Основи метрології, стандартизації та вимірювання в електроніці 2

ID: 7726
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2018.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Final form of control: 
Test.
Teacher: 
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять; 14 годин лабораторних занять; 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у майбутніх бакалаврів  комплексу  знань  з принципів і методів проведення вимірювань фізичних величин,  а також  здобуття практичних навичок в організації, проведенні та обробці результатів вимірювань.  

Завдання дисципліни: 
  • вивчення основних елементів і вузлів вимірювальних засобів; 
  • вивчення структури і  принципів використання основних засобів вимірювань в  електроніці;  
  • придбання навиків використання вимірювальних засобів для вимірювання параметрів електричних сигналів і електронних засобів; 
  • ознайомлення з інноваційними технологіями вимірювання параметрів електричних сигналів і електронних засобів.

 

Основні результати навчання

  • Вміти розробляти технічні засоби для побудови та діагностування технічного стану електронних пристроїв та систем, організовувати та проводити плановий та позаплановий ремонт, налагодження та переналагодження електронного устаткування у відповідності до поточних вимог виробництва.
  • Вміти демонструвати навички проведення експериментальних досліджень, пов'язаних з професійною діяльністю; вдосконалювати методики вимірювання; контролювати достовірність отриманих результатів; вміти систематизувати та аналізувати дані, отримані експериментальним шляхом.
  • Уміти застосувати основні положення  стандартизації, засоби вимірювальної й обчислювальної техніки; технічно та метрологічно правильно вибрати метод виміру  й вимірювальну апаратуру; пояснити фізичні процеси, що протікають у вимірювальних приладах; проводити аналіз результатів вимірів і їхню статистичну обробку.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛР – лабораторні роботи;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять.

  • 1 тиждень. 
    • Л1. Об’єкти вимірювання в радіотехніці. Масштабні перетворювачі фізичних величин
    •  ПЗ1 – Розширення меж вимірювання вольтметрів і амперметрів
    • СРЗ, К
  • 2 тиждень. 
    • Л2.  Перетворювачі енергії – генератори сигналів. Перетворювачі аналогових  сигналів. 
    • ЛР 1 – Дослідження метрологічних характеристик вимірювачів постійної напруги.
    • СРЗ, К
  • 3 тиждень. 
    • Л3.  Аналогово-цифрові перетворювачі. Перетворювачі дискретних сигналів 
    • ПЗ2 – Дослідження впливу форми напруги розгортки на вигляд осцилограми
    • СРЗ, К
  • 4 тиждень. 
    • Л4. Аналогові перетворювачі відображення інформації 
    • ЛР 2 – Дослідження метрологічних характеристик генератора гармонічних сигналів.
    • СРЗ, К
  • 5 тиждень.
    • Л5. Цифрові перетворювачі відображення інформації 
    • ПЗ2 – Дослідження впливу форми напруги розгортки на вигляд осцилограми
    • СРЗ, К
  • 6 тиждень. 
    • Л6.  Основні відомості про особливості мікропроцесорної техніки 
    • ЛР 3 – Дослідження метрологічних характеристик аналогового осцилографа.
  • 7 тиждень. 
    • Л7. Метрологічні характеристики приладів, що містять мікропроцесорні системи  
    • ПЗ3 – Особливості роботи вимірювальних приладів електромеханічної системи
    • СРЗ, К
    • МКР1
  • 8 тиждень.
    • Л8. Вимірювання струму і напруги 
    • ЛР 3 – Дослідження метрологічних характеристик аналогового осцилографа.
    • СРЗ, К
  • 9 тиждень. 
    • Л9. Вимірювальні генератори  
    • ПЗ4 – Особливості роботи цифрових осцилографів
    • СРЗ, К
  • 10 тиждень. 
    • Л10. Аналогові осцилографи. 
    • ЛР 4 – Ознайомлення з інтерфейсом і принципами керування цифрового осцилографа.
    • СРЗ, К
  • 11 тиждень. 
    • Л11. Вимірювання за допомогою універсального осцилографа.  
    • ПЗ5 – Дослідження методів аналізу спектрів сигналів за з використанням перетворень Фур'є
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень. 
    • Л12.  Цифрові осцилографи і USB осцилографи 
    • ЛР 5 – Вимірювання параметрів сигналів за допомогою цифрового осцилографа
    • СРЗ, К
  • 13 тиждень. 
    • Л13. Вимірювання частоти. 
    • ПЗ6 – Розробка методики вимірювань параметрів електричних сигналів і фізичних величин
    • СРЗ, К
  • 14 тиждень. 
    • Л14. Вимірювання тимчасових характеристик сигналів 
    • ЛР 5 – Вимірювання параметрів сигналів за допомогою цифрового осцилографа
  • 15 тиждень.
    • Л15. Вимірювання спектрів сигналів  
    • ПЗ6 – Розробка методики вимірювань параметрів електричних сигналів і фізичних величин
    • СРЗ, К
    • МКР2.

 

Індивідуальна робота 

Не передбачена

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 7 годин;
  • підготовка до практичних занять – 8 годин

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних, лабораторних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи №1, №2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за їх бездоганне виконання становить 30 балів (у формі теоретичних питань та практичного завдання). Правильна відповідь на всі питання теоретичної частини робот оцінюється в 25 балів. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів.

Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів. 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 2 балів. Термін надання – 1 тиждень.
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 5 тиждень.
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 2 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • ЛР 1. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • ЛР 2. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 4 тиждень.
  • ЛР 3. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 8 тиждень
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 9 тиждень.
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 11 тиждень.
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 15 тиждень.
  • ЛР 4. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 10 тиждень
  • ЛР 5. Оцінка за виконання – 4 балів. Термін надання – 14 тиждень.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залікова оцінка з навчальної дисципліни виставляється після закінчення її вивчення за сумарними результатами поточного контролю (першого та другого семестрових модульних контролів). До модульної контрольної роботи №1 (МКР1) допускаються всі здобувачі вищої освіти. До модульної контрольної роботи №2 (МКР2) допускаються тільки ті здобувачі, яким зараховано перший семестровий модуль та які виконали накопичувальну частину другого семестрового модуля (не менш ніж на 60 %). Здобувачу вищої освіти перший семестровий модуль зараховується, якщо за підсумками оцінювання МКР1 та накопичувальної частини він отримав 30 та більше балів. Якщо здобувач вищої освіти отримав недостатню кількість балів з навчальної дисципліни, він має право на перескладання дисципліни до початку наступного навчального семестру.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».