Теорія ігор, прийняття рішень

ID: 6652
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
16 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних робіт..

Анотація навчальної дисципліни

Метою дисципліни є:

формування комплексу знань, вмінь в галузі теорії ігор та прийняття рішень, формулювання правил побудови теоретико-ігрових моделей та здобуття навичок у практичному використанні  математичних методів, за допомогою яких знаходяться оптимальні способи дій.

Завдання дисципліни:
  • отримати знання з основних понять теорії ігор; 
  • здобути вміння класифікувати ігрові ситуації та формувати цілі і стратегії гравців; 
  • аналізувати інформацію, якою володіють гравці, та використовувати її для вирішення задач;
  • розвити навички застосування методів з пошуку оптимальних стратегій; 
  • навчитись будувати модель гри, що відповідає досліджуваній задачі та аналізувати результати моделювання;
  • сформувати навички пошуку оптимальних методів для вирішення різних класів задач в області теорії ігор.

 

Програмні компетентності

  • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
  • Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
  • Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
  • Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
  • Здатність  аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область.
  • Здатність проводити обчислювальні експерименти, порівнювати результати експериментальних даних і отриманих рішень.
  • Здатність використовувати сучасні технології проектування в розробці алгоритмічного та програмного забезпечення ІСТ.
  • Здатність до аналізу, синтезу і оптимізації інформаційних систем та технологій з використанням математичних моделей і методів.

 

Програмні результати навчання

Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання ІСТ.

Проводити системний аналіз об’єктів проектування та обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та способів передачі інформації в ІСТ

Демонструвати знання сучасного рівня технологій інформаційних систем, практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.

Проектувати та розробляти прикладні інформаційні продукти для видобутку корисних знань і вироблення оптимальних стратегій прийняття рішень

 

Кількість аудиторних занять

16 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних робіт.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛР – лабораторні роботи;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Предмет і сновні поняття теорії прийняття рішень. [1, c. 8-23]
    • ЛР1. Рішення однокритеріальних завдань теорії прийняття рішень. [1, c.10-17]
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • ЛР2. Рішення однокритеріальних завдань теорії прийняття рішень. [1, c.10-17]
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л2. Завдання оптимального вибору [1, c.55-71]
    • ЛР3. Рішення задач оптимізації. [1, c.19-24]
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • ЛР4. Рішення задач оптимізації. [1, c.19-24]
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л3. Введення в теорію ігор. Класифікації стратегічних ігор. [2, c.11-25]
    • ЛР5. Подання ігор у нормальній формі. [3, c.6-7]
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • ЛР6. Складання матриці гри. [1, c.47-50]
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л4. Максимінні і мінімаксні стратегії. Нижня і верхня ціни гри в чистих стратегиях. [3, c.24-30.]
    • ЛР7. Знаходження нижньої, верхньої та чистої ціни гри, а також оптимальної стратегії гравців. [3, c.12-17]
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • ЛР8. Знаходження нижньої, верхньої та чистої ціни гри, а також оптимальної стратегії гравців. [3, c.12-17]
    • МКР1. СРС. К.
  • 9 тиждень
    • Л5. Змішані стратегії.  Функція виграшу в змішаних стратегіях. [2, c.54-63]
    • ЛР9. Змішані стратегії.  [1, c.41-48]
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • ЛР10. Змішані стратегії. [1, c.41-48]
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л6. Аналітичне і геометричне рішення гри 2х2. [2, c.67-77]
    • ЛР11. Аналітичний та графічний метод рішення ігор типу 2х2. [1, c.49-54]
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • ЛР12. Аналітичний та графічний метод рішення ігор типу 2х2. [1, c.49-54]
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л7. Метод зведення гри двох осіб з нульовою сумою до задачі лінійного програмування. [2, c.92-100]
    • ЛР13. Рішення матричної гри за допомогою зведення до задачі лінійного програмування(ЗЛП) [1, c.85-90]
    • СРС. К.
  • 14 тиждень
    • ЛР14. Рішення матричної гри за допомогою зведення до задачі лінійного програмування(ЗЛП) [1, c.85-90]
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л8. Ітераційний метод вирішення матричних ігор Брауна – Робінсон [3, c.45-53]
    • ЛР15. Ітераційний метод  Брауна – Робінсон. [1, c.66-70]
    • МКР2.
    • СРС. К.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР: набуття загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, поглиблення теоретичних знань з теми «Ігри з природою».

Графік виконання РГР.

  • 1-2 тижні Формулювання постановки задачі для РГР   
  • 3-6 тижні Застосування теоретичних положень для проведення розрахунків відповідно до поставленого завдання
  • 8-10 тижні Обґрунтування одержаних результатів розрахунків і їхнє інтерпретування
  • 11-12 тижні Оформлення РГР відповідно ДСТУ
  • 13-15 тижні Презентація та захист РГР

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 44 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 7 годин;
  • підготовка до лабораторних робіт – 22 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та 4 індивідуальних контрольних завдання.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (1 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на теоретичне питання оцінюється максимум 5 балами. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 10 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ЛР.1-8- 25 балів.
  • РГР(ч.1).–10 балів. 
  • МКР1. – 15 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛР.9-15- 25 балів.
  • РГР(ч.2).–10 балів. 
  • МКР2. – 15 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковий контроль дисципліни передбачен у формі заліку. Оцінка складається з сукупності балів за лабораторні роботи, РГР, МКР1 та МКР2. Максимальна оцінка -100 балів.

Критерій успішного проходження здобувачем освіти підсумкового оцінювання в формі заліку – сукупності балів не нижче, чим 60 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Підсумковим контролем з дисципліни є залік, засвоєння навчального матеріалу з дисципліни оцінюється на підставі результатів поточного та рубіжного модульного контролю. Залік отримують здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Авінаш Діксіт, Баррі Нейлбафф - «Мистецтво стратегії. Путівник до успіху в житті та бізнесі від експертів теорії гри» Видавництво Старого Лева, 608 с.
  2. Л.С. Файнзільберг, Ο.Α. Жукοвська, Β.С. Якимчук. Теорія прийняття рішень – Київ : Οсвіта України, 2018. – 246 с.
  3. Шиян А.А. Теорія ігор: основи та застосування в економіці та менеджменті. Навчальний посібник. — Вінниця: ВНТУ, 2009. — 164 с.
  4. Авінаш Діксіт, Сьюзан Скит Стратегічні ігри. - W. W. Norton & Company, Inc., 2015.-70с.