Управління науковою діяльністю

ID: 8897
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2019.
Number of ECTS credits: 
4.00.
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
д.т.н., проф. Гогунський В.Д.
Number of classroom classes: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття.

Анотація навчальної дисципліни. 

Мета дисципліни: є вироблення у майбутніх докторів філософії (PhD) цілісного уявлення про використання проектного підходу до управління науковою діяльністю та розвиток умінь і навичок практичного застосування отриманих знань в практиці наукової та інноваційної діяльності, в тому числі для оцінки результативності наукової роботи.
Завдання дисципліни: 
– сформувати комплексне уявлення про наукову діяльність як про складну систему;
– ознайомити з термінологією та ключовими поняттями проектного управління у галузі наукової діяльності та наукознавства;
– усвідомити специфіку наукових проектів ВНЗ
– сформувати базові знання у галузі управління науковими проектами, статистики науки, наукометрії та бібліометрії;
– отримати уявлення про особливості наукової творчості, проблеми інтенсифікації наукової діяльності, підвищення ефективності праці науковців та наукових колективів;
– вивчити методологію наукометричних оцінок результативності наукової діяльності та вміти виконувати аналіз кількісних закономірностей розвитку наукових проектів;
– оволодіти методами наукового дослідження, навичками збору, обробки та інтерпретації інформації для коригування програми управління науковою діяльністю та систематизованими знаннями про сучасні проблеми управління наукою і освітою..

Основні результати навчання. 

Володіти іноземною мовою, включаючи спеціальну термінологію, для проведення літературного пошуку. Вміти представляти та обговорювати наукові результати іноземною та українською мовами.

Вміти планувати та проводити експерименти, що мають відношення до проблем з галузі знань, використовуючи належне програмне забезпечення та знати як аналізувати і відображати результати досліджень.

Вміти визначати, аналізувати та поєднувати інформацію з різних джерел, виявити аналітико-синтетичний зміст та підготовити нову форму вторинної інформації.

Знати основні концепції та розуміти теоретичні та практичні проблеми в сучасному науковому напрямку досліджень.

Вміти працювати з фахівцями з різних галузей в рамках наукових проектів. Знати про стимули та бар’єри в ефективній командній роботі. 

Вміти працювати в інтернаціональній групі, ставитися з повагою до національних та культурних традицій, способів роботи інших членів групи.

Мати професійну етичну поведінку при виконанні професійних досліджень.

Вміти ініціювати та виконувати оригінальні дослідження в напрямку діяльності та досягати наукових результатів, які створюють нові знання.

Визначати самостійно завдання професійного та особистісного розвитку, займатися самоосвітою, усвідомлено планувати і здійснювати підвищення рівня кваліфікації.

Вміти вести спеціалізовані наукові семінари, організовувати та проводити навчальні заняття. Володіти способами організації навчально-пізнавальної та практичної діяльності.

Вміти управляти науковими проектами або писати пропозиції на фінансування наукових досліджень.

Володіти загальнонауковими філософськими знаннями, необхідними для формулювання наукового світогляду, професійної етики, та культурного кругозору.

Розуміти теоретичні та практичні проблеми, історію розвитку та сучасний стан наукових знань.

Знати праці провідних вчених, наукові школи та фундаментальні праці у галузі дослідження; сучасний парадигмальний контекст еволюції світової економічної науки, зокрема в обраній спеціальній області.

Знати     методологічні     принципи     та     методи   наукового економічного дослідження; розуміти, інтегрувати та адаптувати існуючі  методики  та  методи  досліджень  для  розв’язання  наукових завдань в обраній спеціальній сфері.

Знати сучасні методи та методики дослідження об’єктів управління в обраній спеціальній сфері та їх позиціонування у зовнішньому середовищі за критеріями стану та розвитку.

Знати методологічні принципи, методи та інструменти економічних досліджень; розуміти та визначати доцільність їх застосування в обраній спеціальній сфері.
Знати можливості інформаційних та комунікаційних технологій, сучасних програмних продуктів для забезпечення реалізації завдань дослідження та професійної діяльності в економці та управлінні.

Вміти здійснювати моніторинг наукових джерел, одержувати і поглиблювати грунтовні знання зі спеціальності та предметної області дослідження.

Вміти формулювати наукову проблему, мету та загальну методологічну базу власного наукового дослідження, усвідомлювати його актуальність та практичне значення для розвитку галузі науки, соціально-економічних процесів та явищ.

