навички організації та надання психологічної допомоги дітям та підліткам. 

 

Основні результати навчання

  • Навички спілкування, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та хоча б однією із поширених європейських мов. 
  • Навички вербального та письмового репрезентування практичних розробок. 
  • Уміти використовувати знання методів обробки інформації та комунікаційних технологій при вирішенні професійних завдань (управління інформацією). 
  • Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. 
  • Мати навички взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах.
  • Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.
  • Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо.
  • Здатність пристосовуватись до обставин, що постійно змінюються в сфері професійної діяльності.
  • Демонструвати знання та розуміння розділів з історії України та української культури, філософії, української мови (за професійним спрямуванням), безпеки життєдіяльності та основи охорони праці, правознавства, політології, естетики при вирішенні практичних завдань професійної сфери.
  • Демонструвати навички працювати самостійно (курсові роботи, дипломна робота), або в групі.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛЗ – лабораторні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;  
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • КР –  контрольна робота;
  • К – консультації

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Введення в дисципліну «Групова робота з дітьми та підлітками».  Основні напрямки в роботі психолога з дітьми та підлітками.
    • ЛЗ1. Психологічне консультування дітей різних вікових категорій.
    • СРЗ. К. РГР
  • 2 тиждень
    • Л2. Вивчення особистості дитини і підлітка.
    • ЛЗ2. Групова психодіагностика дітей різних вікових категорій.
    • СРЗ. К. РГР
  • 3 тиждень
    • Л3. Вікові особливості дитини, підлітка. Життєві кризи  в шкільному віці та їх особливості.
    • ЛЗ3. Психологічна корекція. Проективні методики у роботі з дітьми різних вікових категорій.
    • СРЗ. К. РГР
  • 4 тиждень
    • Л4. Особливості розвитку та вивчення пізнавальних процесів у дітей та підлітків. Характеристика видів готовності до навчання.
    • ЛЗ4. Дослідження сприйняття дитини. Дослідження уваги дитини. Дослідження пам’яті дитини. Дослідження мислення дитини.
    • СРЗ. К. РГР
  • 5 тиждень
    • Л5. Робота з обдарованими та здібними дітьми. Особливості психологічного супроводу дітей з особливостями розвитку.
    • ЛЗ5. Розвиток пізнавальних процесів у дітей.
    • СРЗ. К. РГР
  • 6 тиждень
    • Л6. Особливості важковиховуваних дітей, підлітків. Ознаки соціальної та педагогічної занедбаності у дітей, підлітків.
    • ЛЗ6. Організація роботи з педагогічно занедбаними дітьми, підлітками. Методи психологічного впливу на дітей, підлітків.
    • СРЗ. К. РГР
  • 7 тиждень
    • Л7. Особливості дітей, підлітків з різним типом темпераменту. Гендерні відмінності.
    • ЛЗ7. Типізація «важких» підлітків, яку запропонував А.Є. Лічко. Діагностика, технології профілактики та корекції поведінки дітей та підлітків, яка відхиляється.
    • МК№1. СРЗ. К. РГР
  • 8 тиждень
    • Л8.Особливості сучасних дітей, які зумовлені еволюційними морфологічними перетвореннями людини (Фельдштейн Д.И.). Соціокультурні зміни та їх вплив на особистісний розвиток дітей та підлітків. 
    • ЛЗ8. Психологічний супровід як спосіб формування позитивної «Я-концепції». Мистецтво приймати рішення.
    • СРЗ. К. РГР
  • 9 тиждень 
    • Л9. Особливості роботи з емоційно нестійкими дітьми. Особливості роботи з агресивними дітьми.
    • ЛЗ9. Кодекс поведінки у конфлікті. Мистецтво компромісу.
    • СРЗ. К. РГР 
  • 10 тиждень
    • Л10. Особливості роботи з дітьми зі слабкою та інертною нервовою системою. Особливості роботи з гіперактивними дітьми.
    • ЛЗ10. Психологічна підтримка дітей різних вікових категорій.
    • СРЗ. К. РГР
  • 11 тиждень
    • Л11. Вікові аспекти виховання та особливості типів неправильного виховання.
    • ЛЗ11. Джерело дитячих страхів та тривожності.
    • СРЗ. К. РГР
  • 12 тиждень  
    • Л12. Спілкування і взаємини у колективі.
    • ЛЗ12. Прийоми формування впевненості в собі у дітей та підлітків.
    • СРЗ. К. РГР
  • 13 тиждень 
    • Л13. Групова психологічна просвіта дітей різних вікових категорій.
    • ЛЗ13. Тематичне планування занять по психології для дітей від 6 до 16.
    • СРЗ. К. РГР
  • 14 тиждень 
    • Л14. Групова психопрофілактика.
    • ЛЗ14. Психологічна готовність дітей до школи. 
    • СРЗ. К. РГР
  • 15 тиждень 
    • Л15. Робота психолога з батьками на батьківських зборах. 
    • ЛЗ15. Проективні методики у роботі з дітьми різних вікових категорій.
    • МК№2 СРЗ. К. РГР

