Психологія сімейних відносин

ID: 8038
Вибіркова дисципліна
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у майбутніх психологів адекватного представлення щодо предмета і завдань психології сімейних відносин на сучасному етапі, її основних напрямках та можливостях практичного використання у процесі роботи з сім’єю як системи, що може складатися з таких підсистем як подружня, дитяча, батьківсько-дитяча, і гендерна; уміння проводити багаторівневий аналіз родини та її проблем, давати оцінку ефективності сімейної терапії в процесі та по її завершенню. 

Завдання дисципліни:
  • сформувати вміння опанування знаннями про систематизоване оглядове уявлення шодо еволюції сімейних стосунків, показати характерні ознаки і особливості життєвого цикла родини;
  • сприяти опануванню ролі сім’ї у формуванні особистості, організації і динаміці сімейних стосунків, психологічному кліматі родини;
  • розвивати навички ефективної психокорекційної роботи з сім’єю, вміння здійснювати підбір психодіагностичних методик для різних сфер сімейного консультування. 

 

Основні результати навчання 

  • Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. 
  • Мати навички взаємодії з іншими людьми, уміння роботи в групах. 
  • Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз, сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури. 
  • Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації;
  • З – залік – підсумковий контроль здійснюється у формі заліку.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Проблематика психологічних досліджень сім’ї і сімейних відносин.
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Історичний нарис становлення психології сім’ї.
    • ПЗ1. Проблеми сімейних стосунків у сучасній психології.
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Cім’я і шлюб в історії суспільства: якісна та кількісна еволюція сімейних відносин.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Нетрадиційні сім’ї.
    • ПЗ2. Рольова гра «Порівняння традиційних та альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин».
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Сучасна українська сім’я: модель, категорії, особливості.
    • ПЗ3. Семінар-тренінг «Сім’я і шлюб в історії суспільства».
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Функціонально-рольова структура сімейних відносин.
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Динаміка сімейних відносин та періодизація сімейного життя.
    • ПЗ4. Феномен кохання: його джерела та стилі.
    • МКР1.СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Феномен кохання: його типологія, джерела і стилі.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Причини негативного відношення до себе і до сімейного життя.
    • ПЗ5. Тренінг «Профілактика конфліктів подружжя».
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Профілі шлюбу, типи подружніх стосунків і їх детермінанти.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Проблеми дитячо-батьківських відносин і благополуччя дитини в сім’ї.
    • ПЗ6. Розподіл ролей в родині, проблема влади та її вирішення.
    • СРС. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Психологія сексуальності.
    • СРС. К. 
  • 14 тиждень
    • Л14. Підготовка молоді до сімейного життя.
    • ПЗ7. Проблематика статевих стосунків та сексуальні розлади.
    • СРС. К. 
  • 15 тиждень
    • Л15. Процеси розпаду і дестабілізації сімейних відносин.
    • ПЗ8. Cімейне психодіагностичне консультування. Обговорення кейсів для розпізнавання основних психологічних синдромів.
    • МКР2. СРС. К.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 44 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 20 годин;
  • виконання творчого проекту – 9 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та творчу роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за її бездоганне виконання становить 20 балів. Модульна робота складається з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ЛЗ1. Оцінка за виконання – 5 балів (1 тиждень).
  • ЛЗ3. Оцінка за виконання – 10 балів (3 тиждень).
  • ЛЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (5 тиждень).
  • ЛЗ7. Оцінка за виконання – 10 балів (7 тиждень).
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛЗ9. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень).
  • ЛЗ11. Оцінка за виконання – 5 балів (11 тиждень).
  • ЛЗ13. Оцінка за виконання – 5 балів (13 тиждень).
  • ЛЗ15. Оцінка за виконання – 5 балів (15 тиждень).

Творчий проект. Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень). Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.
Під час Л, ПЗ, МКР, З користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.