Теорія соціальних комунікацій 2

ID: 7260
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Contains abstract work
Final form of control: 
Exam.
Number of classroom classes: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 16 годин – практичні заняття (денна форма). 4 аудиторні години – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма).

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

теоретична підготовка студентів у сфері соціальних комунікацій, що включає знання історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про журналістику, а також формування здатності застосовувати засвоєне у професійних практиках. 

Завдання дисципліни:
  • формування цілісного уявлення про систему соціальних комунікацій;
  • ознайомлення з історією і тенденціями розвитку соціальних комунікацій;
  • засвоєння базових понять із теорії соціальних комунікацій;
  • орієнтація у формах, видах і рівнях соціальних комунікацій;
  • розкриття завдань та функцій різних рівнів соціальних комунікацій;
  • розкриття суті комунікаційних потреб і їх ролі в соціалізації людини;
  • з’ясування ролі різних засобів передачі інформації;
  • демонстрація специфіки міжкультурних комунікацій;
  • засвоєння правил ефективної комунікації опанування способів подолання комунікативних бар’єрів. 

 

Основні результати навчання

Пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань.

Виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел.

Виокремлювати у виробничих ситуаціях факти, події, відомості, процеси, про які бракує знань, і розкривати способи та джерела здобування тих знань.

Оцінювати діяльність колег з точки зору зберігання та примноження суспільних і культурних цінностей і досягнень.

Передбачати реакцію аудиторії на інформаційний продукт або на інформаційні акції, зважаючи на положення й методи соціально-комунікаційних наук.

Використовувати необхідні знання й технології для виходу з кризових комунікаційних ситуацій на засадах толерантності, діалогу й співробітництва.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до заняття й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • РР – реферативна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації викладача.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л 16. Мова як засіб комунікації
    • СРС. К
  • 2 тиждень
    • Л 17. Невербальна комунікація
    • ПЗ 16. Мова як засіб комунікації
    • СРС. К. РР початок 1 етапу
  • 3 тиждень
    • Л 18. Міжкультурна комунікація 
    • СРС, К
  • 4 тиждень
    • Л 19. Форми міжкультурної комунікації 
    • ПЗ 17. Міжкультурна комунікація 
    • СРС. К. РР початок 2 етапу
  • 5 тиждень
    • Л 20. Комунікаційні потреби 
    • СРС. К
  • 6 тиждень
    • Л 21. Міжособистісні комунікації 
    • ПЗ 18. Форми міжкультурної комунікації
    • СРС. К
  • 7 тиждень
    • Л 22. Ефективність міжособистісних комунікацій 
    • СРС. К
  • 8 тиждень
    • Л 23. Комунікації в корпоративній діяльності 
    • ПЗ 19. Комунікаційні потреби
    • МКР 1. СРС. К
  • 9 тиждень
    • Л 24. Професійно орієнтовані публічні комунікації 
    • СРС. К
  • 10 тиждень
    • Л 25. Політичні комунікації 
    • ПЗ 20. Комунікації в корпоративній діяльності
    • СРС. К. РР початок 3 етапу
  • 11 тиждень
    • Л 26. Масова комунікація 
    • СРС. К
  • 12 тиждень
    • Л 27. Реклама як масова комунікація 
    • ПЗ 21. Масова комунікація 
    • СРС. К. РР початок 4 етапу
  • 13 тиждень
    • Л 28. Еволюція соціальних комунікацій (1 ч.) 
    • СРС. К
  • 14 тиждень
    • Л 14. Еволюція соціальних комунікацій (2ч.) 
    • ПЗ 22. Еволюція соціальних комунікацій
    • МКР 2. СРС. К
  • 15 тиждень
    • Л 30. Ретроспектива і перспектива теорій про соціальні комунікації 
    • ПЗ 23. Ретроспектива і перспектива теорій про соціальні комунікації . 
    • Захист РР. СРС. К

 

Індивідуальна робота

Виконується РР.

