Основи критичного мислення

ID: 7854
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Exam.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у здобувачів вищої освіти уміння ефективно мислити, шляхом опанування теоретичних основ критичного мислення та вироблення навичок практичного застосування критичного мислення в навчальній, науковій та професійній діяльності.

Завдання дисципліни:
  • сформувати комплексне уявлення здобувачів про сутність, компоненти, та функції критичного мислення;
  • сформувати здатність використовувати методи критичного мислення в професійній сфері;
  • сформувати вміння логічно обумовлювати свою позицію та переконливо висловлювати  результати своєї мисленої діяльності, використовуючи прийоми та методи аргументації;
  • сформувати навички доказовості та заперечення в сфері наукової, професійної та повсякденної практики;
  • сформувати здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації;
  • сформувати здатність бути критичним і самокритичним.

 

Основні результати навчання:

  • Впроваджувати методи критичного мислення у професійну сферу.
  • Уміти аналітично і критично опрацьовувати інформацію, аргументувати свою точку зору та володіти евристичними пізнавальними стратегіями.
  • Пропонувати власні способи вирішення задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
  • Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати власну позицію, модифікувати висловлювання відповідно особливостей співрозмовника.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Вступ до курсу «Основи критичного мислення». Критичне мислення як інструмент професійного успіху. 
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 2 тиждень
    • Л2. Критичне мислення: мета, етапи, функції, цінності
    • ПЗ1. Сутність та компоненти критичного мислення.
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 3 тиждень
    • Л3. Логічні основи мислення.
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 4 тиждень
    • Л4. Умовиводи та методи виявлення причинно-наслідкового зв’язку
    • ПЗ2. Мислення як логічна рефлексія.
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 5 тиждень
    • Л5. Логічні помилки і когнітивні спотворення.
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 6 тиждень
    • Л6. Аргументація та критика аргументованого міркування.
    • ПЗ3. Критичний аналіз аргументації. Помилкові висновки.
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 7 тиждень
    • Л7. Правила і помилки в аргументації
    • СРС. К. РГР.ч.1.
  • 8 тиждень
    • Л8. Раціоналізм та критичний аналіз пізнання.
    • ПЗ4. Раціональне та ірраціональне в сучасному знанні.
    • СРС. МК№1. К. РГР.ч.1. 
  • 9 тиждень
    • Л9. Критичне мислення у науковому пізнанні.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 10 тиждень
    • Л10.  Запам’ятовування, збереження та відтворення інформації.
    • ПЗ5. Мова як знакова система. Мовленнєві акти.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 11 тиждень
    • Л11.  Запитання та відповіді: проблеми комунікацій.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 12 тиждень
    • Л12. Критичне розуміння інформації.
    • ПЗ6. Медіаграмотність як елемент критичного мислення.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 13 тиждень
    • Л13. Творче мислення особистості.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 14 тиждень
    • Л14. Технології критичного мислення.
    • ПЗ7. Казуальний аналіз та вірогідність.
    • СРС. К. РГР.ч.2.
  • 15 тиждень
    • Л15. Критичне мислення в процесі прийняття рішень.
    • СРС. МК№2. РГР.ч.1. К.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР з теми: «Критичне мислення фахівця-соціономіста: формування, розвиток, діагностика». 

Мета РГР: засвоєння й поглиблення теоретичних знань, отриманих у процесі вивчення дисципліни «Основи критичного мислення» та формування здатності застосовувати їх при рішенні практичних завдань у професійній сфері.  

  • 1 – 7 тижні: визначення теми дослідження, конкретизація завдань, складання плану роботи, використання систематизації та узагальнення матеріалу у роботі з теоретичним матеріалом. Написання теоретичного розділу 1 «Теоретико-методологічний аналіз досліджуваної проблеми».
  • 8 – 14 тижні: написання аналітично-практичного розділу 2  «Розробка методики проведення емпіричного дослідження». Конкретизація застосування критичного мислення у практичній діяльності. Підготовка презентації результатів роботи.
  • 15 тиждень: захист РГР

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 91 годину. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 30 годин;
  • підготовка до практичних занять –  16 годин;
  • РГР – 15 годин;
  • іспит – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних, практичних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи, домашні завдання та поточні контрольні роботи, які проводяться під час практичних занять.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (5 завдань). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 0,5 бали. Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється в 2 бали.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1 – ПЗ4 оцінка за виконання – 20 балів:
  • Доповіді на практичних заняттях – 10 б.;
  • Тези/есе – 5 балів;
  • Поточне опитування – 5 балів.
  • РГРч.1. – 10 балів.
  • МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). 

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ5 – ПЗ7 оцінка за виконання – 20 балів:
  • Доповіді на практичних заняттях – 10 балів;
  • Поточне опитування – 5 балів;
  • Творче завдання – 5 балів.
  • РГРч.2. – 10 балів.
  • МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є іспит. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання іспитів організується за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання.

З метою з’ясування всіх незрозумілих питань та поглиблення знань з навчального курсу здобувач може відвідувати консультації викладача, які проводяться відповідно  до  затвердженого графіку консультацій. 

Здобувач повинен дотримуватись всіх принципів академічної доброчесності. 

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання модулів, іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекцій забороняється користуватись мобільним телефоном.

Під час виконання МКР та складання іспиту користуватись будь-якими літературними джерелами, конспектами лекцій та електронними носіями інформації – забороняється.