Математичні основи інформаційної діяльності

ID: 6908
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
6.00.
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
д. пед. н., доц. Чурсін М. М.
Number of classroom classes: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

ознайомлення з основами математичного апарату та формування у здобувачів базових знань щодо його застосування, необхідного для вивчення спеціальних дисциплін в межах бакалаврської підготовки за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», а також розвиток наукового світогляду.

Завдання дисципліни:
  • формування у здобувачів наукового світогляду, уявлень про ідеї та методи математики, її ролі у пізнанні дійсності, усвідомлення математичних знань як невід’ємної складової загальної культури людини, необхідної умови повноцінного життя в сучасному суспільстві; стійкої мотивації до навчання;     
  • оволодіння здобувачами мовою математики в усній та письмовій формах, системою математичних знань, навичок і умінь, потрібних у повсякденному житті та майбутній професійній діяльності, достатніх для успішного оволодіння іншими освітніми компонентами та забезпечення неперервності освіти; інтелектуальний розвиток особистості, передусім розвиток у здобувачів логічного мислення і просторової уяви, алгоритмічної, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції.

Основні результати навчання

Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням.

Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем.

Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення.

Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді.

Демонструвати розуміння основних методів інформаційного аналізу і синтезу (бібліографічного опису, предметизації, систематизації, анотування, реферування).

Демонструвати знання та розуміння математичних основ інформаційної діяльності при вирішенні практичних завдань професійної сфери.

 

Кількість аудиторних занять

30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Числова система 
    • ПЗ1. Побудова комплексної площини
    • СРЗ. К. РГР початок етапу 1.
  • 2 тиждень
    • Л2. Комбінаторика 
    • ПЗ2. Перестановки та розміщення без повторень та з повтореннями
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    •  Л3. Теорія ймовірностей 
    • ПЗ3. Властивості ймовірності. Випадкові числа
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Випадкова величина
    • ПЗ 4. Розподіл випадкової величини. Математичне очікування
    • СРЗ. К. РГР початок етапу 2.
  • 5 тиждень
    • Л5. Множини і підмножини
    • ПЗ 5. Множини складені з інших множин. Булеан множини. Решітка. Декартовий добуток множин
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Основні операції над множинами. Логічні зв’язки
    • ПЗ 6. Логічні змінні. Таблиці істинності
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Логічні моделі тверджень
    • ПЗ 7. Закони теоретико-множинних і логічних операцій
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Теорія графів
    • ПЗ 8. Моделювання властивостей множин та заперечень
    • СРЗ. К. МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Топологія
    • ПЗ 9. Зображення графів, закономірності на графах
    • СРЗ. К. РГР початок етапу 3.
  • 10 тиждень
    • Л10. Методологічні основи моделювання
    • ПЗ 10. Двосторонні та односторонні поверхні
    • СРЗ. К. 
  • 11 тиждень
    • Л11. Математичне програмування: лінійне програмування
    • ПЗ 11. Загальна постановка задач лінійного програмування
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Математичне програмування: нелінійне та динамічне програмування
    • ПЗ 12. Нелінійне та динамічне програмування
    • СРЗ. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Моделі прийняття рішень
    • ПЗ 13. Класифікація задач прийняття рішень
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Перспективні напрямки в математичному моделюванні
    • ПЗ 14. Нечіткі множини. Елементи нечітких алгоритмів
    • СРЗ. К. РГР етап 4.
  • 15 тиждень
    • Л15. Теорія ігор
    • ПЗ 15. Класифікація ігор. Застосування деяких ігрових стратегій
    • СРЗ. К. МКР 2.

 
Індивідуальна робота

Виконується РГР.

Мета РГР: продемонструвати знання здобувача про основні досягнення математики на певному історичному етапі її розвитку та вміння застосовувати базові поняття вищої математики, для безпосереднього розв’язання типових задач щодо кількісних аспектів гуманітарних проблем.

РГР складається з теоретичної та розрахункової-графічної частини. Зміст пояснювальної записки та її обсяг, варіанти індивідуальних завдань для роботи, критерії оцінювання кожної частини роботи, необхідна література наведено в методичних вказівках щодо виконання розрахунково-графічної роботи.

Етапи виконання РГР: 

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження. 
  • 4-8 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка теоретичної частини пояснювальної записки РГР. 
  • 9-13 тиждень – етап 3 – розв’язання восьми типових задач теорії множин, теорії ймовірності, математичної логіки та теорії графів, побудова необхідних графіків. 
  • 14-15 тиждень – етап 4 – підготовка до захисту (презентація+доповідь), публічний захист.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – разом 60 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі.

Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу.

Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (4 запитання) та практичної частини (2 завдання).

Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 2 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 6 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 

(Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)

РГР(ч.1). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 3 тиждень.

РГР(ч.2). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 8 тиждень.

МКР1 – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.
 
Семестровий модуль 2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. Перескладання можливе протягом 9-10 тижня за розкладом консультацій.
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. Перескладання можливе протягом 10-11 тижня.
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. Перескладання можливе протягом 11-12 тижня.
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. Перескладання можливе протягом 12-13 тижня.
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. Перескладання можливе протягом 13-14 тижня.
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. Перескладання можливе протягом 14-15 тижня.
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 балів. Перескладання можливе протягом 15 тижня.

(Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)

РГР(ч.3). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання – 13 тиждень. 

РГР(ч.4). Оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.

МКР2 – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 25 балів максимум) та практичної частини (2 завдання – по 25 балів максимум).

аксимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.
 
Індивідуальна робота, яку виконано після встановлених викладачем термінів вважається «не зарахованою» та оцінюється, відповідно, на оцінку «0».
 
Виконаний не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета здобувача не оцінюється.
 
Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 
 
Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, Е користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.