Мета РР – є підтвердження рівня опанування слухачами основних положень з обраної тематики, демонстрація знання відповідної літератури, вміння аналізувати матеріал, робити узагальнення та самостійні висновки. 

Тематика РР

  • сучасні тенденції розвитку масових комунікацій актуальні проблеми сучасних медіакомунікацій:
  • Розвиток наукових теорій про соціальні комунікації.
  • Проблема змісту в соціальних комунікаціях. 
  • Проблема розуміння в комунікаційному процесі.
  • Комунікаційні канали для передачі змістів. 
  • Медіатизовані і немедіатизовані суспільні комунікації.
  • Комунікаційні потреби: особистісні, групові, суспільні.
  • Форми комунікаційної діяльності: наслідування, діалог, управління.
  • Співпраця і конфлікт у соціальних комунікаціях.
  • Конфлікт як соціально-комунікаційне явище (оцінки, стадії і стратегії подолання, методи управління).
  • Маніпулятивні технології і прийоми в комунікації.
  • Профілактика маніпуляційного впливу та боротьба з ним. 
  • Роль соціальної памʼяті в соціальних комунікаціях. 
  • Культурна спадщина в соціальній пам’яті.
  • Мова як інструмент комунікації і засіб формування суспільства. 
  • Невербальна комунікація та її різновиди.
  • Взаємодія невербальної і вербальної комунікації.
  • Невербальна комунікація у вченні психологів К. Леонгарда і П.Екмана.
  • Проблема розуміння в комунікативному процесі.
  • Гра як комунікаційна дія.
  • Гра як нетворча комунікаційна дія.
  • Правда і брехня як характеристики комунікаційної діяльності. 
  • Специфіка міжособистісного спілкування.
  • Особливості сприйняття людьми один одного в процесі міжособистісної комунікації.
  • Процес формування першого враження.
  • Міжособистісні комунікацій та їх ефективність.
  • Кодекси успішного спілкування.
  • Структура комунікативної особистості.
  • Перше враження у процесі спілкування.
  • Роль комунікації в корпоративній діяльності.
  • Політична комунікація в сучасному світі.
  • Форми і жанри публічної комунікації.
  • Масова комунікація як різновид соціальної комунікації. 
  • Масова комунікація як соціальна інституція.
  • Поняття міжкультурні комунікації та їх зміст. 
  • Кроскультурна комунікація та її особливості.
  • Лінгвокульторологічні аспекти міжкультурної комунікації.
  • Невербальні аспекти міжкультурної комунікації.
  • Телевізійний серіал як комунікація
  • Жіночий роман як комунікація
  • Детектив як комунікація
  • Пісня як комунікація
  • Одеська пісня як комунікація
  • Театр як комунікація
  • Кіно як комунікація
  • Оперета як комунікація
  • Сучасний шлягер як комунікація
  • Телевізійні новини як комунікація
  • Прес-конференція як комунікація
  • Пропаганда як комунікація
  • Ворожіння як комунікація
  • Анекдот як комунікація
  • Мовчання як комунікація
  • Імідж політичного лідера як комунікація
  • Імідж політичної партії як комунікація
  • Імідж в шоу-бізнесі як комунікація
  • Імідж силових структур як комунікація
  • Демонстрація як комунікація
  • Імідж країни як комунікація

Етапи виконання РР

  • 2-3 тиждень Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 4-7 тижні Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8-12 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 13-15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 89 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних завдань – разом 36 годин;
  • виконання РР – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі освіти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. 

Семестровий модуль 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання практичних завдань 6 балів.
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання практичних завдань 6 балів.
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання практичних завдань 8 балів.
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • МКР1 – 20 балів (7 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів)
  • РР (ч.1– 2). Оцінка за виконання – 3 бали. Термін надання – до 7 тижня.

Семестровий модуль 2

  • ПЗ 5. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів.
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання практичних завдань 7 балів
  • МКР2 – 20 балів (15 тиждень)
  • РР (ч.2–4). Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання та захист – до 13 тижня.

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання по 20 балів) та практичної частини (1 завдання 40 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.