Одеса та одесити: особливості культурного простору міста

ID: 8258
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
4.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Number of classroom classes: 
Лекційних занять — 30 години; практичних занять — 14 годин, лабораторних занятий — 16 годин..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

введення до учбового процесу теоретичних, концептуальних та практичних полів регіональної ідентичності; дослідження історико-культурних концептів комунікативного локусу.

Завдання дисципліни:
  • формування теоретичних уявлень про історію становлення регіональної ідентичності;
  • з’ясування особливостей та проблемних полів міфології культурного простору;
  • формування сталих знань та навичок аналізу комплексу місцевого культурного простору;
  • формування стійких уявлень про комунікативні та естетичні аспекти міської ідентичності, її культурогенетичну модальність.  

 

Основні результати навчання

Вміти використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, застосовувати це в презентаціях, есе та дипломній роботі. Володіти культурологічною термінологією. Обговорювати проблематику аксіології культурних форм у просторі традиційної та сучасної культури.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • ЛЗ – лабораторні заняття у формі практикумів;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; КЗ1-4 - контрольне / творче завдання в межах СРЗ;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Міждисциплінарний характер регіональних культурних студій. 
    • ЛЗ1. Дизайн комп’ютерної гри з історії Одеси і одеситів. Gamestorming.
    • СРЗ, К. РГР (1 етап)
  • 2 тиждень
    • Л2. Становлення одеського міфу.
    • ПЗ1. Роль міфу в становленні міста. 
    • СРЗ, К. 
  • 3 тиждень
    • Л3.  Аристократичний міф Одеси. 
    • ЛЗ2. Практикум. Я. Полонський. Дешеве місто.
    • СРЗ. К. КЗ1
  • 4 тиждень
    • Л4.  Буржуазний міф Одеси. 
    • ПЗ2. Роль міської громади в творенні міста.
    • СРЗ. К. РГР (2 етап) 
  • 5 тиждень
    • Л5.  Соціокультурна структура одеської спільноти. 
    • ЛЗ3. Практикум. О.О. Чижевич. Місто Одеса та одеське суспільство. Спогади одеського старожила.
    • СРЗ. К. КЗ2
  • 6 тиждень
    • Л6. Одеська мова як маркер ідентичності.
    • ПЗ3. Фактори творення міської спільноти.
    • СРЗ. К. 
  • 7 тиждень
    • Л7. Структура міста як джерело дослідження міської культури. 
    • ЛЗ4. Практикум. О. Дерібас. Одеські старожитності.
    • МКP№1. СРЗ. К. 
  • 8 тиждень
    • Л8. Центр і периферія культурного простору Одеси. 
    • ПЗ4. Культурне картування міста: принципи, способи побудови. Brainstorming.
    • СРЗ. К. РГР (3 етап)
  • 9 тиждень 
    • Л9. Семіотика одеської периферії.  
    • ЛЗ5. Практикум. А. Скальковський. Перше тридцятиріччя Одеси.
    • СРЗ. К. 
  • 10 тиждень
    • Л10. Культурна інфраструктура Одеси.   
    • ПЗ5. Одеські театри і публіка.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Мистецьки практики Одеси.  
    • ЛЗ6. Одеса як місто карнавалу.
    • СРЗ. К. КЗ3
  • 12 тиждень
    • Л12. Комунікативні практики Одеси. 
    • ПЗ6. Місце культурних хабів в міському просторі.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Уявна спільнота: характеристики міської ідентичності. 
    • ЛЗ7. Маркери одеської ідентичності. Gamestorming.
    • СРЗ, К. РГР (4 етап) 
  • 14 тиждень
    • Л14. Роль місцевих медіа в соціокультурному розвитку Одеси. 
    • ПЗ7. Структура одеських медіа. Gamestorming.
    • МКP№2. СРЗ. К. 
  • 15 тиждень
    • Л15. Перспективи Одеси як мегаполіса. 
    • ЛЗ8. Одеський сегмент нових медіа. Brainstorming.
    • СРЗ. К. КЗ4

 

Індивідуальна робота

Мета РГР: поглиблення, узагальнення і закріплення знань здобувачів з навчальної дисципліни, застосування їх при вирішенні конкретного завдання і вироблення вміння самостійно працювати з навчальною літературою, використовуючи сучасні інформаційні засоби. РГР має специфіку в гуманітарній галузі, проходить у форматі створення протягом семестру соціокультурного проекту/огляду культурної інфраструктури м. Одеси одноосібно або командою. 

Тематика РГР:

  • Структура одеських мистецьких установ.
  • Особливості одеської театральної публіки: соціокультурна розвідка.
  • Семіотика культурного простору: аналіз конкретного локусу.
  • Пам’ятник в просторі Одеси: соціокультурний, антропологічний семіотичний тощо аналіз.
  • Віддзеркалення аристократичного міфу Одеси в структурі міста.
  • Бандитський міф Одеси як ознака каранавалізації культури.
  • Інструменти  Google при зборі даних і роботі над культурною картою міста.
  • Інфографіка: зміни в культурній інфраструктурі міста.
  • Арт-проект як об’єкт регіонального дослідження.
  • Одеські фестивалі як маркер культурного простору.

Етапи виконання РГР 1-3 тижні Створення проектних команд, вибір та затвердження теми, вироблення способів адміністрування команди та консультування науковим керівником. 4-7 тижні Попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту РГР на основі командної роботи та консультацій наукового керівника. 8-12 тижні Отримання консультацій та відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація + доповідь). 13-15 тижні Публічний захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 60 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 5 годин;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних завдань в межах СРЗ – 5 години;
  • підготовка до лабораторних занять – 5 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних занять, виконують дві модульні контрольні роботи, індивідуальні контрольні завдання в межах СРЗ. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 складаються з теоретичної і практично-теоретичної частин. Кожна з них оцінюється у 10 балів і являє собою обґрунтування і презентацію створеного медіа продукту або проекту.

РГР є складовою накопичувальної частини дисципліни і оцінюється після публічного захисту у максимальні 20 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1-3. Оцінка за виконання – 3 бали (2-6 тижні).
  • ЛЗ1-4. Оцінка за виконання – 3 бали (1-7 тижні).
  • КЗ1-2. Оцінка за виконання – 4 балів (3-5 тижні).
  • РГР (ч. 1). — оцінюється у 10 балів максимально.
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4-7. Оцінка за виконання – 3 бали (8-14 тижні).
  • ЛЗ5-8. Оцінка за виконання – 3 бали (9-15 тижні).
  • КР3-4. Оцінка за виконання – 4 балів (11-13 тижні).
  • МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
  • РГР (ч. 2). Друга частина РГР оцінюється у максимальні 10 балів. 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. 

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 30 балів максимум) та теоретично-практичної частини (1 завдання - 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 45 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.