Теорія соціальних комунікацій 2

ID: 7445
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2019.
Number of ECTS credits: 
6.00.
Contains abstract work
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
к. філол. н., доц. Василенко О.П.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: теоретична підготовка студентів у сфері соціальних комунікацій, що включає знання природи і структури, тенденцій розвитку, сучасного стану, а також формування здатності застосовувати засвоєне в практичній діяльності.

Завдання дисципліни: формування цілісного уявлення про систему соціальних комунікацій; ознайомлення з історією і тенденціями розвитку соціальних комунікацій; розкриття завдань та функцій соціальних комунікацій; засвоєння основних понять комунікацій; орієнтація в різних видах і рівнях соціальних комунікацій; розкриття видів і суті комунікаційних потреб; показ ролі вербальних і невербальних засобів у процесі комунікації; отримання пропедевтичних знань про масові комунікації як різновид соціальних комунікацій; розкриття специфіки міжкультурних комунікацій. 

Основні результати навчання

Виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел.
Передбачати реакцію аудиторії на інформаційний продукт або на інформаційні акції, зважаючи на положення й методи соціально-комунікаційних наук.
Генерувати інформаційний контент за заданою темою з використанням доступних, а також обов’язкових джерел інформації.
Здійснювати пошукову діяльність, знаходити потрібні теми для журналістських матеріалів та розслідувань з урахуванням морально-етичних норм фахової діяльності.
Прогнозувати тенденції сучасного медійного ринку у процесі професійної діяльності.

Кількість аудиторних занять

30 годин – лекційні заняття; 46 годин – практичні заняття.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; РР – реферативна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.
 

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень
Л 16. Мова як засіб комунікації
Л 17. Невербальна комунікація 
СРЗ. К

2 тиждень
Л 18. Міжкультурна комунікація
ПЗ 17. Мова як засіб комунікації
ПЗ 18 Класифікації мов
СРЗ. К. РР початок  етапу 1

3 тиждень
Л 19. Форми міжкультурної комунікації
ПЗ 19 Форми міжкультурної комунікації
СРЗ, К

4 тиждень
Л 20. Комунікаційні потреби
ПЗ 20. Міжкультурна комунікація 
ПЗ 21. Кроскультурна комунікація
СРЗ. К. РР початок  етапу 2

5 тиждень
Л 21. Міжособистісні комунікації
ПЗ 22. Форми міжособистісної комунікації
СРЗ. К

6 тиждень
Л 22. Ефективність міжособистісних комунікацій
ПЗ 23. Форми міжкультурної комунікації
ПЗ 24.  Форми міжкультурної комунікації
СРЗ. К

7 тиждень
Л 23. Комунікації в корпоративній діяльності
ПЗ 25. Види корпоративної комунікації
СРЗ. К

8 тиждень
Л 24. Професійно орієнтовані публічні комунікації
ПЗ 26. Комунікаційні потреби
ПЗ 27. Класифікації комунікативних потреб
МКР 1. СРЗ. К

9 тиждень
Л 25. Політичні комунікації
ПЗ 28. Політичні комунікації в Україні
СРЗ. К

10 тиждень
Л 26. Масова комунікація
ПЗ 29. Комунікації в корпоративній діяльності
ПЗ 30. Правила корпоративної комунікації 
СРЗ. К РР початок  етапу 3

11 тиждень
Л 27. Реклама як масова комунікація
ПЗ 31. Види реклами.
СРЗ. К

12 тиждень
Л 28. Еволюція соціальних комунікацій (1 ч.)
ПЗ 32. Масова комунікація 
ПЗ 33. ЗМІ як інституції 
СРЗ. К

13 тиждень
Л 14. Еволюція соціальних комунікацій (2ч.)
ПЗ 34. Еволюція соціальних комунікацій (1 ч.)
СРЗ. К РР початок  етапу 4

14 тиждень
Л 30. Ретроспектива і перспектива теорій про соціальні комунікації 
ПЗ 35. Еволюція соціальних комунікацій (2 ч.)
ПЗ 36. Еволюція масових комунікацій (1 ч.).
МКР 2. СРЗ. К

15 тиждень
ПЗ 37. Ретроспектива теорій про соціальні комунікації. Захист РР
ПЗ 38. Перспектива теорій про соціальні комунікації. Захист РР
СРЗ. К

 
Індивідуальна робота

Виконується РР.
 
