Психологія сім'ї

ID: 7861
Elective discipline
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2020.
Number of ECTS credits: 
4.50.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування у майбутніх психологів адекватного уявлення щодо предмета і завдань психології сім’ї на сучасному етапі, її основних напрямків та можливостей практичного використання у процесі роботи з сім’єю як системи, що може складатися з таких підсистем як подружня, дитяча, батьківсько-дитяча, і гендерна; уміння проводити багаторівневий аналіз родини та її проблем, давати оцінку ефективності сімейної терапії в процесі та по її завершенню.

Завдання дисципліни:
  • сформувати вміння опанування знаннями про систематизоване оглядове уявлення шодо еволюції сімейних стосунків, показати характерні ознаки і особливості життєвого цикла родини;
  • сприяти опануванню ролі сім’ї у формуванні особистості, організації і динаміці сімейних стосунків, психологічному кліматі родини;
  • розвивати навички ефективної психокорекційної роботи з сім’єю, вміння здійснювати підбір психодіагностичних методик для різних сфер сімейного консультування. 

 

Основні результати навчання

  • Здійснювати психологічне консультування з питань шлюбу, подружніх відносин, профілактики та корекції дитячо-батьківських стосунків.
  • Здійснювати реферування наукових джерел, обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки.
  • Розуміти важливість збереження здоров’я (власного й навколишнього) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Проблематика психологічних досліджень сім’ї і сімейних відносин.
    • ПЗ1. Дискусія «Ознаки сім’ї як системи»
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Історичний нарис становлення психології сім’ї.
    • ПЗ2. Проблеми сімейних стосунків у сучасній психології.
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Cім’я і шлюб в історії суспільства: якісна та кількісна еволюція сімейних відносин.
    • ПЗ3. Сім’я в майбутньому.
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Нетрадиційні сім’ї.
    • ПЗ4. Рольова гра «Порівняння традиційних та альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин».
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин.
    • ПЗ5. Розв’язання проблемних ситуацій «Стереотипи взаємодії в сім’ї».
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Сучасна українська сім’я: модель, категорії, особливості.
    • ПЗ6. Семінар-тренінг «Сім’я і шлюб в історії суспільства».
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Функціонально-рольова структура сімейних відносин.
    • ПЗ7. Моделі і типи взаємодії в сім’ї.
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Динаміка сімейних відносин та періодизація сімейного життя.
    • ПЗ8. Феномен кохання: його джерела та стилі.
    • МКР1.СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Феномен кохання: його типологія, джерела і стилі.
    • ПЗ9. Нормативні сімейні кризиси.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Причини негативного відношення до себе і до сімейного життя.
    • ПЗ10. Тренінг «Профілактика конфліктів подружжя».
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Профілі шлюбу, типи подружніх стосунків і їх детермінанти.
    • ПЗ11. Ненормативні сімейні кризиси.
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Проблеми дитячо-батьківських відносин і благополуччя дитини в сім’ї.
    • ПЗ12. Сімейні міфи, правила, історії.
    • СРС. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Психологія сексуальності у подружніх стосунках.
    • ПЗ13. Психосексуальні порушення в сімейному житті.
    • СРС. К. 
  • 14 тиждень
    • Л14. Психологія розлучення.
    • ПЗ14. Ситуації розпаду і дестабілізації сімейних відносин.
    • СРС. К. 
  • 15 тиждень
    • Л15. Прикладні аспекти психологічної роботи з сім’єю.
    • ПЗ15. Cімейне психодіагностичне консультування. Обговорення кейсів для розпізнавання основних психологічних синдромів.
    • МКР2. СРС. К.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. Тематика розрахунково-графічної роботи: «Особливості подолання сімейних криз». Мета РГР: проводити багаторівневий аналіз родини та її проблем, давати оцінку ефективності сімейної терапії в процесі та по її завершенню.

  • І етап (1-3 тижні) - отримання завдання.
  • ІІ етап (4-7 тижні) - написання теоретико-дослідницької частини.
  • ІІІ етап (8-11 тижні) - виконання аналітичної частини та оформлення виконаної в повному обсязі роботи.
  • IV етап (12 тиждень) – оформлення РГР відповідно до вимог ДСТУ.
  • V етап (13-14 тиждень) – презентація та захист РГР. 

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 45 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та виконують РГР. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за її бездоганне виконання становить 20 балів. Модульна робота складається з теоретичної частини та практичної частини. Кількість тестових запитань у першому та другому модульному контролі – 25. Теоретичних питань 5, які оцінюються в 1,5 бала кожне. Тестових завдань 20 і вони оцінюються в 1 та 0,5 балів. Накопичувальна частина дисципліни складається з суми балів, отриманих слухачем за результатами поточного контролю, підготовки до практичних занять і виконання РГР. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ЛЗ2. Оцінка за виконання – 5 балів (2 тиждень).
  • ЛЗ4. Оцінка за виконання – 5 балів (4 тиждень).
  • ЛЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (5 тиждень).
  • ЛЗ6. Оцінка за виконання – 5 балів (6 тиждень).
  • ЛЗ7. Оцінка за виконання – 5 балів (7 тиждень).
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ЛЗ9. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень).
  • ЛЗ10. Оцінка за виконання – 5 балів (10 тиждень).
  • ЛЗ12. Оцінка за виконання – 5 балів (12 тиждень).
  • ЛЗ13. Оцінка за виконання – 5 балів (13 тиждень).
  • МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Підсумковим контролем з дисципліни є залік.

Опис оцінювання виконання РГР. Семестровий модуль № 1 1. Формулювання постановки завдання для РГР – 2 бали (1-3 тиждень). 2. Застосовування теоретичних положень для обґрунтування проведення дослідження відповідно до поставленого завдання – 3 бали (4-7 тиждень). Семестровий модуль № 2 3. Обґрунтування одержаних результатів розрахунків та їх інтерпретація, оформлення РГР – 5 балів (8-12 тиждень). 4. Презентація та захист роботи – 5 балів (13-14 тиждень). Максимальна оцінка за РГР – 15 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0».

Текст розрахунково-графічної роботи подається на перевірку на 8 та 14 тижні. У випадку, якщо РГР не подається здобувачем вчасно та не пройшла перевірки на антиплагіат, робота не може бути допущена до захисту. Не виконання здобувачами РГР та відсутність під час захисту РГР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання заліку - за встановленим деканатом розкладом.

Під час Л, ПЗ, МКР, РГР здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.