Соціальна робота з етнічними меншинами

ID: 7353
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Final form of control: 
Exam.
Number of classroom classes: 
22 годин лекційних занять, 22 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у здобувачів комплексу знань основних принципів сучасної  соціальної роботи з етнічними меншинами в умовах поліетнічного региону, навичок застосування технологій соціальної роботи в громадах і толерантного ставлення до різних категрій клієнтів. 

 
Завдання дисципліни:
  • сформувати загальне уявлення про етнічність та етнічну свідомість, етнічний склад населення світу та класифікацію народів, етнічні стереотипи та міжетнічну взаємодію; сформувати знання загальносвітових принципів та технологій соціальної роботи з етнічними громадами;
  • сформувати обізнаність щодо етнічних меншин України та Одещини, їх культурних особливостей, традицій, звичаїв та специфічних проблем; сформувати вміння самостійно оцінювати рівень соціокультурної інтегрованості етнічної громади або окремого індивіда в життя суспільства, визначати наявні проблеми та шляхи їх вирішення;
  • сформувати навичку толерантного ставлення до будь-яких культурних проявів та вміння гнучко підходити до поставлених завдань.

 
 
Основні результати навчання

Розробляти схему комунікації соціальної організації та потенційних клієнтів або програму профілактичних та просвітницьких дій/ заходів щодо привернення уваги до соціальної проблеми.
Демонструвати розуміння етнокультурних особливостей, вміння оцінити рівень адаптації, передбачити можливі проблеми у міжетнічній взаємодії.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

 

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 
 
Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Етнічні спільноти як об’єкт наукового дослідження. Поняття «національна меншість».
    • ПЗ1. Виїзне заняття. Музей «Степова Україна».
    • СРС, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Класифікація народів світу.
    • ПЗ2. Виїзне заняття. Болгарське товариство.
    • СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Етнічна свідомість та самосвідомість.
    • ПЗ3. Виїзне заняття. Грецька громада.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Формування поліетнічного середовища, усталені та неусталені етнічні групи. 
    • ПЗ4. Виїзне заняття. Польська католицька громада.
  • 5 тиждень
    • Л5. Культура як чинник диференціації народів.
    • ПЗ5. Виїзне заняття. Німці та лютеранська громада.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Етнічні стереотипи: толерантність, упередженість, дискримінація, стигматизація.
    • ПЗ6. Виїзне заняття. Єврейські громадські об’єдання
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Кризові явища в міжетнічному середовищі. Міжетнічні конфлікти. Кроскультурна адаптація.
    • ПЗ7. Виїзне заняття. Громада руських старообрядців.
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Проблеми міграції та міграційна урядова політики. Давні та новостворені етнічні меншини.
    • ПЗ8. Виїзне заняття. Арабський культурний центр та мусульманські меншини.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Принципи СР з етнічними громадами. Правові основи створення дружнього середовища.
    • ПЗ9. Виїзне заняття. Ромська громада.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Технології СР в громаді. Профілактичні методи вирішення конкретних проблем.
    • ПЗ10. Виїзне заняття. Гагаузи.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Співпраця з міжнародними організаціями-партнерами
    • ПЗ11. Виїзне заняття. Дрібні нещодавно створені громади етносів Далекого Східу (корейці, китайці, в’єтнамці).
    • МК№1. СРС, К. 

 
 
Індивідуальна робота 

Не передбачено 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 91 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 
1) підготовка до лекційних занять – 22 години; 
2) підготовка до практичних занять – 39 годин; 
3) підготовка до іспиту – 30 годин.
 

Процедура оцінювання
 

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують модульну контрольну роботу. Модульна контрольна робота виконуються у письмовій формі та оцінюються в 45 балів. Модульна робота складається з теоретичної частини (25 тестових запитань) та практичної частини (4 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється в 5 балів. Максимальна можлива оцінка за модуль 100 балів: 
Семестровий модуль № 1. 

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 5 балів (1 тиждень). 

  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 5 балів (2 тиждень). 

  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 5 балів (3 тиждень). 

  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 5 балів (4 тиждень). 

  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (5 тиждень). 

  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 5 балів (6 тиждень). 

  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 5 балів (7 тиждень). 

  • ПЗ8. Оцінка за виконання – 5 балів (8 тиждень). 

  • ПЗ9. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень). 

  • ПЗ10. Оцінка за виконання – 5 балів (10 тиждень). 

  • ПЗ11. Оцінка за виконання – 5 балів (11 тиждень). 

  • Разом за 11 практичних занять: поточне опитування – 22 бали; доповіді – 6 балів; есе – 12 балів;  робота з кейсами – 15 балів. 

  • МК2. Модульна контрольна робота – 45 балів (11 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 
 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. 
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 
 
 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.