Програмування та алгоритмічні мови

ID: 7761
Elective discipline
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
4.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 16 годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування комплексу знань і здобуття навичок щодо розробки компонентів прикладного програмного забезпечення за допомогою алгоритмічних мов. 

Завдання дисципліни: 
  • вивчення особливостей організації обчислювального процесу та структури апаратного і програмного забезпечення персонального комп’ютера;
  • вивчення теоретичних основ алгоритмізації та проектування прикладних програм;
  • оволодіння прийомами програмування алгоритмічною мовою Паскаль;
  • здобуття навичок тестування, налагоджування та документування програм відповідно з вимогами сучасної технології програмування.

 

Основні результати навчання

  • Знати склад апаратного та програмного забезпечення персонального комп’ютера, організацію взаємодії із користувачем. 
  • Вміти використовувати існуюче програмне забезпечення ПК для розрахунків, моделювання, представлення результатів в процесі розробки конструкторсько-технологічних рішень.
  • Знати і вміти виконати типові етапи вирішення інженерної задачі на комп’ютері з розробкою власного програмного забезпечення.
  • Знати основи алгоритмізації задач, вміти розробити алгоритм і програму мовою високого рівня.
  • Знати основи технології програмування на ПК, вміти провести тестування розробленого програмного забезпечення, запустити програму на виконання, провести аналіз отриманих результатів і зробити відповідні висновки.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • Лз – лабораторні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Операційні системи ПК. 
    • Лз1. Застосування текстового процесору (ч.1).
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Операційна система MS Windows. 
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Інтегрований пакет MS Office.
    • Лз2. Застосування текстового процесору (ч.2).
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. СУБД MS Access.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Апаратне забезпечення ПК.  
    • Лз3. Застосування табличного процесору (ч.1). 
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Мікропроцесори.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Інтерфейси та зовнішні пристрої.
    • Лз4. Застосування табличного процесору (ч.2).
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Мова програмування Паскаль. Загальні положення.
    • СРС. К.
    • МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Типи даних і основні операції мови Паскаль.
    • Лз5. Застосування СУБД (ч.1).
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Структура блока програми і консольний ввід-вивід у мові Паскаль.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Основні оператори мови Паскаль.
    • Лз6. Застосування СУБД (ч.2).
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Використання скалярних типів даних.
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Використання масивів даних і покажчиків.  
    • Лз7. Розробка програми мовою Паскаль (ч.1).
    • СРС. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Підпрограми.  
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Модулі.
    • Лз8. Розробка програми мовою Паскаль (ч.2).
    • СРС. К.
    • МКР2.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР: отримання навичок розробки, тестування, налагоджування і документування програми алгоритмічною мовою для вирішення прикладної задачі. 

  • 1–7 тижні Отримання завдання на розробку програми розрахунку топології плівкових резисторів для електронних інтегральних схем. Розробка програми обраною алгоритмічної мовою з врахуванням основних вимог технології програмування. Обов'язкове включення до програми наступних елементів: використання власних підпрограм (функцій); використання масивів даних; організація контролю вхідних даних; організація взаємодії з користувачем. 
  •  8–14 тижні Виконання тестування і налагоджування програми. Складання плану тестування з виконанням всіх його пунктів, включаючи підготовку тестового прикладу, його розрахунок вручну і на комп’ютері. Виявлення помилок в програмі і усування причин їх появи. Розробка стислого опису розробленої програми у вигляді інструкції користувача. Оформлення пояснювальної записки. Формулювання висновків по роботі.
  • 15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 74 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 30 годин;
  • підготовка до лабораторних занять – 29 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують РГР та 2 модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи №1 та №2 виконуються у письмовій формі з використанням контрольних запитань.  Максимальна оцінка за виконання роботи становить 30 балів. Модульна контрольна робота складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 7 балами, правильне розв’язання задачі оцінюється в 9 балів. 

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • Лз1…4. Оцінка за виконання двох лабораторних завдань – 10 балів (по 5 балів за кожне завдання). 
  • РГР (ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 8 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • Лз5…8. Оцінка за виконання двох лабораторних завдань – 10 балів (по 5 балів за кожне завдання). 
  • РГР (ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни за семестр – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Перескладання заліку організується за встановленим деканатом ІІБРТ розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на заліку відповідає оцінці «0».