Психологія сімейних відносин

ID: 8287
Elective discipline
Edition: 
2017.
Number of ECTS credits: 
3.00.
Final form of control: 
Test.
Number of classroom classes: 
30 годин лекційних занять, 14 годин практичних занять, 16 годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

формування у майбутніх психологів адекватного представлення щодо предмета і завдань психології сімейних відносин на сучасному етапі, її основних напрямках та можливостях практичного використання у процесі роботи з сім’єю як системи, що може складатися з таких підсистем як подружня, дитяча, батьківсько-дитяча, і гендерна; уміння проводити багаторівневий аналіз родини та її проблем, давати оцінку ефективності сімейної терапії в процесі та по її завершенню.

Завдання дисципліни:
  • сформувати вміння опанування знаннями про систематизоване оглядове уявлення шодо еволюції сімейних стосунків, показати характерні ознаки і особливості життєвого цикла родини;
  • сприяти опануванню ролі сім’ї у формуванні особистості, організації і динаміці сімейних стосунків, психологічному кліматі родини;
  • розвивати навички ефективної психокорекційної роботи з сім’єю, вміння здійснювати підбір психодіагностичних методик для різних сфер сімейного консультування. 

 

Основні результати навчання: 

Знати основні методи системного аналізу, закономірності побудови, функціонування та розвитку систем для розв’язання задач аналізу та синтезу. Мати навички взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах. Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз; сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури. Уміти проводити багаторівневий аналіз родини та її проблем, давати оцінку ефективності сімейної терапії в процесі роботи та по її завершенню.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультаці
  • ї; З – залік – підсумковий контроль здійснюється у формі заліку;
  • ЛЗ – лабораторні заняття.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Проблематика психологічних досліджень сім’ї і сімейних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Історичний нарис становлення психології сім’ї.
    • ПЗ1. Проблеми сімейних стосунків у сучасній психології.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Cім’я і шлюб в історії суспільства: якісна та кількісна еволюція сімейних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Нетрадиційні сім’ї.
    • ПЗ2. Рольова гра «Порівняння традиційних та альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин».
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Тенденції розвитку альтернативних форм шлюбно-сімейних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Сучасна українська сім’я: модель, категорії, особливості.
    • ПЗ3. Семінар-тренінг «Сім’я і шлюб в історії суспільства».
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Функціонально-рольова структура сімейних відносин.
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Динаміка сімейних відносин та періодизація сімейного життя.
    • ПЗ4. Феномен кохання: його джерела та стилі.
    • МКР1.СРЗ. К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Феномен кохання: його типологія, джерела і стилі.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Причини негативного відношення до себе і до сімейного життя.
    • ПЗ5. Тренінг «Профілактика конфліктів подружжя».
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Профілі шлюбу, типи подружніх стосунків і їх детермінанти.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Проблеми дитячо-батьківських відносин і благополуччя дитини в сім’ї.
    • ПЗ6. Розподіл ролей в родині, проблема влади та її вирішення.
    • СРЗ. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Психологія сексуальності.
    • СРЗ. К. 
  • 14 тиждень
    • Л14. Підготовка молоді до сімейного життя.
    • ПЗ7. Проблематика статевих стосунків та сексуальні розлади.
    • СРЗ. К. 
  • 15 тиждень
    • Л15. Процеси розпаду і дестабілізації сімейних відносин.
    • ПЗ8. Cімейне психодіагностичне консультування. Обговорення кейсів для розпізнавання основних психологічних синдромів.
    • МКР2. СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота:

Не передбачена

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 10 годин;
  • підготовка до практичних занять – 10 годин;
  • підготовка ло лабораторних занять– 10 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та творчу роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за її бездоганне виконання становить 20 балів. Модульна робота складається з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного  практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 5 балів (1 тиждень).
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 10 балів (3 тиждень).
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 5 балів (5 тиждень).
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 10 балів (7 тиждень).
  • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ9. Оцінка за виконання – 5 балів (9 тиждень).
  • ПЗ11. Оцінка за виконання – 5 балів (11 тиждень).
  • ПЗ13. Оцінка за виконання – 5 балів (13 тиждень).
  • ПЗ15. Оцінка за виконання – 5 балів (15 тиждень).
  • Творчий проект. Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час Л, ПЗ, МКР, З користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.