Анотація навчальної дисципліни
Мета дисципліни
є надбання студентами знань з теоретичних і практичних основ комп'ютерного дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ (ІІУ ЕОТ) методами об’єктно-орієнтованих мов програмування, а також уміння застосовувати отримані знання і навички в практиці проектування ЕОТ.
Завдання дисципліни
- сформувати комплексне уявлення парадігми об’єктно-орієнтованого програмування як складову частину комп'ютерного дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ;
- усвідомити зв'язок інструментів комп’ютерного дизайну з вирішенням задач розробки нових конструкцій ЕОТ;
- розвити здібності формулювати фізичну задачу конструювання інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ класами, об'єктами, методами, інкапсуляцією, поліморфізмом та візуальними компонентами.
Основні результати навчання
- Уміти здійснювати об’єктно-орієнтований аналіз проектування та програмування комп'ютерного дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ;
- Уміти застосовувати мови об’єктно-орієнтованого програмування, мови опису інформаційних ресурсів, мови специфікацій, інструментальні засоби щодо проектування, створення та комп’ютерного дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ, його функцій і сервісів;
- Знати програмну реалізацію алгоритмів розв'язання задач комп’ютерного дизайну інформаційних інтерфейсів управління ЕОТ методами та інструментами системного і прикладного об’єктно-орієнтованого програмного забезпечення;
- Уміти застосовувати технології комп'ютерного дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ для розробки і оформлення конструкторської, технологічної, довідкової технічної документації та посібника користувача.
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
- Л – лекційні заняття;
- ЛЗ – лабораторні заняття;
- СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
- МКР – модульна контрольна робота;
- К – консультації.
Тематика та види навчальних занять
- 1 тиждень
- Л1. Вимоги до дизайну інформаційного інтерфейсу управління ЕОТ. Стиль інтерфейсу. Консольні та віконні додатки
- ЛЗ1. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ за допомогою структур.
- СРС. К.
- 2 тиждень
- Л2. Елементи віконного ІІУ ЕОТ. Вікна. Меню. Ввід і елементи управління. Візуальне проектування. Системна інтеграція.
- ЛЗ2. Реалізація інкапсуляції та поліморфізму в комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ за допомогою функцій-членів або методів.
- СРС. К.
- 3 тиждень
- Л3. Інтерфейс програмування прикладних додатків API. Суть, переваги, та недоліки. Типова програма.
- ЛЗ3. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ застосуванням функцій в структурах.
- СРС. К.
- 4 тиждень
- Л4. Створення головного вікна. Дані класу вікон. АРІ-функції підтримки вікон. Обробка повідомлень. АРІ-функції обробки повідомлень.
- ЛЗ4. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ за допомогою класів.
- СРС. К.
- 5 тиждень
- Л5. Головні і спливаючі меню. АРІ-функції підтримки меню. Файли опису ресурсів. АРІ-функції підтримки ресурсів. Діалогові вікна. АРІ-функції діалогового вікна.
- ЛЗ5. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ застосуванням функцій доступа до членів класу.
- СРС. К.
- 6 тиждень
- Л6. Функції вводу. АРІ-функції вводу. Смуги прокрутки. АРІ-функцій смуг прокрутки.
- ЛЗ6. Використання конструкторів і деструкторів у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- 7 тиждень
- Л7. Управління пам’яттю. Глобальна пам’ять. Віртуальна пам’ять. Куча. АРІ-функції управління пам’яттю.
- ЛЗ7. Реалізація успадкування в класі у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- 8 тиждень
- Л8. Архітектура і структура системного реєстру. Розміщення даних у системному реєстрі. Застосування таймерів. Лічильники монітору продуктивності. АРІ-функції таймерів.
- ЛЗ8. Зв’язок логічних елементів у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- МКР 1.
- 9 тиждень
- Л9. Об’єкти синхронізації і захист процесів. АРІ-функції управління процесами. Обробка помилок і виключень. Створення обробників помилок і виключень.
- ЛЗ9. Використання правил логічного висновку у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- 10 тиждень
- Л10. Інтерфейс графічних пристроїв. Ввід об’єктів до контексту пристроїв. АРІ-функції інтерфейсу графічних пристроїв.
- ЛЗ10. Реалізація слабкої типізація при створенні класів у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- 11 тиждень
- Л11. Багато віконний інтерфейс MDI (Multiple-Document-Interface). АРІ-функції для роботи з растровими зображеннями, піктограмами та метафайлами.