 

Індивідуальна робота

Мета РГР: Розрахунково-графічна Робота це індивідуальне завдання, яке має мету поглиблення, узагальнення та закріплення отриманих знань и навичок в оволодінні методами групової роботи з дітьми и підлітками. 

  • 1тиждень  Вибір тем розрахунково-графічних робіт з дисципліни «Групова  робота з дітьми та підлітками». Знайомство з вимогами до виконання та захисту розрахунково-графічних робіт.
  • 2-5тижні Написання теоретичного Розділу 1.
  • 6-10 тижні Виконання досліджень у сфері психології відповідно до обраних тем. 
  • Написання практичного Розділу 2.
  • 11-14 тижні Надання інтерпретацій отриманих результатів і відповідних рекомендацій. 
  • 15 тиждень Захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 90 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 30 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин;
  • виконання розрахунково-графічної роботи – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контрою за успішністю і якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожен модуль оцінюється у 50 балів. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна контрольна робота № 1 складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (2 відкритих питання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання  практичної частини оцінюється в 5 (повна відповідь – 2,5 бала за кожне відкрите питання). Модульна контрольна робота № 2 складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини  (2 відкритих питання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання  практичної частини оцінюється в 5 (повна відповідь – 2,5 бала за кожне відкрите питання). 

Кожен модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ЛЗ1. Оцінка за виконання – 2 бала (1 тиждень).
  • ЛЗ2. Оцінка за виконання – 3 бала (2 тиждень).
  • ЛЗ3. Оцінка за виконання – 3 бала (3 тиждень).
  • ЛЗ4. Оцінка за виконання – 3 бала (4 тиждень).
  • ЛЗ5. Оцінка за виконання – 3 бала (5 тиждень).
  • ЛЗ6. Оцінка за виконання – 3 бала (6 тиждень).
  • ЛЗ7. Оцінка за виконання – 3 бала (7 тиждень).
  • Виконання РГР – 5 балів.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 25 балів (7 тиждень). Перездача можлива протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛЗ8. Оцінка за виконання – 4 бала (8 тиждень).
  • ЛЗ9. Оцінка за виконання – 3 бала (9 тиждень).
  • ЛЗ10. Оцінка за виконання – 3 бала (10 тиждень).
  • ЛЗ11. Оцінка за виконання – 2 бала (11 тиждень).
  • ЛЗ12. Оцінка за виконання – 2 бала (12 тиждень).
  • ЛЗ13. Оцінка за виконання – 2 бала (13 тиждень).
  • ЛЗ14. Оцінка за виконання – 2 бала (14 тиждень).
  • ЛЗ15. Оцінка за виконання – 2 бала (15 тиждень).
  • Виконання РГР – 5 балів.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень).

Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. Білет до якого складається з теоретичної  частини и практичного завдання. Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Перескладання модулів здійснюється – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання МКР забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.