Володіти методами логіко-змістовного моделювання, вміти будувати схеми причинно-наслідкових зв’язків управлінських рішень та подій; аналізувати сучасні тенденції та проблеми розвитку систем різного рівня.

Вміти самостійно розробляти управлінські рішення з урахуванням чинників невизначеності для забезпечення підвищення ефективності в обраній спеціальній області дослідження на різних рівнях управління.

Розуміти механізми взаємодії функціональних складових предметної області дослідження; вміти аналізувати та контролювати параметри їх стану, розвитку та ефективності.

Володіти методами спостереження, опису, ідентифікації, класифікації та критичної оцінки інформації; інструментарієм аналізу, моделювання, проектування для виконання завдань дослідження та/або управління.

Використовувати відповідну термінологію у власних дослідженнях та професійній діяльності рідною мовою та/або іноземною; спілкуватися в діалоговому режимі в галузі наукової та професійній діяльності; вміти презентувати результати власних досліджень та описувати їх у фахових публікаціях, використовувати сучасні інформаційні та комунікативні технології.

Ініціювати оригінальне інноваційне рішення, спрямоване на розв’язання конкретної проблеми предметної області дослідження або управління; усвідомлювати відповідальність за його новизну та наслідки реалізації. 

Поєднувати існуючі та пропонувати нові, нестандартні шляхи розв’язання проблем предметної області дослідження або управління  на базі сучасних концептуальних та методологічних знань.
 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
 
Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; Кз – самостійні контрольні завдання; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.
 
Тематика та види навчальних занять

1 тиждень

Л1. Управління науковою діяльністю. Загальні характеристики наукових проектів. Специфіка наукових проектів у Вишах та моделі управління науковими проектами. Класифікація задач управління науковими проектами у
ПЗ1. Реєстрація слухачів в платформі MOODLE. Засвоєння засад інтуїтивного інтерфейсу платформи MOODLE. 
СРС. К.
 
2 тиждень
 
Л2. Оцінювання результатів наукових проектів. Планування портфелів наукових проектів. Оцінка результатів наукових проектів. Розподіл ресурсів та стимулювання виконавців наукових проектів. Оперативне управління науковими проектами.
СРС. К. Кз  
 
3 тиждень
Л3. Візуалізація (графування) знань. Проблема візуалізації знань в аналітичній діяльності. Візуалізація знань і візуалізація інформації: спільне, відмінне та особливості. Знання як окремий випадок інформації. Тріада «дані - інформація - знання». Мови візуалізації. Схеми. Когнітивні підстави графування. Способи та мови графування. Приклади візуалізації наукової інформації. Методичні особливості та рекомендації для ефективного графування інформації і знань. Методологія функціонального моделювання IDEF0. Форма причинно - слідчої діаграми (діаграма К. Ісікави).
ПЗ2. Створення Веб-сторінок наукометричних баз GOOGLE Академія, SCOPUS і Web of Science. Реєстрація в ORCID та ResearchGate
СРС. К. Кз

4 тиждень
 
Л4. Наука про науку Основні поняття та визначення. Наукознавство (наукометрія). Цілі, завдання та структура наукознавства. Термінологія та ключові поняття наукознавства. Наукознавство (наукометрія), бібліометрія та вебометрика.
ПЗ4. Характеристика методів планування і контролю проектів. Методи сітьового і календарного планування проектів та програм. 
СРС. К. МКР1
 
5 тиждень 
 
Л5. Бібліометричні бази та сервіси. Спеціалізовані наукові пошукові системи, електронні архіви, наукометричні бази та соціальні мережі науковців. Засоби пошуку статей та посилань. Повнотекстові бази даних вітчизняних і зарубіжних наукових періодичних видань.
ПЗ3. Кількісні закономірності розвитку науки 
СРС. К. Кз

6 тиждень

Л6. Бібліометричні бази та сервіси. Мапування науки. Динамічні моделі наукометрії. Робота з наукометричними базами SCOPUS і Web of Science. Реєстрація в ORCID та ResearchGate, їх значення для вчених і методика роботи 
СРС. К. 
 
