Психологія емоцій

ID: 7945
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Contains calculation and graphic work
Final form of control: 
Test.
Teacher: 
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування комплексу знань щодо психології почуттів, опис феноменології емоцій, визначення головних компонентів особистісно-професійної взаємодії та особливостей спілкування, з урахуванням особливостей емоційної сфери психолога та клієнта. 

Завдання дисципліни: 
  • вивчати особливості емоцій як класу психічних явищ; особливості розвитку емоцій; основні компоненти і види емоційного реагування, класифікації емоцій; 
  • вивчати теоретичні положення і концепції про природу емоцій, закономірності та особливості їхнього розвитку; індивідуальні фактори експресивного реагування; статеві та вікові закономірності прояву емоцій; зв'язок емоцій з пізнанням;
  • розуміти феноменологію емоцій; 
  • вивчити методи наукового дослідження емоційних станів, проводити аналіз результатів дослідження та їхнє врахування при визначенні способів та технік управління емоційними станами.

 

Основні результати навчання

  • Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу.
  • Демонструвати знання категоріально-понятійного апарату психології.
  • Мати навички взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Наукові підходи до природи, закономірностей та прояву емоцій у ході розвитку психології.
    • ПЗ 1. Роль емоцій в життєдіяльності людини. Визначення емоцій. Виникнення емоцій.
    • Афективно-когнітивні структури: взаємодія між почуттями та думками.
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Характеристика різних видів емоційного реагування.
    • ПЗ 2. Види і компоненти емоційного реагування. Види емоцій. Властивості емоцій: пристрасність, інтегральність, пластичність, комунікативність, адаптивність, сумація, амбівалентність тощо. Компоненти емоційного реагування: імпресивний (від лат. impresso – враження), експресивний та фізіологічний. Домінуючі та актуальні настрої. Характерні особливості настроїв.
    • СРС, К.
  • 3 тиждень
    • Л 3. Компоненти емоційного реагування. 
    • ПЗ 3. Основні ідеї еволюційних та фізіологічних теорій емоцій. 
    • Основні ідеї трьохмірної теорії емоцій В. Вундта. Еволюційні теорії емоцій Ч. Дарвіна і Р. Плутчика. Периферична теорія емоцій В. Джеймса-Г. Ланге. Фізіологічна теорія емоцій П.К. Анохіна.
    •  СРС. К.
  • 4 тиждень
    • Л 4. Індивідуальні фактори експресивного реагування.  
    • ПЗ 4. Основні мотиваційні та когнітивістські теорії емоцій. Роль емоцій за психоаналітичною теорією. Емоції за диференціальною теорією. Інформаційна теорія емоцій П.В. Сімонова. Класифікація емоцій та почуттів Б.І. Додонова.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень 
    • Л 5. Функціональне значення емоцій.
    • ПЗ 5. Феноменологія емоцій. 
    • Структура емоцій. Базові емоції: інтерес, радість, здивування, печаль, гнів, огидливість, презирство, страх, соромливість. Причини виникнення. Акустичні, мімічні, часові характеристики. Особливості прояву інтелектуальних емоцій.  
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Еволюційні та фізіологічні теорії емоцій. Фізіологічні механізми емоційних реакцій .
    • ПЗ 6. Емоція страху. Визначення страху. Причини та характеристики страху. Функції страху. Методи співволодіння страхом.
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Мотиваційні та когнітивистські теорії емоцій.
    • ПЗ 7 Емоції сорому і вини. Характеристики та причини сорому. 
    • Психосоціальні функції сорому. 
    • Характеристики вини. Походження та функції вини. Протистояння переживанню вини.
    • МКР №1. 
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Класифікація емоцій та почуттів.
    • ПЗ 8 Дослідження фрустраційних реакцій особистості. 
    • Фрустратори та фрустраційні емоції. 
    • Фрустраційна поведінка. Агресія.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Характеристика емоцій першої та другої групи.
    • ПЗ 9. Дослідження особливостей емоційної сфери особистості 
    • Показники емоційної стійкості. 
    • Емоційна регуляція. Переживання, яким віддають перевагу, за Б.І. Додоновим.
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Характеристика почуттів першої та другої групи. 
    • ПЗ 10. Емоційно-образне спілкування. Формування емоційного образу. Встановлення зв’язку між емоційною та пізнавальною сферами особистості. 
    • Дослідження мовного вираження емоцій. 
    • Ідентифікація емоцій.
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Емоційні властивості.
    • ПЗ 11 Дослідження способів управління позитивними емоціями. Назвати й охарактеризувати способи управління емоціями. Змоделювати ситуації, що потребують управління позитивними емоціями
    • СРС. К.
  • 12 тиждень
    • Л 12. Емоційне спілкування.
    • ПЗ 12. Дослідження способів управління негативними емоціями. Назвати й охарактеризувати способи управління емоціями. Змоделювати ситуації, що потребують управління негативними емоціями.
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л 13. Управління емоційною сферою особистості.
    • ПЗ 13 Розвиток емоційної сфери особистості. Невербальні та вербальні ознаки емоцій.
    • Вираження емоційних станів. Моделювання емоційно забарвлених ситуацій.
    • СРС, К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Вікові та статеві особливості емоційної сфери дітей, підлітків та дорослих.
    • ПЗ 14. Вивчення підходів до класифікації емоцій. 
    • Зображення та аналіз емоцій за знаком, модальністю та інтенсивністю. 
    • Позитивні та негативні емоції: ситуативність та амбівалентність. Стенічні та астенічні емоції.
    • МКР №2. 
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л.15 Особливості емоційної сфери працівників соціономічних професій.
    • ПЗ 15. Моделювання компонентів емоційного реагування. Мімічне зображення емоцій. Виявлення мовних емоційно забарвлених ідентифікаторів.
    • Презентація та захист РГР.

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 

Мета РГР:  поглиблення, узагальнення і закріплення знань студентів з навчальної дисципліни, а й застосування їх при плануванні,організації та проведенні власного експериментального дослідження щодо вирішення конкретного завдання з соціальної роботи.

  • 1-7 тижні Отримання завдання. Написання теоретичної частини 1. 
  • 8-14 тижні Написання практичної частини 2 .
  • 15 тиждень Захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять –   7 годин;
  • підготовка до  практичних занять – 8 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу.

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів.

Кількість тестових запитань – 20 у МКР №1 та 20 запитань у МКР №2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів).

Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне.

Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
  • ПЗ 4  Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
  • РГР (ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання –  3 бали (8 тиждень).
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання –  3 бали (9 тиждень).
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3  бали (10 тиждень).
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали (11 тиждень).
  • ПЗ12   Оцінка за виконання – 2 бали (12 тиждень).
  • ПЗ 13  Оцінка за виконання – 2 бали (13 тиждень).
  • ПЗ 14  Оцінка за виконання – 2 бали (14 тиждень).
  • П3 15  Оцінка за виконання – 2 бали (15 тиждень).
  • РГР (ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР №2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх незрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання модулів, заліку – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання МКР забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.