Екстрена соціально-психологічна допомога

ID: 7853
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Teacher: 
Number of classroom classes: 
30 – годин лекційних занять; 14 – годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування знань та вмінь щодо розробки, організації та надання екстреної соціально-психологічної допомоги у надзвичайних та кризових ситуаціях

Завдання дисципліни:
  • формування знань та вмінь проводити індивідуально-психолоічний аналіз стану психосоматичного здоров’я людей після пережитих складних/екстремальних життєвих ситуацій;
  • опрацьовування психодіагностичних та психотерапевтичних методик для осіб, котрі знаходяться у кризовому стані;
  • набуття навичок з надання екстреної соціально-психологічної допомоги.

 

Основні результати навчання

  • Використовувати методи надання екстреної соціально-психологічної допомоги особам, які перебувають у кризовому стані в професійній сфері.
  • Самостійно визначати ті обставини, у з’ясуванні яких потрібна соціальна допомога.
  • Емпатійно взаємодіяти, вступати у комунікацію, бути зрозумілим, толерантно ставитися до осіб, що мають інші культуральні чи гендерно-вікові особливості.
  • Основні результати розрахунково-графічної роботи: на основі знань, вмінь та навичок, отриманих під час лекційних та практичних занять навчитися самостійно обирати та застосовувати психодіагностичний інструментарій для проведення психологічного дослідження. Усно та письмово презентувати результати дослідження обраної теми.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Предмет, завдання та система принципів екстреної соціально-психологічної допомоги.
    • ПЗ1. Зміст діяльності кризового психолога.
    • СРС. К. РГР (І етап).
  • 2 тиждень 
    • Л2. Екстремальна ситуація, надзвичайна ситуація, криза: визначення, класифікація, співвідношення понять. 
    • СРС. К. РГР (І етап).
  • 3 тиждень 
    • Л3. Форми та методи надання екстреної соціально-психологічної допомоги. 
    • ПЗ2. Методи психологічної діагностики, при наданні екстреної соціально-психологічної допомоги.
    • СРС. К. РГР (І етап).
  • 4 тиждень 
    • Л4. Криза як феномен потреби у соціально-психосоціальній допомозі. 
    • СРС. К. РГР (І етап).
  • 5 тиждень 
    • Л5. Соціальна підтримка та психосоціальна допомога. 
    • ПЗ3. Етапи соціально-психологічного супроводу.  
    • СРС. К. РГР (ІІ етап).
  • 6 тиждень 
    • Л6. Екстрена соціально-психологічна допомога дорослим у кризових ситуаціях.
    • СРС. К. РГР (ІІ етап).
  • 7 тиждень 
    • Л7. Екстрена соціально-психологічна допомога підліткам у кризових ситуаціях.
    • ПЗ4. Психологічна допомога жертвам насильства.
    • СРС. К. РГР (ІІ етап).
  • 8 тиждень 
    • Л8. Особливості екстреної соціально-психологічної допомоги дітям у кризових ситуаціях. 
    • СРС. К. РГР (ІІІ етап).
  • 9 тиждень 
    • Л9. Засоби корекції кризових станів особистості. 
    • ПЗ 5. Специфіка допомоги при різних видах кризових станів.
    • СРС. К. РГР (ІІІ етап).
  • 10 тиждень 
    • Л10. Особливості надання психологічної допомоги людині, яка перебуває у передсуїцидальному стані.
    • СРС. К. РГР (ІІІ етап).
  • 11 тиждень 
    • Л11. Екстрена соціально-психологічна допомога постраждалим в умовах надзвичайної ситуації. 
    • ПЗ6. Загальні правила надання екстреної психологічної допомоги в умовах військового конфлікту. 
    • СРС. К. РГР (ІV етап).
  • 12 тиждень 
    • Л12. Особливості підготовки психолога до виїзду в зону надзвичайної ситуації. 
    • СРС. К. РГР (ІV етап).
  • 13 тиждень 
    • Л13. Організаційні та методичні аспекти діяльності Служби Телефонної Екстреної Психологічної Допомоги (ТЕПД).
    • ПЗ7. Контингент та проблематика абонентів «Телефону довіри» в сучасних умовах. Добір і підготовка телефонних консультантів. 
    • СРС. К. РГР (ІV етап).
  • 14 тиждень 
    • Л14. Основні вимоги до психолога, який здійснює екстренну соціально-психологічну допомогу.
    • СРС. К. МК№2. РГР (V етап).
  • 15 тиждень 
    • Л15. Збереження психічного здоров’я кризових психологів. 
    • СРС. К. 

 

Індивідуальна робота

Виконується розрахунково-графічна робота.

Тематика: «Стратегія і тактика при роботі з кризовими клієнтами (безпека, ресурс, відреагування, підтримка)».

Мета РГР: застосувати теоретичні знання при аналізі наукової літератури та пошуку необхідної інформації, самостійно дослідити психологічну проблему (явище), здійснити порівняльний аналіз, зробити висновки та пропозиції.

  • 1-4 тижні – І етап. Отримання завдання. Складання плану роботи. Оформлення титульного аркушу та вступу розрахунково-графічної роботи. Обґрунтовування актуальності теми дослідження. Підготовка першого розділу основної частини роботи. 
  • 5-7 тижні – ІІ етап. Підготовка другого розділу основної частини роботи.
  • 8-10 тижні – ІІІ етап. Підготовка третього розділу основної частини роботи. 
  • 11-13 тижні - ІV етап. Підготовка висновків, літературних джерел. Загальне оформлення РГР
  • 14 тиждень - V етап. Захист РГР. 

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 91 годину. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 30 години;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до іспиту – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічна робота.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульні контрольні роботи складаються з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (10 практичних завдань). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 0,5 балів, Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється в 1,5 балів. 

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Розрахунково-графічна робота оцінюється окремо.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1-ПЗ4 – робота на практичних заняттях (25 балів):
  • поточні опитування (5 балів);
  • підготовка рефератів (5 балів);
  • участь у діловій грі (5 балів);
  • виконання завдань з використанням методик експериментальних досліджень (5 балів);
  • виконання групових ситуаційних завдань (5 балів).
  • РГР (І - ІІ етап) - оцінка за виконання – 5 балів. Термін надання звітності – 7 тиждень.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ5-ПЗ7 – робота на практичних заняттях (20 балів):
  • підготовка ессе (5 балів);
  • усні та відео презентації (5 балів);
  • виконання завдань з використанням методик експериментальних досліджень (5 балів);
  • виконання групових ситуаційних завдань (5 балів).
  • РГР (ІІІ - V етап). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 13–14 тижні. 
  • МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є іспит, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види завдань до практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». Виконаний здобувачем не свій варіант завдання не оцінюється.

Відсутність здобувача під час складання іспиту або на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Під час Л, ПЗ, МКР, І користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.