Технології проектування, прогнозування та моделювання в соціальній сфері

ID: 8497
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2018.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: формування системи знань з методології та методики прогнозної  та проективної діяльностей в соціальній сфері, ролі моделювання в процесі здійснення соціального прогнозу та розробки соціального проекту; здатності  прогнозувати перебіг різних соціальних процесів; розробляти та впроваджувати соціальні проекти та програми, що направлені на поліпшення якості життя різних категорії клієнтів соціальної роботи.
Завдання дисципліни:  сформувати у студентів цілісне уявлення про місце, роль та специфіку соціального прогнозування, проектування та моделювання як видів діяльності;
навчити студентів своєчасно виявити нову соціальну проблему,  проаналізувати тенденцію її розвитку, зробити прогноз на певний період, попередження і запропонувати заходи в формі соціального проекту за рішенням конкретної проблеми; причепити студентам навички здійснювати соціальний прогноз, розробляти модель та проект, презентувати результати, проводити експертизу соціальних проектів, визначати індикатори оцінки ефективності соціально-прогнозної та соціально-проектної діяльності; 
розвивати творчі  здібності студентів, здатність до інновації.

Основні результати навчання

Навички спілкування, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та хоча б однією із поширених європейських мов.
Уміння використовувати знання методів обробки інформації та комунікативних технологій при вирішенні професійних завдань (управління інформацією).
Уміти виявляти та залучати ресурси особистості, соціальної групи та громади для виконання завдань професійної діяльності. 
Мати базові знання про технології, методи соціальної роботи та соціально-психологічної допомоги.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота студента; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації; РГР – розрахунково-графічна робота.
 
 
Тематика та види навчальних занять.
 
1 тиждень. 
Л1. Основні поняття, принципи і специфіка соціального прогнозування.
ПЗ1. Об’єкт та суб’єкт соціального прогнозування.
СРЗ, К

2 тиждень
Л2. Концептуальні підходи щодо соціального прогнозування
ПЗ2. Діяльність Римського клубу.
СРЗ, К

3 тиждень  
Л3. Технологія розробки соціальних прогнозів.
ПЗ3. Стадії розробки соціальних прогнозів.
СРЗ, К

4 тиждень
Л4. Класифікація видів прогнозу. 
ПЗ4. Особливості пошукового та нормативного прогнозів.
СРЗ, К

5 тиждень
Л5. Формалізовані та інтуїтивні методи соціального прогнозування. 
ПЗ5. Соціальний прогноз з використанням методу екстраполяції.
СРЗ, К

6 тиждень
Л6. Ефективність і надійність прогнозів в соціальній сфері.
ПЗ6. Верифікація прогнозів. 
СРЗ, К

7 тиждень.
Л7. Специфіка моделювання в соціальній сфері. 
ПЗ7. Принципи моделювання.
СРЗ, К, РГР – 1 етап

8 тиждень. 
Л8. Класифікація соціальних моделей.
ПЗ8.Статистичні та динамічні моделі: модель чорного ящику, складу, структури.
МКР1, К
9 тиждень
Л9. Методологічна та методична основа моделювання. 
ПЗ9. Життєвий цикл системи, що моделюється.
СРЗ, К

10 тиждень.
Л10. Комп’ютерне моделювання соціальних процесів. 
ПЗ10. Візуальне середовище комп’ютерного моделювання.
СРЗ, К

11 тиждень. 
Л11. Методологічні підходи щодо соціального проектування.
ПЗ11. Об’єктивні та суб’єктивні умови розробки соціальних проектів.
СРЗ, К

12 тиждень
Л12. Методи та форми соціального проектування.
ПЗ12.Мозкова атака та методика асоціації.
СРЗ, К, РГР – 2 етап

13 тиждень. 
Л13. Технологія розробки та реалізації соціального проекту.
ПЗ13.Методика розробки проблемно-цільового ромбу в практиці соціального проектування.
СРЗ,К, РГР – 3 етап

14 тиждень
Л14. Експертиза соціальних проектів на конкурс.
ПЗ14. Експертиза соціальних проектів за методом Делфі.
СРЗ, К РГР – 4 етап

15 тиждень.
Л15. Методи управління соціальним проектом.
ПЗ15. Функціональна та матрична структури управління проектом.
СРЗ, МКР 2
 
 
Індивідуальна робота
 
Виконується РГР з теми «Проектування заходів соціальної, соціально - психологічної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної роботи.
Мета РГР: набуття здатності до визначення соціальних проблем та пропонувати шляхи їх розв’язання на засадах проектної діяльності.
1 етап (1-7 тижні): отримання завдання; написання теоретичної частини 1 «Теоретичне обґрунтування проблем клієнтів соціальної роботи».
2 етап (8-12 тижні): написання практичної частини 2 «Проект/програма профілактичних та просвітницьких дій, заходів соціальної та соціально-психологічної допомоги різним категоріям клієнтів соціальної роботи».
3 етап (13 тиждень): остаточне оформлення розрахунково-графічної роботи.
4 етап (14 тиждень): захист РГР.
Самостійна робота 

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: підготовка до лекційних занять – 5 годин;  підготовка до практичних занять та виконання практичних завдань – 10 годин;  виконання РГР – 15 годин

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 відкритих запитання) та практичної частини (2 завдання). Відкриті питання оцінюються максимально в 3 балів кожне. Сумарна оцінка складає 6 балів. Правильне виконання   практичних завдань 1 та 2 оцінюється  у 10 та 4 бали відповідно. Якісне виконання теоретичної частини РГР: повнота літературного огляду, наявність авторського аналізу літературних джерел, грамотність цитування – 5 балів; правильно оформлена проектна заявка, надано обґрунтування проекту, описані заходи, визначені ресурси та загрози реалізації проекту - 5 балів. Публічний захист РГР – 5 балів. Максимальна оцінка за виконання РГР – 15 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
Семестровий  модуль  № 1
ПЗ1. Оцінка за виконання – 3 бали (1 тиждень).
ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
ПЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
ПЗ4. Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень).
ПЗ5. Оцінка за виконання – 4 бали (5 тиждень).
ПЗ6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
ПЗ8. Оцінка за виконання – 3 бали (8 тиждень).
РГР.  Оцінка за виконання 1-го розділу – 5 балів (7 тиждень).
МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий  модуль  № 2
ПЗ9.   Оцінка за виконання – 3 бали (9 тиждень).
ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бали (10 тиждень).
ПЗ11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень).
ПЗ12. Оцінка за виконання – 3 бали (12 тиждень).
ПЗ13. Оцінка за виконання – 3 бали (13 тиждень).
ПЗ14. Оцінка за виконання – 3 бали (14 тиждень).
ПЗ15. Оцінка за виконання – 2 бали (15 тиждень).
РГР.  Оцінка за виконання 2-го розділу  та публічний захист – 10 балів (14 тиждень).
МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

Умови допуску до підсумкового контролю 

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.
 
 
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається. 
 
Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання модулів, заліку – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання МКР забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.