Анотація навчальної дисципліни
Мета дисципліни:
формування у майбутніх бакалаврів комплексу знань з основ метрології, організації мет-рологічного забезпечення в Україні і стандартизації а також здобуття практичних навичок в організації та проведенні та обробці результатів вимірювань.
Завдання дисципліни:
вивчення основних положень що до організації метрологічної служби України;
вивчення основних понять метрології; вивчення типів похибок та їхніх характеристик;
вивчення основних видів оцінювання значень фізичних величин;
вивчення методів обробки результатів спостережень;
вивчення основних характеристик засобів вимірювань та принципів їх вибору;
вивчення основних положень теорії метрологічної надійності засобів вимірювань;
вивчення основних положень державної системи стандартизації України;
придбання навиків обробки результатів вимірювань.
Основні результати навчання
Вміти демонструвати навички проведення експериментальних досліджень, пов'язаних з про-фесійною діяльністю; вдосконалювати методики вимірювання; контролювати достовірність отриманих результатів; вміти систематизувати та аналізувати дані, отримані експеримента-льним шляхом.
Уміти застосувати основні положення стандартизації, засоби вимірювальної й обчислюваль-ної техніки; технічно та метрологічно правильно вибрати метод виміру й вимірювальну апа-ратуру; пояснити фізичні процеси, що протікають у вимірювальних приладах; проводити аналіз результатів вимірів і їхню статистичну обробку.
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
Л – лекційні заняття; ЛР – лабораторні роботи; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації; РГР – розрахунково-графічна робота.
Тематика та види навчальних занять.
1 тиждень.
Л 1. Предмет і задачи дисципліни. Нормативно-правові основи метрології. Основні поняття і визначення метрології. Структурна організація метрологічної служби України. Системи фізичних величин.
ЛР 1 – Точкові оцінки. Дослідження впливу об’єму вибірки на результати оцінювання.
2 тиждень.
Л 2. Види і методи вимірювань
СРЗ, К
3 тиждень.
Л 3. Компоненти і етапи процесу вимірювання. Причини появи похибок вимірювань. Класи-фікація похибок вимірювань.
ЛР 2 – Інтервальні оцінки. Дослідження впливу довірчої ймовірності та числа вимірювань на результати оцінювання.
СРЗ, К.
4 тиждень.
Л 4. Визначення значення фізичної величини як задача оцінювання.
СРЗ, К.
5 тиждень.
Л 5. Основні етапи і принципи обробки результатів багаторазових прямих і опосередкованих вимірювань
ЛР 3 – Дослідження впливу грубих помилок на результати точкових оцінок.
СРЗ, К.
6 тиждень.
Л 6. Обробка результатів багаторазових прямих вимірювань при наявності промахів і грубих помилок
СРЗ, К.
7 тиждень.
Л 7. Способи виявлення, оцінювання і виключення систематичних похибок.
ЛР 4 – Дослідження впливу грубих помилок на результати інтервальних оцінок
СРЗ, К.
8 тиждень.
Л 8. Засоби вимірювань. Класифікація засобів вимірювань
СРЗ, К.
МКР 1.
9 тиждень.
Л 9. Характеристики засобів вимірювань. Класи точності
ЛР 5 – Визначення точкової оцінки за результатами багаторазових вимірювань, які мають груби помилки.
СРЗ, К.
10 тиждень.
Л 10. Цифрові засоби вимірювань. Загальні положення. Метрологічні характеристики цифро-вих засобів вимірювань
СРЗ, К.
11 тиждень.
Л 11. Основні поняття теорії метрологічної надійності
ЛР 6 – Визначення інтервальної оцінки вимірюваної величини за результатами багаторазових вимірювань, які мають груби помилки.
СРЗ, К.
12 тиждень.
Л 12. Вибір засобів вимірювань. Загальні положення. Поняття про випробування й контроль.
СРЗ, К.
13 тиждень.
Л 13. Основні принципи вибору засобів вимірювань.
ЛР 7 – Опрацювання результатів нерівноточних вимірювань.
СРЗ, К.
14 тиждень.
Л 14. Основні положення стандартизації.
СРЗ, К.
15 тиждень.
Л15. Національна та міжнародна стандартизація. Міжнародні метрологічні організації
ЛР 8 – Опрацювання результатів опосередкованих вимірювань.
СРЗ, К.
МКР2.
Індивідуальна робота
Виконання РГР.
Мета РГР:
розвиток навичок практичного застосування знань з обробки результатів вимірювань; точко-вого та інтервального оцінювання; оволодіння навичками обробки нерівноточних та опосе-редкованих результатів вимірювань; дослідження впливу грубих похибок на результати обро-бки вимірювань та методів захисту від їх впливу; удосконалення вмінь по використанню ЕОМ для рішення задач обробки багаторазових вимірювань; практичного використання до-відкової літератури.
1-7 тижні
Отримання завдання. Побудова гістограми та визначення закону розподілу результатів вимі-рювань. Обробка результатів багаторазових вимірювань. Дослідження характеристик точко-вих оцінок значень фізичної величини.
8-14 тижні
Обробка результатів багаторазових вимірювань. Дослідження характеристик інтервальних оцінок значень фізичної величини. Розрахунок знчення фізичної величини зурахванням нері-вноточності результатів вимірювань. Опосередковані вимірювання.
15 тиждень
Захист роботи
Самостійна робота
*
Самостійна робота складає 44 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних ро-біт:
1) підготовка до лекційних занять – 15 годин;
2) підготовка до лабораторних занять – 14 годин;
3) виконання РГР – 15 годин.
*
Процедура оцінювання
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є нако-пичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня нав-чальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують РГР та 2 модульні контрольні роботи.
Модульні контрольні роботи №1, №2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за їх бездоганне виконання становить 30 балів (у формі теоретичних питань та практичного завдання). Правильна відповідь на всі питання теоретичної частини робот оцінюється в 25 ба-лів.
Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів.
Семестровий модуль № 1
ЛР 1. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 1 тиждень.
ЛР 2. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 3 тиждень.
ЛР 3. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 5 тиждень.
ЛР 4. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 7 тиждень.
РГР(ч.1). Оцінка за виконання – 12 балів. Термін надання – 8 тиждень.
МКР1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протя-гом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
ЛР 5. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 9 тиждень.
ЛР 6. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 11 тиждень.
ЛР 7. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 13 тиждень.
ЛР 8. Оцінка за виконання – 2 бали. Термін надання – 15 тиждень.
РГР(ч.2). Оцінка за виконання – 12 балів. Термін надання – 15 тиждень.
МКР2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 ба-лів.
Підсумковим контролем з дисципліни є залік.
Умови допуску до підсумкового контролю
Залікова оцінка з навчальної дисципліни виставляється після закінчення її вивчення
за сумарними результатами поточного контролю (першого та другого семестрових модульних контролів). До модульної контрольної роботи №1 (МКР1) допускаються всі здобувачі вищої освіти. До модульної контрольної роботи №2 (МКР2) допускаються тільки ті здобувачі, яким зараховано перший семестровий модуль та які виконали накопичувальну частину другого се-местрового модуля (не менш ніж на 60 %). Здобувачу вищої освіти перший семестровий мо-дуль зараховується, якщо за підсумками оцінювання МКР1 та накопичувальної частини він отримав 30 та більше балів. Якщо здобувач вищої освіти отримав недостатню кількість балів з навчальної дисципліни, він має право на перескладання дисципліни до початку наступного
навчального семестру.
Політика освітнього процесу
Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідніс-тю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи пи-тань відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесно-сті.
Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.