Вікова психологія 1

ID: 7927
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 – годин лекційних занять; 16 – годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

розкрити теоретичні та практичні проблеми вікової психології й особливості психічного розвитку особистості на різних вікових етапах. 

Завдання дисципліни:
  • розпізнавати вікові особливості розвитку і поведінки;
  • діагностувати вікові кризи;
  • диференціювати вікові норми в інтелектуальному і особистісному розвитку та установлювати їх рівень;
  • виділяти чинники, що найбільше впливають на розвиток;
  • формувати оптимальні умови для успішного розвитку дитини. 

 

Основні результати навчання

  • Уміти використовувати знання методів обробки інформації та комунікаційних технологій при вирішенні професійних завдань (управління інформацією). 
  • Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу.
  • Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації.
  • Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.
  • Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо.
  • Демонструвати знання категоріально-понятійного апарату психології. 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • З – залік.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Проблема психічного розвитку людини: основні поняття, загальні закономірності.
    • ПЗ.1. Вступ до вікової та педагогічної психології.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Періодизація вікового розвитку, різні підходи до проблеми.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Методи дослідження вікової психології.
    • ПЗ.2. Вікові кризи: загальна характеристика та ознаки.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Вікові кризи: загальна характеристика та ознаки.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Психічний розвиток дитини першого року життя. Особливості розвитку у ранньому дитинстві.
    • ПЗ.3. Особливості внутрішньоутробного розвитку дитини.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Розвиток пізнавальних процесів. Особливості мови дитини.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Загальна характеристика дошкільного віку. Проблема психологічної готовності дитини до школи
    • ПЗ.4. Психічний розвиток дитини у дошкільному віці.
    • РГР (1 етап), СРС, К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Загальна характеристика молодшого шкільного віку. 
    • РГР (1 етап), СРС, К, МКР№1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Психогенна шкільна дезадаптация, її причини та ознаки.. 
    • ПЗ.5. Основні напрями роботи з дезадаптованими дітьми. 
    • РГР (2 етап), СРС, К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Загальна характеристика підліткового віку, особливості соціально-психологічної ситуації розвитку у цьому віці. 
    • РГР (2 етап), СРС, К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Криза підліткового віку: причини її виникнення. Акцентуації характеру у підлітків.
    • ПЗ.6. Загальна характеристика підліткового віку, особливості соціально-психологічної ситуації розвитку у цьому віці.
    • РГР (2 етап), СРС, К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Психологічна характеристика періоду юності.
    • РГР (2 етап), СРС, К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Формування життєвих планів та професійних інтересів в юнацькому віці. 
    • ПЗ.7. Психічні особливості юнацького віку.
    • РГР (2 етап), СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Загальна характеристика акмеологічного періоду. Проблеми геронтозенезу. 
    • РГР (2 етап), СРС, К, МКР№2.
  • 15 тиждень
    • Л15. Психологічні основи навчання та виховання в різні вікові періоди.
    • ПЗ.8. Акмеологічний період розвитку.
    • РГР (3 етап), СРС, К. 

 

Індивідуальна робота

Виконується розрахунково-графічна робота. Тематика: «Психолого-педагогічна робота з окремими групами клієнтів». 

Мета РГР: дослідження психолого-педагогічних проблем або процесів; систематизація, закріплення, розширення, опанування методологією дослідження певних психолого-педагогічних процесів та проблем; розвиток навичок складання бібліографії, аналізу наукової літератури; формування вмінь реферування наукового тексту, проведення розрахунків, систематизування наукової інформації. 

  • 1-8 тижні — І етап. Отримання завдання. Вибір психолого-педагогічної проблеми або процесу для дослідження. Написання теоретичної частини «Теоретичний аналіз психолого-педагогічних процесів через призму вікової психології». 
  • 9-14 тижні — ІІ етап. Написання практичної частини «Аналіз отриманих результатів дослідження». 
  • 15 тиждень — ІІІ етап. Захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 44 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • опрацювання теоретичного матеріалу – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять – 14 годин.
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (15 тестових запитань) та практично-теоретичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1 

  • ПЗ.1. Оцінка за виконання – 5 бали (1 тиждень). 
  • ПЗ.2. Оцінка за виконання – 5 бали (3 тиждень). 
  • ПЗ.3. Оцінка за виконання – 5 бали (5 тиждень).
  • ПЗ.4. Оцінка за виконання – 5 бали (7 тиждень). 
  • РГР (1 етап) – Оцінка за виконання 10 балів. Термін представлення звітності – 8 тиждень. 
  • МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій. 

Семестровий модуль № 2 

  • ПЗ.5. Оцінка за виконання – 5 бали (9 тиждень). 
  • ПЗ.6. Оцінка за виконання – 5 бали (11 тиждень). 
  • ПЗ.7. Оцінка за виконання – 5 бали (13 тиждень). 
  • ПЗ.8. Оцінка за виконання – 5 бали (15 тиждень). 
  • РГР (2 та 3 етап) – Оцінка за виконання - 10 балів. Термін представлення до захисту 14 тиждень. 
  • МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень). 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання іспиту або на МКР відповідає оцінці «0». 

Текст розрахунково-графічної роботи подається на перевірку на 8 та 14 тижні. У випадку, якщо РГР не подається здобувачем вчасно, робота не може бути допущена до захисту.

Не виконання здобувачами РГР та відсутність під час захисту РГР відповідає оцінці «0».  

Складання/перескладання іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Під час Л, ПЗ, МКР, З користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.