Філософія

ID: 8064
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Contains abstract work
Final form of control: 
Exam.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Метою дисципліни:

є підготовка висококваліфікованих фахівців з філософії, які сполучатимуть фундаментальну професійну підготовку із плюралістичним мисленням та високою методологічною культурою творчого пізнання й практичною діяльністю;  введення до навчального процесу базової системи теоретичних понять;  оволодіння здобувачами всіх форм навчання системою філософських знань, науковою методологією, а також формування  світогляду, творчого мислення й високої духовної культури.

Завдання дисципліни:
  • формування теоретико-методологічних світоглядних знань здобувачів у мейнстримі предмету філософії «людина - світ»;
  • вміння самостійно мислити на основі ґрунтовного знання курсу;
  • аналізувати прочитані першоджерела, застосовувати філософську методологію для вирішення практичних завдань;
  • вміння застосовувати  специфіку філософського мислення для осягнення дійсності;
  • володіння навичками формування власної позиції, застосовувати набуті знання при аналізі нагальних проблем сьогодення; володіння навичками організації процесу самостійної роботи з освітньою та науковою літературою;
  • формування уміння аналізувати особливості розвитку східної та західної філософських традицій;
  • вміння критично осмислювати основні світоглядні ідеї та формувати власну теоретичну позицію.

 

Основні результати навчання

Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РР – реферативна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Філософія та світогляд. Предмет філософії.
    • СРЗ. К. РР (ч. 1)
  • 2 тиждень
    • Л2. Категорія буття: зміст і специфіка.
    • ПЗ1. Філософія. Коло її проблем та роль у суспільстві.
    • СРЗ, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Онтологія. Специфіка людського буття.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Філософська антропологія як методологічна основа наук про людину. 
    • ПЗ2. Онтологія. Специфіка людського буття.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Буття людини у світі.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Феноменологія. Поняття нової філософської онтології.  
    • ПЗ3. Філософська антропологія як методологічна основа наук про людину.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Духовний вимір людського буття. Сучасна наука про походження свідомості.
    • МКP№1. СРЗ. РР (ч. 2). К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Гносеологія.
    • ПЗ4. Гносеологія.  Пізнання як специфічне ставлення людини до світу.
    • СРЗ. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Пізнання як специфічне ставлення людини до світу.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Епістемологія.
    • ПЗ5. Методологія.  Епістемологія.    
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Методологія.
    • СРЗ. К. РР (ч. 3)
  • 12 тиждень
    • Л12. Поняття діалектики та її альтернатив.
    • ПЗ6. Поняття діалектики та її альтернатив. Діалектика як система категорій, законів і принципів.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Діалектика як система категорій, законів і принципів.
    • СРЗ, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Цінності як визначальні характеристики людського буття.
    • ПЗ7. Цінності як визначальні характеристики людського буття.
    • МКP№2. СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Цінності як регулятор поведінки людини.
    • СРЗ. РР (ч. 4). К.

 

Індивідуальна робота

Реферативна робота (РР) є індивідуальним завданням, яке має на меті не лише поглиблення, узагальнення і закріплення знань здобувачів з навчальної дисципліни, а й застосування їх при вирішенні конкретного завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною літературою, використовуючи сучасні інформаційні засоби.

Передбачена навчальним планом РР має специфіку для цієї дисципліни, проходить у форматі створення протягом семестру соціокультурного проекту/огляду проблем філософії сходознавства на основі світоглядного  підходу. Обсяг годин індивідуальної роботи здобувачів для виконання цього виду роботи – 8 год. СРЗ (0,25 кредиту) за семестр. Оскільки ця робота захищається на практичному занятті і є однією з форм підготовки до останнього, час на її підготовку є складовою СРЗ для цього виду занять. Кожне завдання складається з індивідуальних завдань середнього рівня складності. Виконання реферативної роботи складається з 4 етапів:

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 5-7 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту реферативної роботи.
  • 9-11 тиждень – етап 3 – отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 13-15 тиждень – етап 4 –  публічний захист.

Орієнтовні теми реферативних  робіт:

  • Значення проблеми буття для філософії
  • Основні функції поняття буття філософії 
  • Людські виміри проблеми буття 
  • Класичне та некласичне розуміння буття 
  • Сучасна космологія та квантова механіка про світобудову
  • Поняття буття та провідні філософсько-світоглядні позиції
  • Роль творчості в процесі пізнання
  • Раціональне та ірраціональне в пізнанні
  • Проблеми розмежування істини і хиби 
  • Істина, цінності, оцінки
  • Символи та образи, моделі та картини світу 
  • Пояснення та розуміння 
  • Багатомірність видів пізнання (буденне. наукове, художнє, філософське, релігійне) їх специфічні особливості 
  • Ієрархічна будова характеристик та проявів людського буття
  • Екзистенція людини та її екзистенціали
  • Поняття особи та особистості. Роль особи в історії
  • Ціннісні аспекти людського буття 
  • Поняття та різновиди свободи. Свободи як цінність
  • Проблема людського безсмертя: різі виявлення та аспекти
  • Психологічні теорії ХХ ст. про людську особистість
  • Проблеми онтологічних засад людської особистості у сучасній філософії
  • Аспекти і складності людського існування 
  • Поняття соціальних якостей, умови та причини їх виникнення 
  • Роль духовних чинників життєдіяльності суспільства 
  • Місце  та роль традицій в духовному житті суспільства 
  • Суспільство та природа: спільне, відмінне та проблема взаємодії

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 46 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 2 години;
  • підготовка до практичних занять – 6 годин;
  • виконання РР – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у формі тесту із завданнями 3 рівнів складності. Перший рівень складності оцінюється у 10 балів, другий – у 10 балів, а третій – у 10 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 3 балів (2 тиждень).
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 балів (4 тиждень).
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 4 балів (6 тиждень).
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 30 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 2 балів (8 тиждень).
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 2 балів (10 тиждень).
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 3 балів (12 тиждень).
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 балів (14 тиждень).
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на екзамені відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.