7 тиждень 

Л7. Основні закони наукознавства. Інформаційна модель процесу розвитку науки. Закон експоненціального зростання індикаторів науки. Адаптаційне гальмування. Наслідки гальмування. Історія виникнення наукових індикаторів. Індекс Гарфільда. Закон логістичного зростання індикаторів науки.
ПЗ4. Оцінка ефективності наукових проектів за наукометричними даними.
СРС. К. Кз

8 тиждень
 
Л8. Труд науковця. Оцінка ефективності наукової роботи. Науковий колектив: проблеми підготовки кадрів вищої наукової кваліфікації. Наукова продуктивність. Статистичні закономірності організації публікацій. Закон Лотки. Показники цитування. Імпакт-фактори наукових видань. Індекс Хірша. Роль бібліометричних методів в оцінці результативності наукових колективів та окремих вчених. 
СРС. К. МКР1
 
9 тиждень
 
Л 9. Вивчення внутрішніх зв'язків в науці на підґрунті мови бібліографічних посилань. Вивчення розвитку наукових напрямків. історичний аналіз.. Встановлення зворотного зв'язку між автором і читачем. відстеження проникнення нових методів досліджень в суміжні області. Вивчення внутрішньої структури фронту наукових досліджень. етика цитування та інші соціологічні проблеми.
ПЗ5. Пошук інформації за певною тематикою в наукометричних базах
СРС. К. Кз
 
10 тиждень
 
Л 10. Основні поняття інтелектуальної власності. Зародження і еволюція поняття «інтелектуальна власність». Загальні положення теорії інтелектуальної власності. Об’єкти інтелектуальної власності
СРС. К.
 
11 тиждень
 
Л 11. Авторське право та суміжні права. Поняття авторського права і суміжних прав. Завдання і принципи. Об’єкти та суб’єкти авторського права. Суб'єктивні авторські права на твори науки, літератури і мистецтва
ПЗ6. Пошук нормативної інформації щодо авторського права
СРС. К.
 
12 тиждень
 
Л 12. Патентна інформація та патентні дослідження. Загальні поняття патенту (на винахід). Патентна інформація та правовий захист винаходів, корисних моделей та промислових зразків. Подача заявки на видачу патенту. Її склад. Експертиза заявки на видачу патенту на винахід, корисну модель, промисловий зразок. Термін дії патенту
СРС. К.
 
13 тиждень
 
Л 13. Введення об'єктів інтелектуальної власності в цивільний оборот. Загальні положення про права на об'єкти інтелектуальної власності. Особисті немайнові права автора. Ринкова оцінка об'єктів інтелектуальної власності. Методи оцінки.
ПЗ7.. Інтелектуальна власність та захист авторських прав у галузі наукових розробок.
СРС. К.
 
14 тиждень
 
Л 14. Комерціалізація НДД: базові моделі та механізми використання науково-технічної продукції. Зарубіжний досвід у галузі комерціалізації НДД. Загальні механізми комерційного використання результатів НДД. Механізми інформаційного напрямку комерціалізації.
СРС. К. МКР2
15 тиждень
 
Л 15. Комерційне використання об'єктів інтелектуальної власності. Загальна характеристика основних форм передачі прав на об'єкти інтелектуальної власності. Ліцензійний договір. Характер та обсяг переданих майнових прав. Відкрита та примусова ліцензії. Виняткова і невиключна ліцензії (книга). Договори про використання об'єктів інтелектуальної власності.
СРС. К.
 
Самостійна робота
 
Самостійна робота складає 76 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 18 годин;
2) підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 28 годин;
3) підготовка до екзамену 30 годин.
 
Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи на базі платформи MOODLE.
 
В організації навчального процесу при вивченні дисципліни застосовується поточний та підсумковий контроль. Поточний контроль полягає у виконанні двох модульних контрольних робіт, есе та реферату; підсумковий контроль має форму заліку. 
Модульні контрольні роботи з дисципліни виконуються на лекційних заняттях на 7-му та 15-му тижнях учбового семестру.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.
 
Семестровий модуль № 1
МКР1. Модульна контрольна робота – 25 балів (8 тиждень). Перескладання можливе за встановленим розкладом на консультації.
 
Семестровий модуль № 2
МКР2. Модульна контрольна робота – 25 балів (15 тиждень). Перескладання можливе за встановленим розкладом на консультації.
 
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
 
Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен, білети до якого генеруються випадковим чином в рамках платформи MOODLE. Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 
 
Умови допуску до підсумкового контролю
 
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма змістовними модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.
 
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання завдань на МКР та екзамені дозволяється користуватися калькулятором.