Філософія політики

ID: 8213
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
доктор філософських наук, професор Чорна Л. В.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Метою дисципліни:

 збагатити свій інтелектуальний потенціал; забезпечити глибоке засвоєння специфіки філософського осягнення дійсності, високу світоглядну культуру здобувачів; аналіз основних концепцій суспільного розвитку, відповідних понять, категорій, принципів.

Завдання дисципліни:
  • оволодіти термінологічним апаратом, ознайомитися з першоджерелами;
  • сформувати теоретичне мислення як знаряддя для пошуку і відкриття істини;
  • засвоїти специфіку філософського осягнення дійсності;
  • застосовувати набуті знання при аналізі нагальних проблем сьогодення. 

 

Основні результати навчання

Знати та володіти методами і принципами міждисциплінарного дослідження з гуманітарних наук, зокрема для виявлення соціокультурних та політичних практик

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Методологічні основи вивчення філософії політики.
    • ПЗ 1. Метод історизму, його основні риси та форми.
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Герменевтика як метод осягнення сучасного суспільства.
    • ПЗ 2. Системно-структурний аналіз та його значення у розумінні соціальних процесів.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Метод компаративістики як порівняння різних соціальних систем.
    • ПЗ 3. Функції філософського осягнення політики.
    • СРЗ. К., РГР.(1 етап)
  • 4 тиждень
    • Л 4. Місце філософії у вивченні сучасного політичного процесу.
    • ПЗ 4. Сучасна соціальна система: витоки та становлення.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Характерні риси масового суспільства. Людина маси.
    • ПЗ 5. Православні та ліберально-демократичні цінності : компаративний аналіз.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Структура соціальних   відносини в сучасному суспільстві: економічні, соціальні, політичні та духовні відносини.
    • ПЗ 6. Інформаційне суспільство: теорія та практика.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Індустріальне та інформаційне суспільство: компаративний аналіз.
    • ПЗ 7. Сучасна історична епоха.
    • СРЗ. К., РГР.(2 етап)
  • 8 тиждень
    • Л 8. Неоконсервативні реформи кінця ХХ століття.
    • ПЗ 8. Вплив нанотехнологій на розвиток сучасного суспільства.
    • СРЗ. К. МКР 1.
  • 9 тиждень
    • Л 9. Єдність сучасного соціального світу.
    • ПЗ 9. Глобалізація сучасного соціального світу.  Структура глобального світу.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Інтеграційні процеси в сучасному світі.
    • ПЗ 10. Взаємини «центра та периферії», розвинених країн та країн, що розвиваються. Регіональні об'єднання країн.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Теорія конвергенції: сутність та значення. Поєднання теорії та практики у сучасному світі
    • ПЗ 11. Криза сучасної світової цивілізації: міф чи реальність?
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. Форми світового спілкування: наука, культура, спорт, туризм.
    • ПЗ 12. Глобальні проблеми сучасності: прав людини, міграцій, екології, хвороб, енергії, сировини, продовольства.
    • СРЗ. К., РГР.(3 етап)    
  • 13 тиждень
    • Л 13. Проблема управління сучасним світовим співтовариством.    
    • ПЗ 13. Основні фактори формування системи сучасних міжнародних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Поняття безпеки і її аспекти: національна, гуманітарна, економічна, державна, військова.
    • ПЗ 14. Перехід від конфронтації до співробітництва - тенденція сучасних міжнародних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Місце України у системі сучасної міжнародної безпеки та міжнародних відносинах.
    • ПЗ 15. Джерела міжнародних конфліктів у сучасному світі. Проблема тероризму.
    • СРЗ. К., РГР.(4 етап), МКР 2.

 

Індивідуальна робота

Розрахунково-графічна робота (РГР) є індивідуальним завданням, яке має на меті не лише поглиблення, узагальнення і закріплення знань здобувачів з навчальної дисципліни, а й застосування їх при вирішенні конкретного завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною літературою, використовуючи сучасні інформаційні засоби. Передбачена навчальним планом РГР має специфіку для цієї дисципліни, проходить у форматі створення протягом семестру соціокультурного проекту/огляду проблем філософії сходознавства на основі світоглядного  підходу. Обсяг годин індивідуальної роботи здобувачів для виконання цього виду роботи – 15 год. СРЗ (0,5 кредиту) за семестр.

Виконання розрахунково-графічної роботи складається з 4 етапів:

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір та затвердження теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження.
  • 5-7 тиждень – етап 2 – обговорення теми, остаточний відбір наукових джерел, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту розрахунково-графічної роботи.
  • 9-11 тиждень – етап 3 – отримання відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація + доповідь).
  • 13-15 тиждень – етап 4 –  публічний захист.

Орієнтовні теми розрахунково-графічних робіт

  • Соціальні функції філософії політики.
  • Поняття «суспільство» і «соціальний організм».
  • Розуміння єдності історичного процесу.
  • Спрямованість історичного процесу.
  • Розуміння епохи світової історії.
  • Сутність глобалізації.
  • Тлумачення сучасності в історичному процесі.
  • Принцип історизму та системно-структурний підхід у соціальному пізнанні.
  • Предмет філософії сучасного суспільства.
  • Основні риси соціальної системи раннього капіталізму.
  • Технічна революція як передумова переходу до нової соціальної системи.
  • Необхідність переходу до нової соціальної системи на початку ХХ століття.
  • Соціальна орієнтація економіки та ринкові відносини.
  • Державне регулювання - необхідний елемент ліберально-демократичної системи.
  • Соціальна політика і якість життя в розвинених країнах.
  • Демократична політична система.
  • Техніцизм - метод пояснення сучасного суспільства в сучасній соціально-філософській  думці.
  • Єдність сучасного світу, його форми та фактори.
  • Єдність сучасного історичного розвитку та теорія конвергенції соціальних систем.
  • Капіталістичні країни в сучасному світі: типи, моделі.
  • Криза соціалізму як суспільного ладу та як світової системи.
  • Соціалістичні країни в умовах сучасності.
  • Поняття глобалізації та етапи її формування.
  • Фактори глобалізації.
  • Структура глобального світу.
  • Проблема керування світовим співтовариством.
  • Поняття міжнародних відносин.
  • Проблема безпеки - основна проблема сучасних міжнародних відносин.

Наслідки руйнування колоніальної системи.
Проблема тероризму в сучасних міжнародних відносинах.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 6 години;
  • підготовка до практичних занять – 24 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожна з 2 модульних контрольних робіт складається з теоретичних і теоретико-практичних питань трьох рівнів складності. Максимальна оцінка за правильне виконання кожного з рівнів становить 10 балів. Загальна оцінка за кожну з модульних робіт може становити 30 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1-3 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 1-3 тиждень.
  • ПЗ4-5 Оцінка за виконання – 6 балів. Термін надання – 4-5 тиждень.
  • ПЗ6-7 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 6-7 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ8-9 Оцінка за виконання – 6 балів. Термін надання – 8-9 тиждень.
  • ПЗ10-12 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 10-12 тиждень.
  • ПЗ13-15 Оцінка за виконання – 7 балів. Термін надання – 13-15 тиждень.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі або на екзамені відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.