Диференційна психологія

ID: 7802
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
6.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

опанування студентами-психологами класичними та новітніми типологіями індивідуальності; засвоєння комплексного підходу до вивчення  індивідуальності та системи знань про необхідність врахування психічного варіювання у спілкуванні окремих індивідів, пов’язаних із специфікою організації нервової системи і психічних процесів, інтелекту і свідомості; необхідність врахування природи та джерел цих відмінностей як наслідків, що знаходять прояв у поведінці людини; оволодіння  термінологічним апаратом  дисципліни; дослідження різноманітних групових відмінностей на рівні великих і малих груп; формування у студентів на цій основі досвіду практичного застосування знань у повсякденному житті та в майбутній професійній діяльності.

Завдання дисципліни:
  • розглянути психологічні відмінності різних вимірів індивідуальності: формально-динамічні, предметно-змістові та духовно-світоглядні;
  • розглянути типологічні відмінності особистостей; дослідити групові відмінності на рівні великих і малих груп (міжстатеві, міжрасові, міжетнічні, міжкультурні);
  • вміти здійснювати диференційно-психологічний аналіз поведінки індивіда.

 

Основні результати навчання 

  • Визначати, аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
  • Демонструвати розуміння закономірностей та особливостей розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
  • Самостійно обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги.
  • Формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору первинного матеріалу, вміння дотримуватися процедури дослідження.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л 1. Предмет, історія становлення і основні напрями розвитку диференціальної психології
    • ПЗ 1. Провести аналіз цілей і завдань диференціальної психології.
    • Скласти схему “Диференціальна психологія і її зв’язок з іншими науками”.
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Принципи і методи диференціальної психології 
    • ПЗ 2.  Провести класифікацію методів диференціальної психології.
    • Скласти таблицю “Методи диференціальної психології”.
    • Опанувати програмою вивчення індивідуальності. Вибрати об'єкт вивчення для написання характеристики індивідуальності. 
    • СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Вплив середовища і спадковості на людину.
    • ПЗ 3 Розкрити зміст категорії «індивід, індивідуальність, особистість». 
    • Представити структуру і модель індивідуальності людини (психофізіологічний, психологічний, соціально-психологічний, екзистенційний та духовний рівні).
    • Провести методику вивчення основних властивостей особистості і проаналізувати результати.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Теорії темпераменту. Формальні і змістові властивості індивідуальності.
    • ПЗ 4 Виявлення  деяких особливостей вищої нервової діяльності (ВНД) людини
    • Провести  дослідження  темпераменту.
    • Методика діагностики темпераменту Я. Стреляу.
    • Темперамент і соціотипи.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Факторні теорії темпераменту
    • ПЗ 5. Виявлення  деяких особливостей вищої нервової діяльності (ВНД) людини.
    • Провести  дослідження  темпераменту.
    • Методика діагностики темпераменту Я. Стреляу.
    • Темперамент і соціотипи.
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Диференціальна психологія міжстатевих відмінностей
    • ПЗ 6 Виявити когнітивну структурну частину психологічної статі.
    • Виявити психологію статевих відмінностей.
    • Виявити умови статево-рольової соціалізації.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Диференціація характеру.
    • ПЗ 7 Поняття характеру і його формування. Провести  діагностику акцентуації характеру. 
    • Психологічні типи по К.-Г. Юнгу.
    • МКР №1. 
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Диференціальна психологія здібностей.
    • ПЗ 8 Провести класифікацію здібностей. Розкрити сутність і характеристики здібностей.
    • Розкрити умови розвитку здібностей.
    • Тестування здібностей особистості.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Когнітивні стилі як детермінанти індивідуальних відмінностей. 
    • ПЗ 9. Провести аналіз  теорій, пов’язаних з дослідженням когнітивних стилів.
    • Провести  діагностику характеристик основних когнітивних стилів. 
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Диференціальна специфіка феномену креативності. 
    • ПЗ 10. Розглянути диференціальну специфіка феномену креативності. 
    • Провести діагностування креативності.
    • Виявити індивідуальні розбіжності при функціонуванні уяви.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Психологія рис особистості. Риси як психологічна категорія.
    • ПЗ 11 Вивчити структуру особистості в рамках підходу з позиції рис.
    • Розглянути теорії рис, розроблені Г. Айзенком і Р. Кеттелом.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. . Теорії рис особистості
    • ПЗ 12. Проаналізувати модель Великої П'ятірки
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л 13. Орієнтації особистості та стратегії спілкування.
    • ПЗ 13 Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типові стилі спілкування.
    • СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Диференціально-психологічні аспекти професійної діяльності. 
    • ПЗ 14 Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типові стилі спілкування.
    • МКР №2. 
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л.15. Диференціальні крос-культурні дослідження рас, націй, етносів.
    • ПЗ 15. Охарактеризувати стиль спілкування в структурі індивідуальності.
    • Виявити типовий стилі спілкування.
    • Презентація та захист РГР.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР: поглиблення, узагальнення і закріплення знань студентів з навчальної дисципліни, та  застосування їх при плануванні, організації та проведенні власного експериментального дослідження і для психологічного консультування.

 Перелік тем РГР з курсу «Диференціальна психологія»

  • Типології особистості: порівняльній аналіз основних підходів.
  • Дослідження індивідуальних відмінностей в теорії рис.
  • Диференціально-психологічний підхід до вивчення когнітивної сфери
  • Структура властивостей темпераменту і діспозиційних властивостей особистості
  • Індивідуальні відмінності в мотиваціях, цінностях, інтересах.
  • Індивідуальні відмінності в спілкуванні і емоційній сфері.
  • Суб'єктивна реальність особистості: образ світу, психологічний час особистості, задоволеність життям .
  • Інтегральна теорія індивідуальності (В.С. Мерлін).
  • Психологічні теорії, засновані на ідіографічному аналізі індивідуальності (В. Штерн, Г. Олпорт, Дж. Келлі, теорії феноменологічної психології).
  • Расові та етнічні відмінності в когнітивній сфері

Графік виконання РГР 

  • 1-7 тижні: отримання завдання. Написання теоретичної частини 1. 
  • 8-14 тижні: написання практичної частини 2 .
  • 15 тиждень: захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 120 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 60 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до іспиту – 30  годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МКР №1 та 20 запитань у МКР №2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів). Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне. Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
  • ПЗ 4  Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
  • РГР (ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання –  3 бали (8 тиждень).
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання –  3 бали (9 тиждень).
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3  бали (10 тиждень).
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень).
  • ПЗ12   Оцінка за виконання – 2 бали (12 тиждень).
  • ПЗ 13  Оцінка за виконання – 2 бали (13 тиждень).
  • ПЗ 14  Оцінка за виконання – 2 бали (14 тиждень).
  • П3 15  Оцінка за виконання – 2 бали (15 тиждень).
  • РГР (ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР №2. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспитів організується за розкладом, встановленим методичним відділом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних (лабораторних) занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання іспиту або на МКР відповідає оцінці «0». 

Текст розрахунково-графічної роботи подається на перевірку на 8 та 14 тижні. У випадку, якщо РГР не подається здобувачем вчасно та не пройшла перевірки на антиплагіат, робота не може бути допущена до захисту.

Не виконання здобувачами РГР та відсутність під час захисту РГР відповідає оцінці «0».  

Складання/перескладання модулів, іспиту – за встановленим деканатом розкладом 

Під час Л, ЛЗ, ПЗ, МКР, І здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.