- ЛЗ11. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ у вигляді немодального діалогового вікна для Windows-application.
- СРС. К.
- 12 тиждень
- Л12. Ввід і вивід інформації. АРІ-функції вводу і виводу інформації. Буфер обміну. АРІ-функції буфера обміну.
- ЛЗ12. Використання візуальних компонент (віджетів) у комп’ютерному дизайні ІІУ ЕОТ.
- СРС. К.
- 13 тиждень
- Л13. Інформація щодо середовища виконання процесу. Місцевий і системний час. Підтримка регіональної мови. АРІ-функції системної інформації.
- ЛЗ12. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ у вигляді вікна процесу, що заданий математичною функцією.
- СРС. К.
- 14 тиждень
- Л14. Динамічне зв’язування під час завантаження і виконання. Створення бібліотеки, що компонується динамічно. АРІ-функції бібліотек, що компонуються динамічно.
- ЛЗ14. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ у вигляді вікна стрілкового вимірювального пристрою.
- СРС. К.
- 15 тиждень
- Л15. Взаємодія з довідковими файлами. Надання доступу до довідкових файлів. Контекстно-залежна довідка. Ілюстрації для навчання. АРІ-функції довідкових файлів.
- ЛЗ15. Комп’ютерний дизайн ІІУ ЕОТ у вигляді вікна вибору числових та не числових даних.
- СРС. К.
- МКР 2.
Індивідуальна робота
Індивідуальним завданням з дисципліни “Комп'ютерний дизайн ЕОТ” є курсова робота. Метою її виконання є надання майбутнім бакалаврам навичок розв’язання практичних задач щодо комп’ютерного дизайну ІІУ ЕОТ.
Змістом виконання курсової роботи є:
- за вихідними даними, які задані викладачем, виконати комп'ютерний дизайн багато віконного ІІУ ЕОТ для роботи з растровими зображеннями, піктограмами та метафайлами. ( Завдання 1 );
- за вихідними даними, які задані викладачем, виконати комп'ютерний дизайн контекстно-залежної довідкової системи ІІУ ЕОТ ( Завдання 2 ).
Тематичний план виконання етапів курсової роботи (календарний графік) наведений у таблиці.
№ етапу,
строк виконання
Етапи виконання курсової роботи
Кількість годин
1
5-й тиждень
Виконання Завдання 1
11
2
11-й тиждень
Виконання Завдання 2
11
3
12-й тиждень
Оформлення пояснювальної записки
6
4
13-й тиждень
Захист курсової роботи
2
Разом
30
Самостійна робота
Самостійна робота складає 105 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
- підготовка до лекційних занять – 15 годин;
- підготовка до лабораторних занять – 30 годин;
- виконання курсової роботи - 30 годин;
- підготовка до екзамену – 30 годин.
Процедура оцінювання
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи.
Модульні контрольні роботи №1, №2 виконуються у письмовій формі і кожна складається з теоретичного питання і розрахункового завдання. Максимальна оцінка за їх бездоганне виконання становить 30 балів. Правильна відповідь на теоретичне питання оцінюється в 15 балів. Правильне виконання розрахункового завдання оцінюється в 15 балів.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів, які складаються з оцінки за МКР (максимально 30 балів), оцінки за виконання лабораторних завдань ( максимально 10 балів) та розв'язання завдань індивідуальної роботи (максимально 10 балів).
Семестровий модуль № 1
- МК1 (8 тиждень). Модульна контрольна робота – 30 балів. Сім лабораторних занять — по 1 балу кожне, одне заняття — 3 бали. Два завдання індивідуальної роботи — по 5 балів кожне. Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
- МК2 (15 тиждень). Модульна контрольна робота – 30 балів. Три лабораторних заняття — по 2 бали кожне, чотири заняття — по 1 балу кожне. Два завдання індивідуальної роботи — по 5 балів кожне.
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Умови допуску до підсумкового контролю
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які мають за результатами виконання МК1 та МК2 не менш, ніж 60 балів.
Складання/перескладання екзамену організується за встановленим деканатом ІІБРТ розкладом.
Політика освітнього процесу
Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.
Відсутність здобувача на контрольній роботі або на заліку відповідає оцінці “0”.