Порівняльна психологія

ID: 7779
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

засвоєння студентами знань в області визначення психіки (як властивості високоорганізованої живої матерії відображати об'єктивну дійсність у суб'єктивній формі), виникнення психіки, виділення еволюційних стадій розвитку психіки, виявлення механізмів розвитку психіки в еволюції.

Завдання дисципліни:
  • сформувати обізнаність теоретичних знань та практичних навичок щодо опанування змісту дисципліни у системі взаємодії «людина – природа»;
  • сформувати наукового розуміння загального процесу становлення та розвитку психіки, проблеми біологічного і соціального в поведінці, ролі біологічних детермінант у психіці;
  • сформувати здатність ілюструвати прикладами закономірності та особливості функціонування та розвитку психічних явищ;
  • сформувати навички застосовувати знань про психіку тварин у психотерапевтичних та розвивальних цілях;
  • сформувати уявлення про взаємовідносини психіки та мозку;
  • сформувати обізнаність психічної діяльності тварин та її прояву у зовнішньому середовищу для майбутнього пізнання психіки людини;
  • сформувати навички застосовувати методи дослідження психіки тварин.

 

Основні результати навчання

  • Визначати, аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
  • Демонструвати розуміння закономірностей та особливостей розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
  • Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Предмет і завдання порівняльної психології.
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Методи вивчення психіки людини та тварин. 
    • ПЗ1. Методи вивчення психіки людини та тварин.
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Загальна характеристика психічної діяльності людини та тварин. Вроджена і набута поведінка.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Розвиток психічної діяльності тварин в онтогенезі. Розвиток психічної діяльності в пренатальному періоді.
    • ПЗ2. Розвиток психічної діяльності тварин в онтогенезі. Розвиток психічної діяльності в пренатальному періоді. 
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Розвиток психічної діяльності в ювенільному (ігровому) періоді.  
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Основні форми поведінки тварин. Репродуктивна поведінка.
    •  ПЗ3. Основні форми поведінки тварин. Репродуктивна поведінка.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Організація угрупувань тварин. Комунікативна поведінка.
    • МК№1, СРС, К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Механізми поведінки тварин. Вплив гормонів та подразників на поведінку.
    • ПЗ4. Механізми поведінки тварин. Вплив гормонів та подразників на поведінку. 
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Індивідуальна пам’ять та научання. Генетична пам’ять.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Мислення людини та розумова діяльність тварин.
    • ПЗ5. Мислення людини та розумова діяльність тварин.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. «Мова» тварин та мова людини.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Здатність тварин до символізації.
    • ПЗ6. Здатність тварин до символізації.
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Еволюція психіки та антропогенез. Елементарна сенсорна психіка.
    • СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Перцептивна психіка. Проблема походження свідомості.
    • ПЗ7. Перцептивна психіка. Проблема походження свідомості.
    • МК№2. СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Проблема зародження суспільних відносин і членороздільного мовлення.
    • СРС.  К.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 91 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 40 годин;
  • підготовка до практичних занять – 51 година.   

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 10 балів (2 тиждень).
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 10 балів (4 тиждень).
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 10 балів (6 тиждень).
  • МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 5 балів (8 тиждень).
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (10 тиждень).
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 10 балів (12 тиждень).
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 10 балів (14 тиждень).
  • МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку та екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу 

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. 

Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних (лабораторних) занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання модулів, заліку (іспиту) – за встановленим деканатом розкладом 

Під час Л, ПЗ, МКР, І здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.