Обчислювальна техніка і програмування

ID: 6300
Elective discipline
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
5.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
канд. фіз.-мат. наук, доцент, Андріянов О.В.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних занять (денна форма навчання); 4 години лекційних занять, 4 години лабораторних занять (заочна форма навчання) .

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

надбання здобувачам знань, вмінь та навичок з організації баз даних та знань, ознайомлення з сучасними технологіями і перспективами у цій галузі знань.

Завдання дисципліни:
  • вивчення сучасних моделей організації баз даних та знань;набуття уявлення про концептуальні, логічні та фізичні моделі баз даних;вивчення синтаксичних особливостей мови запитів та пошуку інформації з їхньою допомогою;
  • вивчення методів і технологій обробки інформації баз даних;
  • набуття уявлення про принципи розробки баз даних, стратегії забезпечення цілісності даних та захист баз даних;
  • вивчення основ стратегії отримання знань.

 

Основні результати навчання

Уміти використовувати знання методів обробки інформації та комунікаційних технології. Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. Уміти організовувати діяльність роботи команди та ефективно управляти часом. Вміти використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, застосовувати це в презентаціях, есе та дипломній роботі.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛЗ – лабораторні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • Кз – самостійні контрольні завдання;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Основні поняття баз даних.
    • ЛЗ1. Створення таблиць і використання форм для введення й редагування даних.
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Поняття про моделювання даних.
    • ЛЗ2. Проектування багатотабличних баз даних. Майстри таблиць і форм.
    • РГР. Початок 1 етапу.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Базові поняття реляційних баз даних.
    • ЛЗ3. Проектування багатотабличних баз даних.
    • Кз1. Побудувати концептуальну модель заданої предметної області.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Функціональні залежності.
    • ЛЗ4. Підлеглі форми. Форматування форм.
    • РГР. Початок 2 етапу.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Історія мови SQL та огляд її можливостей.
    • ЛЗ5. Вибірка даних з таблиць за допомогою запитів.
    • Кз2. Побудувати логічну модель заданої предметної області.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Операції над схемою бази даних.
    • ЛЗ6. Побудова звітів.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Вибирання даних.
    • ЛЗ7. Створення кнопок управління й кнопкових форм.
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Аналіз предметної області як перший етап проектування баз даних.
    • ЛЗ8. Використання кнопок управління для переходу з одного рівня Меню в інший. Оформлення Меню для роботи з базою.
    • МКР1, СРЗ. К.
  • 9 тиждень
    • Л9. Фізична організація баз даних.
    • ЛЗ9. Запити на мові SQL. Частина 1.
    • РГР. Початок 3 етапу.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Захист даних.
    • ЛЗ10. Запити на мові SQL. Частина 2.
    • Кз3. Імпорт та експорт даних в СКБД.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Відкриті системи. 
    • ЛЗ11. Підзапити на мові SQL.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Розподілені та паралельні системи баз даних.
    • ЛЗ12. Операції агрегування в SQL.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Дедуктивні аксіоми. Об’єктно-орієнтовані моделі даних. Веб та Інтернет.
    • ЛЗ13. Операції модифікації баз даних.
    • Кз4. Створення макросів в середовищі Microsoft Access.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14.Теоретичні аспекти отримання знань.
    • ЛЗ14. Обмеження.
    • РГР. Початок 4 етапу.
    • СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Продукційна модель. Машина виведення. 
    • ЛЗ15. Обмеження «загального виду» та тригери.
    • МКР2, СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота

Тематика розрахунково-графічних робіт:

  • Розробка бази даних «Авіаквитки».
  • Розробка бази даних «Агентство з працевлаштування».
  • Розробка бази даних «Архів».
  • Розробка бази даних «Бібліотека».
  • Розробка бази даних «Відділ кадрів».
  • Розробка бази даних «Готельне господарство».
  • Розробка бази даних «Дитячі щеплення».
  • Розробка бази даних «Капітальний ремонт автомобілів».
  • Розробка бази даних «Кафедра».
  • Розробка бази даних «Квітництво».
  • Розробка бази даних «Мерія».
  • Розробка бази даних «Металопластикові вікна».
  • Розробка бази даних «Навчальні плани».
  • Розробка бази даних «Нарахування зарплати».
  • Розробка бази даних «Оптова база господарчих товарів»
  • Розробка бази даних «Оптовий склад оргтехніки».
  • Розробка бази даних «Оренда приміщень».
  • Розробка бази даних «Поліклініка».
  • Розробка бази даних «Реєстр акцій».
  • Розробка бази даних «Рекламне агентство».
  • Розробка бази даних «Нерухомість».
  • Розробка бази даних «Розклад занять у школі».
  • Розробка бази даних «Скачки».
  • Розробка бази даних «Страхова компанія».
  • Розробка бази даних «Твори мистецтва».
  • Розробка бази даних «Телепрограма».
  • Розробка бази даних «Туристичне агентство».
  • Розробка бази даних «Успішність студентів».
  • Розробка бази даних «Фітнес клуб».
  • Розробка бази даних «Футбольний чемпіонат».

Виконання розрахунково-графічної роботи складається з 4 етапів: 

  • 2-3 тижні - етап 1 - вибір та затвердження теми, вибір інформації про сутності предметної області, складання плану роботи.
  • 4-8 тижні - етап 2 - обговорення теми, концептуальне проектування бази даних, побудова моделі «сутність-зв'язок»: вибір множин сутностей і зв'язків між ними, підготовка чорнового варіанту розрахунково-графічної роботи.
  • 9-13 тижні - етап 3 - вибір системи управління базами даних, створення таблиць, форм, запитів, звітів і додатки баз даних, отримання відгуку наукового керівника, редагування пояснювальної записки і підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 14-15 тижні - етап 4 - публічний захист.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 90 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до лабораторних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 30 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять або / та лабораторних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у 50 балів. 

Модульні контрольні роботи виконуються в письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 питання) і практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання завдання оцінюється в 6 балів.

Семестровий модуль 1

  • Кз1. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 3 тиждень.
  • Кз2. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 5 тиждень.
  • Накопичувальна частина – 16 балів.
  • РГР (етап 1). Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 3 тиждень.
  • РГР (етап 2). Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 8 тиждень.
  • Модульна контрольна робота – 26 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль 2

  • Кз3. Оцінка за виконання – 2 бали.Термін надання – 10 тиждень.
  • Кз4. Оцінка за виконання – 2 бали.Термін надання – 13 тиждень.
  • Накопичувальна частина – 14 балів.
  • РГР (етап 3). Оцінка за виконання – 3 бали. Термін надання – 13 тиждень.
  • РГР (етап 4). Оцінка за виконання – 3 бали. Термін надання та захист – 15 тиждень. 
  • Модульна контрольна робота – 26 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (4 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань відвідувати консультації викладача. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Індивідуальна робота, яку виконано після встановлених викладачем термінів, вважається «не зарахованою» та оцінюється, відповідно, на оцінку «0».

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ЛЗ, МКР та екзамену користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та екзамену з дисципліни.