Мета РР – є підтвердження рівня опанування слухачами основних положень з обраної тематики, демонстрація знання відповідної літератури, вміння аналізувати матеріал, робити узагальнення та самостійні висновки. 

Тематика РР – сучасні тенденції розвитку масових комунікацій актуальні проблеми сучасних медіакомунікацій:
Розвиток наукових теорій про соціальні комунікації.
Проблема змісту в соціальних комунікаціях. 
Проблема розуміння в комунікаційному процесі.
Комунікаційні канали для передачі змістів. 
Медіатизовані і немедіатизовані суспільні комунікації.
Комунікаційні потреби: особистісні, групові, суспільні.
Форми комунікаційної діяльності: наслідування, діалог, управління.
Співпраця і конфлікт у соціальних комунікаціях.
Конфлікт як соціально-комунікаційне явище (оцінки, стадії і стратегії подолання, методи управління).
Маніпулятивні технології і прийоми в комунікації.
Профілактика маніпуляційного впливу та боротьба з ним. 
Роль соціальної памʼяті в соціальних комунікаціях. 
Культурна спадщина в соціальній пам’яті.
Мова як інструмент комунікації і засіб формування суспільства. 
Невербальна комунікація та її різновиди.
Взаємодія невербальної і вербальної комунікації.
Невербальна комунікація у вченні психологів К. Леонгарда і П.Екмана.
Проблема розуміння в комунікативному процесі.
Гра як комунікаційна дія.
Гра як нетворча комунікаційна дія.
Правда і брехня як характеристики комунікаційної діяльності. 
Специфіка міжособистісного спілкування.
Особливості сприйняття людьми один одного в процесі міжособистісної комунікації.
Процес формування першого враження.
Міжособистісні комунікацій та їх ефективність.
Кодекси успішного спілкування.
Структура комунікативної особистості.
Перше враження у процесі спілкування.
Роль комунікації в корпоративній діяльності.
Політична комунікація в сучасному світі.
Форми і жанри публічної комунікації.
Масова комунікація як різновид соціальної комунікації. 
Масова комунікація як соціальна інституція.
Поняття міжкультурні комунікації та їх зміст. 
Кроскультурна комунікація та її особливості.
Лінгвокульторологічні аспекти міжкультурної комунікації.
Невербальні аспекти міжкультурної комунікації.
Телевізійний серіал як комунікація
Жіночий роман як комунікація
Детектив як комунікація
Пісня як комунікація
Одеська пісня як комунікація
Театр як комунікація
Кіно як комунікація
Оперета як комунікація
Сучасний шлягер як комунікація
Телевізійні новини як комунікація
Прес-конференція як комунікація
Пропаганда як комунікація
Ворожіння як комунікація
Анекдот як комунікація
Мовчання як комунікація
Імідж політичного лідера як комунікація
Імідж політичної партії як комунікація
Імідж в шоу-бізнесі як комунікація
Імідж силових структур як комунікація
Демонстрація як комунікація
Імідж країни як комунікація

Етапи виконання РР
 2-3 тиждень 
Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
4-7 тижні 
Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
8-12 тижні
Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
13-15 тиждень
Захист роботи.

Самостійна робота

Самостійна робота складає 105 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 18 годин;
2) підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних завдань – разом 49 годин;
3) виконання РР – 8 годин;
4) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1
ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 8. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 9. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 10. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 11. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 12. Оцінка за виконання – 1 бал. 
(Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
МКР1 – 25 балів (8 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2
ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 15. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 16. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 17. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 18. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 19. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 20. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 21. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 22. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 23. Оцінка за виконання – 1 бал. 
(Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 30 балів максимум) та практичної частини (1 завдання – 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

 
Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання екзамену з дисципліни.